Polisassistent Tommy Lénberg träffar Jesper Tornebjer, rektor på Skarpnäcks skola.
Till startsidan
Tommy Lénberg jobbade som idrottlärare i 25 år innan han tog tjänstledigt för att bli polisassistent i samma distrikt som hans skola tillhör.
Porträtt
Lärare i själ och hjärta – även efter karriärbyte. När Tommy Lénberg efter 25 år i skolan prövar vingarna som polis är det samma engagemang i samhället, demokratin och barns och ungdomars rätt till en lyckad skolgång som driver honom.
– Skolan måste bli bättre på att snabbt orosanmäla, och ett djupare samarbete mellan myndigheterna är ett måste, säger han.
– Svensk skola är som Modeveckan i Paris!
Tommy Lénbergs utspel kommer på uppmuntran från hans hustru, som tycker att han säger så bra saker hemma vid köksbordet, ”så ge Vi Lärare några bevingade ord nu också!”. Och liknelsen är ju minst sagt avväpnande, Tommy Lénberg märker att vi hajar till.
– Ena året är det lila, nästa är det grönt, fortsätter han. Så är det med skolan också. Ena året är det lågaffektivt bemötande, nästa år är det mode att ropa på hårda tag och ”No Excuses”.
Sedan citerar Tommy Lénberg en lärarkollega från Kanada som undrat varför ”Sverige hattar hela tiden” och som förklarade att ”i Kanada har vi en skolplan och håller oss till den, oavsett vem som styr politiskt”.
– Felet med svensk skola, säger Tommy Lénberg, är inte hur vänstersidan gjorde förut eller hur högersidan vill göra nu, utan att skolan över huvud taget är politiserad. Varför styr vi skolan som om den var ett fartyg som måste ändra kurs och förhålla sig till vart vindarna blåser?
Konsekvensen har han redan sett runt omkring sig i skolan, säger han: lärare som släpper det större engagemanget och längre perspektivet, och fokuserar på lektionerna här och nu.
– Jag kände likadant själv. Varför engagera mig i skolans bestående värden när politikerna använder dem som valfläsk och slagträn? Vi påbörjar saker men slutför dem aldrig. Och det gäller ju den förra läroplanen också, som aldrig fått en chans att realiseras på allvar när resurserna dränerats. Jag var själv djupt engagerad i att få in rörelse och hälsa mer brett i skolan, något som är framlyft i läroplanen, och jag träffade politiker som höll med mig men sedan helt tappade intresset när det handlade om längre processer över kanske fem, sex år. De fick ju så mycket mer genomslag politiskt när de deltog i den mest högljudda debatten.
Polisassistent Tommy Lénberg träffar Jesper Tornebjer, rektor på Skarpnäcks skola.
Många spännande perspektiv öppnar sig när man pratat en stund med Tommy Lénberg. Som när han säger att ”vi behöver ställa tuffare krav på eleverna”. Förväntat, skulle man först kunna tycka, från någon som började sin yrkeskarriär inom Försvarsmakten och efter 25 år som idrottslärare tagit tjänstledigt för att pröva vingarna som polis. Men Tommy Lénberg låter sig inte reduceras till en kliché. Han är snarare motsatsen till den polarisering som han anser ”förpestar samhället i dag” och har orsakat ”det svåraste geopolitiska världsläget under vår livstid”.
Och det mest spännande är hur väl allt detta sitter ihop.
Om vi börjar från början så fanns det inte på kartan att Tommy Lénberg skulle bli lärare. På frågan om hur han upplevde grundskolan svarar han: ”Ingen stjärna.” Och gymnasiet? ”Ingen mönsterelev.” Han var under den bohuslänska uppväxten ”inte den enklaste sonen” att hantera för pappan ingenjören och mamman i storkök. Men frihet i sinne och frihet att växa fick han med sig. Han älskade att leka och minns känslan när lastpallarna på ett övergivet lager blev ett fort och kojbygget i skogen blev ett slott. Sommarloven hos farmor och farfar i stugan i Värmland, där han rodde ut med farfar i ekan och lade nät, och sedan lärde sig rensa beniga gäddor av farmor, formade honom också mycket – här väcktes en känsla för att leva nära naturen som skulle komma att färga hela hans yrkeskarriär.
Ålder: 53 år.
Bor: I villa i Enskededalen. Stuga på norra Värmdö.
Familj: Fru som är lärare och tre döttrar – en är utflyttad biomedicinsk analytiker, en har påbörjat idrottslärarutbildning vid GiH i Örebro, och en går sista året på gymnasiet. ”Och en hund!”
