Ledare I detta nummer tar vi upp dilemmat med laddade ord, och språkets betydelse för att uttrycka engagemang.
Ett både svavelosande och tabubelagt begrepp ekade upprepade gånger genom lågstadiekorridoren. Och det var inte första gången den utagerande åttaåringen gick över gränsen. Tvärtom hade problemet eskalerat och nu nått den punkt då specialpedagogen konstaterade att det inte gick att lösa inom skolan utan måste tas upp med vårdnadshavare.
Metoden hade använts förr – att eleven fick skriva ner orden på ett papper och visa upp där hemma. Åttaåringen var förtvivlad, försökte slingra sig, men fattade till slut pennan. Det tog mycket lång tid. Eleven skrev nämligen med de minsta små bokstäver som var möjliga att forma.
När mamma kom fick hon lappen av eleven – och ett förstoringsglas, som barnet och specialpedagogen resonerat sig fram till behövdes. Då, först då, gick orden att läsa – de ord som sedan aldrig blev ett problem igen.
I detta nummer tar vi upp dilemmat med laddade ord. Men också språkets betydelse för att uttrycka engagemang, och hur viktigt det är att låta orden ledsagas av handling – till exempel för att få hemmasittare på introduktionsprogrammet i Sundsvall att både komma till skolan och höja betygen. Bland annat via Snapchat!