Goda relationer är A och O enligt Samuel Genemo.
Till startsidan
Samuel Genemo vill ge alla elever samma möjlighet, fast på olika sätt. Här tillsammans med eleven William Hjoberg.
Fokus Rättvis undervisning handlar inte alltid om likabehandling, utan om att alla får chans att lyckas. Det är utgångspunkten för yrkesläraren Samuel Genemo, och anledningen till att han ofta nivågrupperar sina elever.
Yrkesläraren Samuel Genemo vill undervisa på individuell nivå i den utsträckning det går, utifrån de resurser han har, för de är begränsade. Därför väljer han ofta att nivågruppera elever i kunskapsspretiga årskullar. Ett av de vanliga argumenten mot nivågruppering är att det riskerar att leda till orättvis undervisning – att elever som ligger långt fram inte får lika mycket stöd och vägledning och därmed chans att komma vidare. Samuel Genemo är något skeptisk till kritiken. Han undervisar i svetstekniska ämnen på Dahlstiernska gymnasiet och VVSutbildningen på Vuxenutbildningen i Melleruds kommun.
– Att gruppera eleverna efter nivå är inte rättvist i bemärkelsen att alla får lika mycket tid av mig. Men rättvisa är, i det här sammanhanget, ett trubbigt begrepp. För mig handlar det om att alla ska få det stöd de behöver, och det är inte samma tidslängd för alla. Orättvist på papperet, men leder till att alla kan utvecklas, men inte på samma sätt och inte i samma takt, säger han.
För honom är det ganska ointressant att jämföra elevernas resultat med varandra.
– Jag ser ganska snabbt efter kursstart vilka elever som drar i väg, men det spelar mindre roll för planeringens skull. Det viktiga är att alla har en progression utifrån sin egen nivå, säger han.
Förkunskaperna hos hans elever kan skilja sig kraftigt åt, vilket gör att en mer traditionell undervisningsmodell inte alltid fungerar.
– En del elever, ofta med en socioekomonisk svag bakgrund, har inte jobbat i hela sitt liv, hittills. Andra har vuxit upp i en familj där man driver eget företag. Då kan det vara skillnad i både driv och förståelse, säger han och tillägger att det till exempel kan handla om arbete med säkerhetsmedvetande.
– Vissa elever saknar helt det interna drivet att tänka ”det här leder till det här, som leder till det här”. Oavsett gymnasie- eller vuxenutbildning eller NPF-spektrum, så måste vi finnas där och hjälpa till för att få till en progression.
Goda relationer är A och O enligt Samuel Genemo.
Här bygger Samuel Genemo sin undervisning kring strukturen att varje elev får uppgifter och handledning i sitt eget tempo. I verkstaden har eleverna en pärm med ett antal uppgifter utifrån ämnesinnehåll som används efter att de genomfört grundläggande säkerhetsarbete.
– För de självgående eleverna handlar det om handledning som driver dem vidare på egen hand, och då kan jag lägga mer tid på de elever som behöver stöd för att komma i mål och klara av det hela. Häromdagen fick jag en kommentar av en gymnasieelev: ”Jag ligger ju så långt efter.” Då svarade jag: ”Varför då? de andra gör ju sina svetslägen i en annan ordning.” För mig är det extra viktigt att få just de här eleverna att fokusera på sin egen prestation och utveckling och inte jämföra sig för mycket.
Jag ligger ju så långt efter.
Det hjälper att vara kreativ som lärare och skapa undervisningssituationer där de ser målet med det de gör, förklarar Samuel Genemo, vilket han tror blir extra svårt om eleven arbetar på en svårighetsgrad den inte bemästrar.
– Här blir det särskilt viktigt att teori har en tydlig koppling till verkligheten. Till syvende och sist handlar undervisning till väldigt stor del om relationen mellan lärare och elev. Har man byggt upp en bra relation så finns det kapital att kunna vara både ödmjuk och tydlig utan att det blir negativt åt något håll, oavsett elevens förkunskaper.
En genomtänkt nivåindelning behöver inte vara uppenbar eller upplevas som särskiljande mot eleverna.
– Det kan vara ett projekt där jag redan från början vet att en grupp inte kommer att kunna prestera mer än ett D, och för de eleverna kan den bedömningen vara en stor seger. Därför får de en uppgift som inte går lika djupt som en annan grupp där uppgiften har fler nivåer och där eleverna kanske når ett högre betyg.
Samuel Genemo ser inget värde i att stressa en elev till en nivå som de inte klarar av.
– Det är bättre att alla känner att de lyckas än att någon ger upp för att kraven är för höga. I skolan arbetar vi inte för att skapa misslyckanden, säger han med eftertryck.
Källa: Samuel Genemo
Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!
Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte
Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs
Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Skolverket har svängt – utan att berätta
Här lyfter alla med nivågrupper i matte och engelska
Här lyfter alla med nivågrupper i musik
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.