Lättare göra rätt med objekt

Den här artikeln publicerades ursprungligen på specialpedagogik.se

Foto: Britt Mattson

"På vår förskola har vi barn med särskilda behov inkluderade på alla avdelningar. Här finns dessutom Regnbågen som är en helt specialpedagogisk avdelning.

Eftersom vi har många barn som kommunicerar på andra sätt än med tal jobbar vi mycket med AKK, alternativ och kompletterande kommunikation.

Att använda bilder och objekt är bra exempel på AKK. Vi har både knippen med bilder och objekt, alltså små miniatyrföremål av exempelvis en sko eller en toalett, på olika ställen på förskolan. Det är inte alla barn som förstår bilder men då brukar det fungera att kommunicera med objekt. Ofta använder vi objekt och bilder parallellt för att sedan fasa ut objekten så småningom.

Vi använder också bilder och objekt för att göra situationsscheman, som antingen kan vara knutna till en särskild aktivitet eller ett specifikt barn.

I hallen har vi satt upp ett schema som visar i vilken ordning det är mest praktiskt att klä på sig ytterkläderna. Det händer ganska ofta att barn börjar med stövlar och vantar och då blir det ju svårt att få på sig överdragsbyxorna till exempel.

Vi har gjort en ordning från 1 till 6. Under varje siffra sitter en bild med plagget, tecknet för plagget, ordet och slutligen ett exemplar av själva plagget.

Just det här schemat hjälper barnen att klara påklädningen på egen hand vilket stödjer dem att bli mer självständiga. Det gäller inte bara barn som behöver extra stöd, bildschemat gynnar alla barn. Och så får vi in sifferordningen också.”