
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Didaktikforskaren Anders Jönsson pekar på en stor brist med svensk skolpolitik: Det saknas utvärderingar.
Skolpolitik
Nya kursplaner. Slopade anpassningar i klassrummet. Det är delar i skolminister Lotta Edholms plan för att höja resultaten och få fler elever godkända.
Insatser som i stora delar grundar sig på anekdoter och opinion snarare än fakta, enligt didaktikprofessorn Anders Jönsson.
Sverige saknar en systematisk uppföljning och utvärdering av skolan. Det gör att skolpolitik och reformer ofta drivs av opinion och känslor snarare än fakta och empiri. Det menar Anders Jönsson, professor i didaktik vid högskolan i Kristianstad.
Ett exempel är att skolminister Lotta Edholm (L) vill ta fram nya kursplaner, ännu mer baserade på fakta och ännu mindre på analys.
Inte självklart, menar Anders Jönsson.
Högskolan Kristianstad har gjort intervjustudier med lärare vars elever fått som extra anpassning att fokusera på faktainlärning, en reform som regeringen lyfter fram.
– Å ena sidan kan det vara bra: man sänker den kognitiva tröskeln så elever får lättare att hänga med i undervisningen. Å andra sidan ser vi att många elever känner sig utanför om de bara får syssla med enkla uppgifter. De tycker att det är tråkigare i skolan, och flera lärare som gjorde så fick problem med motivation och disciplin bland eleverna, säger han.
Det är också oklart hur mycket läroplanen faktiskt styr undervisningen.
– Många lärare styrs mer av tradition, läromedel och nationella prov än av läroplanen, säger Anders Jönsson.
Han zoomar ut från detaljfrågorna och lyfter något som skolministern inte gör.
Det saknas systematisk svensk forskning och uppföljning av olika insatser och politiska reformer.
– Vissa länder har styrd skolforskning, motsvarande att till exempel Skolverket skulle göra empiriska studier. Vi har inte någon sådan forskningsstruktur i Sverige. Eftersom vi inte följer upp insatser eller förändringar tvingas vi gissa oss till hur det ser ut, säger han.
Ett exempel är betyg i sjätte klass.
– Vi tar beslut i blindo, gör stora förändringar utan bra underlag. Betyg i årskurs sex: det var en ren chansning. Är det bättre eller sämre med tidiga betyg? Det lilla forskningsunderlag vi hade visade på negativa effekter men opinionen blåste mot tidiga betyg och man genomförde det ändå, säger Anders Jönsson.
Samma sak gäller anpassningsbuffén som lärare larmar om.
– Vi vet att det förekommer lärare med långa listor med extra anpassningar, men vi vet inte hur stort problemet är. Vi vet också att många elever inte får det stöd de behöver i klassrummet, så risken med att kasta ut extra anpassningar är att det händer något annat än det man tänkt sig, säger han.
Och fortsätter:
– Många säger att elever får lära sig att argumentera utan att ha faktakunskaper. Men vi vet inte i vilken utsträckning det faktiskt är så. Vi genomför insatser och reformer i skolan som bygger på myter eller anekdotiska berättelser utan att veta hur problemet ser ut i detalj eller hur utbrett det är och det är verkligen problematiskt, säger Anders Jönsson.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.