Karriär: Nu polis, efter 25 år som idrottslärare. Grund från Försvarsmakten, lärarutbildning GIH/SU, påbörjad lektorsutbildning, polisutbildning i Växjö. Varit ordförande för Svenska Idrottslärarföreningen Östra.
Fritid: ”Njuta av årets alla årstider: åka båt i skärgården på sommaren, plocka svamp på hösten, skidor och bastu på vintern, trädgårdsjobb och lägga i båten på våren.”
När skolan var avklarad hade Tommy Lénberg redan landat i sitt yrkesval, och i de sena tonåren återstod bara att nå dit – till officersutbildningen. Han kom till Flygvapnet, och gjorde utlandstjänst i Bosnien mitt under kriget, men när han skulle ta nästa steg var det plötsligt stopp för nyintagning på officersutbildningen och marken skakade under hans fötter.
”Men kom och var här hos mig då!”
Det var Tommy Lénbergs gamla idrottslärare i Trollhättan, som han hade haft kontakt med efter gymnasiet och rådfrågat om jobb och vägval, som erbjöd honom att vikariera.
– Och det var en enorm aha-upplevelse, jag fastnade direkt och blev besatt av att utbilda mig till idrottslärare så fort som möjligt. Och jag kan fortfarande känna bitterheten komma när jag tänker på hur länge och hårt jag kämpade, jämfört med hur lätt det är att bli idrottslärare i dag. Men då var det lättare att komma in på Läkarlinjen än på GIH, som var den enda utbildningsvägen som fanns.
Till vänster: Polisuniformen imponerar på de forna eleverna. Till höger: Polisassistent Lenberg kliver in i den gamla idrottssalen som inte längre är hans arbetsplats.
Tommy Lénberg kom in till slut – men inte förrän han höjt betygen på Komvux och gått via en förberedande utbildning på Lillsveds folkhögskola. Förutom en avstickare tillbaka till försvaret, som hundförare vid minröjningsenheten i Eksjö, och ett år som säkerhetsansvarig på USA:s ambassad i Stockholm, har han under 25 år varit idrottslärare i Göteborg, Lund, Stenungsund, Farsta och senast i Skarpnäck, i samma distrikt där han nu är polis.
Men det som säger mest om Tommy Lénberg, både som idrottslärare och om hans karaktär, är det som hände i Luleå kring millennieskiftet. Förutom att han där träffade sin blivande fru, också lärare, gick han en utbildning i äventyrspedagogik på lärarutbildningen på Luleå tekniska universitet, och insåg att upplevelsebaserad inlärning är den bästa vägen för honom som lärare att nå sina elever.
I läroplanen är ”Friluftsliv och utevistelse” ett av de fyra centrala innehållsområdena för ämnet idrott och hälsa. I regel löser idrottslärare det med orientering, vandringar och skid- och skridskoåkning. För Tommy Lénberg blev läroplanspunkten om friluftsliv via utbildningen i Luleå något mycket större än så: ett sätt att få ihop teori och praktik, mål, syfte och skolans demokratiska uppdrag.
– Jag fick plötsligt ihop lärarrollen och försvarstänket, ja, egentligen min syn på människan och omvärlden. Att lära eleverna att klara sig om krisen kommer med brist på elektricitet och vatten. På mina idrottslektioner har de fått lära sig att göra upp eld, bygga vindskydd, filtrera vatten … Överlevnad blev min paradgren!
Hur reagerar elever på det här?
– Jamen bara en sån sak som att leta upp smutsigt vatten i skogen och en stund senare kunna dricka det, klart de tycker det är jättehäftigt! Och det är livskunskaper som det är kul att berätta för andra om, de kanske går hem och lär sina föräldrar … och samtidigt får de grepp om vad civilförsvar är.
Och nyttan med det är given i vår tid, på tal om det du var inne på om det geopolitiska läget …?
– Exakt. Och här finns ju stora möjligheter för skolan att utveckla sitt uppdrag att förbereda barn och ungdomar för framtiden som individer och samhällsmedborgare, som läroplanen uttrycker det.
Och i det läget tar du tjänstledigt och blir polis? Din tid är ju nu!
– Det gäller ju även polisuppdraget. Vi tränar oss mycket i krisberedskap och med fokus på krigsförbandsuppgifter. Men jag förstår vad du menar … min fru säger: ”Du ska gå på din känsla! Men kom ihåg att räkningar ska betalas också.”
