
”Kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket”, säger Kristin Strömbäck.
Kristin Strömbäck är vice ordförande för Sveriges Lärare i Luleå: ”Kommunen går med vinst för att osthyveln varit framme så länge.”
Nedskärningar
I Luleå vittnar Sveriges Lärares representanter om en mycket ansträngd situation. År av besparingar har börjat ta ut sin rätt.
– Man ska inte behöva jobba tills man dör, säger Kristin Strömbäck, vice ordförande i Sveriges Lärare i Luleå.
Samtidigt som kommunen firar en ny engelskspråkig grundskola och ett IB-program (International Baccalaureate) på gymnasiet, kommer dåliga nyheter.
Kommunen behöver ett tillskott på 23 miljoner kronor för att få sin skolbudget i balans. Alternativet är att stänga förskolor och skolor, enligt Norrbottens-Kuriren.
Men Luleå har gått bra ekonomiskt och gjorde en vinst strax under 120 miljoner kronor senaste budgetåret.
En del av vinsten beror på tidigare åtstramningar, bland annat på skolan.
– Luleå vill vara en attraktiv arbetsgivare och har ”inga uttalade sparkrav”, säger Kristin Strömbäck, vice ordförande för Sveriges Lärare i Luleå.
Hon har hört kommunens försäkran många gånger och samtidigt sett hur kollegorna sliter ut sig och blir sjuka. I stället för uttalade sparkrav och nedläggning av skolor har kommunen stängt delar av skolor när elevunderlaget varit för lågt. Konsekvensen har blivit större klasser.
Ambitionen att vara en attraktiv arbetsgivare och kommun har trots allt inte lyckats locka folka att flytta till staden eller få dem som bor där att stanna och bild familj i den utsträckning som krävts.
Arbetsbelastningen har ökat markant och när någon lärare inte längre orkar och slutar eller blir sjuk rings rutinmässigt pensionerade lärare in för att täcka upp, enligt Kristin Strömbäck.
– Vi behöver fler lärare, fler specialpedagoger, ja, fler av allt. Något är trasigt när man måste ringa in pensionärer. Man ska inte behöva jobba tills man dör, säger Kristin Strömbäck.
”Kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket”, säger Kristin Strömbäck.
”Besparingar” eller ”effektiviseringar”, konsekvensen blir densamma, menar Kristin Strömbäck. Färre får göra mer och att kommunen som helhet går med över 100 miljoner i vinst sticker i ögonen.
– Kommunen går ju med vinst för att osthyveln varit framme så länge. De har skurit ned och ”effektiviserat” så mycket att lärarna går på knäna och blir sjuka, säger Kristin Strömbäck.
Många lärare har valt att sluta och flera har bytt yrke. Samvetsstress, när lärare tvingas lämna de med störst behov utan stöd för att de övriga eleverna ska hinna med målen, uppges ofta som skäl.
– Flera av våra medlemmar har valt att sluta eftersom de inte känner att de kan ge eleverna det som de enligt lagen har rätt till. Antalet elever med npf-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (reds anm) ökar i klasserna men det finns ingen som hjälper dem. En ensam lärare ska ta hand om alla. Hur ska eleverna då nå sin fulla potential? säger Kristin Strömbäck.
Hon säger samtidigt att hon upplever att kommunen tar frågan på allvar, att man lyssnar och anstränger sig för att ingen ska bli av med sin anställning.
– Vi upplever att kommunen gör vad den kan för att inte behöva säga upp personal, de försöker hitta lösningar, säger Kristin Strömbäck, men kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket genom åren?
Luleå kommun har 1 246 miljoner kronor avsatta i RUR, en liten del från många goda års överskott. Men de får inte användas enligt Lena Sallkvist, ekonomichef i Luleå.
– Resultatutjämningsreserven, RUR, kan endast användas när kommunens totala resultat är negativt. Då Luleå kommun har haft positiva resultat de senaste åren har inte RUR nyttjats. Luleå kommun har inte i sin plan och budget för 2024–2026 budgeterat med att utnyttja RUR eftersom kommunen inte budgeterar med ett negativt resultat.
Av samtliga 290 kommuner har 226 avsatt pengar i en RUR. 223 kommuner beräknas gå med överskott 2023, 17 beräknas nå ett nollresultat och 48 stycken räknar med att gå med underskott.
Källa: SKR
Kommunerna har 50 miljarder – sparar ändå på skolan
Avskedar lärare – trots vinster och överskott
Ändrade reglerna – räddade jobben för många lärare
Åsa Fahlén om miljarderna: ”Oerhört provocerande”
SKR: Så kan kommunernas pengar rädda lärarnas jobb
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.