Hyllad lärare får alla ämnen att haka i varandra

Philippe Longchamps, lärare i teknik, historia och geografi, brinner för ämnesintegrering. Foto: André de Loisted
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

En bra lärare är en säljare och en investerare, enligt Philippe Longchamps, den förste svensken som är nominerad till Global Teacher Prize. Det är en av de främsta visdomar han tog med sig in i läraryrket efter att ha arbetat som försäljare av hushållsapparater.

Han får sina elever att ”utmana sina idéer om världen, medan de upplever en häpnadsväckande interaktion mellan vetenskap, historia, teknologi, konst, matematik och ingenjörskap”. Så beskrivs Philippe Longchamps i årets nominering till ansedda Global Teacher Prize. Han tror att framgångsreceptet för att bli en bra lärare är att se sig själv som en säljare och investerare.

– Vi måste kunna sälja in våra ämnen så eleverna förstår sitt framtida kunskapsbehov. Det här är ”very, very urgent” och ett sätt att investera i dem som ska ta hand om världen efter oss, säger Philippe Longchamps som är från Quebec och kom till Sverige för 19 år sedan.

I skolan – Bilingual Montessori School of Lund – talar han engelska, oavsett vilket ämne han undervisar i: historia, geografi eller teknik. Men läroböckerna är på svenska. Och hemma talar han franska.

Så sätter sig kunskapen

Ämnesintegrerad undervisning är den mest effektiva metoden för att skapa ett ”hållbart lärande”, anser han. Long-lasting learning är hans ledord. 

– Alla ämneslärare arbetar tillsammans i ett förlopp om tre år, i vårt fall i årskurs 7–9, och utgår från ett narrativ. Exempelvis från Big bang fram till i dag. Det skapar en bredare förståelse för evolution och utveckling.

Det här arbetssättet kräver mycket samplanering, men det lönar sig i längden, konstaterar han. Dessutom skapar det möjligheter för att arbeta mer ”hands on”, vilket är nödvändigt för ett hållbart lärande.

– Vi låter olika ämnen överlappa varandra. Samtidigt som vi pratar om det antika Grekland får eleverna bygga katapulter i tekniken, exempelvis. När vi kommit fram till medeltiden får de konstruera en motviktsslunga, som är en utveckling av katapulten. Och slutligen: kanske en batteridriven telefonstyrd robotbil.

Demokratisk rörelse för faktakoll

Philippe Longchamps främsta passion är källkritik. Hans senaste innovation är hashtaggen #keepitreal som han hoppas ska sprida sig till lärare och elever runt om i världen, på sociala medier.

– Tanken är att man ska hashtagga information som man är skeptisk till. På så vis kan man bjuda in andra till att delta i faktakollen. Det skulle kunna få igång en växande demokratisk rörelse som bidrar till att sortera vad som är sant, falskt, åsikter eller fakta.

Philippes tre ledord

  1. Förkroppsligad kognition (Embodied cognition)
    Teorin om att människan uppfattar, förstår och minns genom fysiskt ”görande”. Genom att inkludera praktisk inlärning i teoretiska ämnen fördjupas kunskapen.
  2. Integrativt lärande (Integrative learning)
    En inlärningsteori som frångår den konventionella uppdelningen av skolämnena. Förståelse och förmåga att se samband blir som starkast när ämnesområden får överlappa varandra.
  3. Hälsosam skepsis
    Hjälp eleverna att skaffa sig hälsosamma doser av skepsis baserat på en god förståelse av vetenskapliga metoder för att bli bra kritiska tänkare. ”Vi lärare måste förstå att källkritik är mer än att bara utvärdera källor, det är ett tankesätt!”

Philippe Longchamps

Ålder: 47 år.

Gör: Lärare i historia, geografi och teknik på Bilingual Montessori School of Lund.

Bor: I Åkarp mellan Lund och Malmö.

Uppvuxen: Quebec i Kanada.

Familj: Fru och två döttrar.

Fritid: Resor, sport och musik. Sjunger och spelar i duon Atlas Volt.

Böcker: ”Transformative education – innovative teaching approaches for sustainable & integrative active learning” och ”How to foster creativity in 21st century education”.

Övrigt: Hans nior tog hem förstapris i den internationella vetenskapstävlingen IMSCC i oktober. 

Därför älskar jag att vara lärare: För att man får möjlighet att påverka framtiden.

LÄS ÄVEN

Tekniklärarens projekt får alla att växa

Hon vill att ny teknik problematiseras mera

Forskare: Så blir fysiken tillgänglig för fler

Skolverket: Ge lärarna tid att fortbilda sig