Statusen för praktisk-estetiska lärare och den stora administrationsbördan är faktorer som talar mot att Tommy Lénberg återvänder till läraryrket.
Går du ner i lön som polis?
– Ja, från 48 000 kronor i månaden till 32 000. Sedan får jag såklart ut mer netto nu, med allt kvälls- och helgjobb, men den trygga förutsägbarheten med läraryrket är ju värd mycket också.
Vad talar emot att du går tillbaka till skolan?
– Att vi praktisk-estetiska lärare har lägre status än ämneslärare. Skolministern avfärdade det, men det märks tydligt om man studerar skillnaderna i möjligheter till karriärtjänster, och lönesättningen följer samma mönster.
– De vinstdrivande friskolornas inverkan på läraryrket är också problematisk, när de inte följer behörighetskraven på samma sätt som kommunala skolor. Det är obegripligt att man ska kunna tjäna pengar på elever. Den vinsten gör vi i samhället om vi låter dem lyckas med bra kunskaper.
Material- och utrymmesbrist är en ständig stressfaktor för idrottslärare. Bilden tagen när Tommy Lénberg arbetade som idrottslärare.
Tommy Lénberg betar av ytterligare en mängd problemområden – material- och utrymmesbrist, avbokade idrottsplaner, energidränerande administration, för många tunga kärnämnen på rad i schemat utan praktiska pass, gruppstorlekar.
– Forskningen visar att större grupper än 12–15 elever ger negativa inlärningsförutsättningar. Ändå fortsätter utvecklingen åt fel håll. Återigen trumfas det pedagogiska av det ekonomiska. Skolverket och utbildningsförvaltningarna är duktiga på att ställa krav på rektorer att visa resultat, vilket ger lärarna ett omöjligt dilemma med för stora klasser, krympande budget och samtidigt krav på höjda resultat.
Men det är samma bristande förutsättningar och omöjliga ekvationer man ställs inför som polis. Och Tommy har hunnit fundera en hel del på överlappet mellan skolan och gatan.
– Jag kan ju tydligt se vilka elever som haft det svårt i skolan när jag möter dem därute. Dessa ungdomar kostar samhället och staten flera miljarder per år. Om i stället skolan kunnat hjälpa dem att nå målen och få en framtidstro skulle vi spara mycket pengar och lidande.
Ett lidande han nu ser alltmer av i termer av psykisk ohälsa.
– Skolan måste bli bättre på att snabbt orosanmäla när de ser att en elev börjar hamna snett, säger Tommy Lénberg.
– I regel ser man bara en bråkdel av hur många det finns ute i samhället som mår dåligt. Som polis ser man desto fler som inte får hjälp, många som självmedicinerar. Men min upplevelse av sociala instanser har dessvärre inte ökat. Ett djupare samarbete mellan myndigheter är ett måste, för ungdomarnas skull.
– Skolan måste bli bättre på att snabbt orosanmäla när de ser att en elev börjar hamna snett, umgås i suspekt sällskap, ändrar beteende och anammar gangsterromantik. Jag har suttit på flera förhör och läst transkriberade konversationer mellan gängkriminella, det är en fruktansvärd värld där heder och lojalitet är tomma ord, människovärdet obefintligt och ingen egentligen kommer undan.
Så … var det inte bättre att jobba i skolan, ändå?
– Det finns mycket i den vågskålen också. Inte minst många oförglömliga upplevelser med eleverna. Som friluftsdagen när vi renade vatten med kolfilter och gjorde upp eld i ösregn. Två flickor satt och kämpade med tändstålen för att få fyr på nävern. Jag förklarade för dem att de haft rätt teknik, gjort rätt förberedelser och fått gnista på tändstålet, men att regnet gjorde det svårt att få eld. De vägrade ge sig. Och just som de påmint mig om att ”vår idrottslärare brukar säga ge aldrig upp!” började det brinna i nävern. Deras knogar blödde efter att ha kämpat så länge men smärtan var obetydlig mot lyckan att ha gjort upp eld i ösregn.
Eller som när hans klasser gjort dykningar på tre meters djup i en bassäng för att hämta upp en docka vid livräddning.
– Det är lätt att känna obehag och vara redo att ge upp, men sedan inträffar det magiska: efter att jag peppat dem – ”visa nu, låt inte vattnet och rädslan vinna!” – bryter de vattenytan med dockan, tårögda. Den stoltheten och lyckan är underbar att se.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”