”Kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket”, säger Kristin Strömbäck.
Till startsidan
Kristin Strömbäck är vice ordförande för Sveriges Lärare i Luleå: ”Kommunen går med vinst för att osthyveln varit framme så länge.”
Nedskärningar
I Luleå vittnar Sveriges Lärares representanter om en mycket ansträngd situation. År av besparingar har börjat ta ut sin rätt.
– Man ska inte behöva jobba tills man dör, säger Kristin Strömbäck, vice ordförande i Sveriges Lärare i Luleå.
Samtidigt som kommunen firar en ny engelskspråkig grundskola och ett IB-program (International Baccalaureate) på gymnasiet, kommer dåliga nyheter.
Kommunen behöver ett tillskott på 23 miljoner kronor för att få sin skolbudget i balans. Alternativet är att stänga förskolor och skolor, enligt Norrbottens-Kuriren.
Men Luleå har gått bra ekonomiskt och gjorde en vinst strax under 120 miljoner kronor senaste budgetåret.
En del av vinsten beror på tidigare åtstramningar, bland annat på skolan.
– Luleå vill vara en attraktiv arbetsgivare och har ”inga uttalade sparkrav”, säger Kristin Strömbäck, vice ordförande för Sveriges Lärare i Luleå.
Hon har hört kommunens försäkran många gånger och samtidigt sett hur kollegorna sliter ut sig och blir sjuka. I stället för uttalade sparkrav och nedläggning av skolor har kommunen stängt delar av skolor när elevunderlaget varit för lågt. Konsekvensen har blivit större klasser.
Ambitionen att vara en attraktiv arbetsgivare och kommun har trots allt inte lyckats locka folka att flytta till staden eller få dem som bor där att stanna och bild familj i den utsträckning som krävts.
Arbetsbelastningen har ökat markant och när någon lärare inte längre orkar och slutar eller blir sjuk rings rutinmässigt pensionerade lärare in för att täcka upp, enligt Kristin Strömbäck.
– Vi behöver fler lärare, fler specialpedagoger, ja, fler av allt. Något är trasigt när man måste ringa in pensionärer. Man ska inte behöva jobba tills man dör, säger Kristin Strömbäck.
”Kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket”, säger Kristin Strömbäck.
”Besparingar” eller ”effektiviseringar”, konsekvensen blir densamma, menar Kristin Strömbäck. Färre får göra mer och att kommunen som helhet går med över 100 miljoner i vinst sticker i ögonen.
– Kommunen går ju med vinst för att osthyveln varit framme så länge. De har skurit ned och ”effektiviserat” så mycket att lärarna går på knäna och blir sjuka, säger Kristin Strömbäck.
Många lärare har valt att sluta och flera har bytt yrke. Samvetsstress, när lärare tvingas lämna de med störst behov utan stöd för att de övriga eleverna ska hinna med målen, uppges ofta som skäl.
– Flera av våra medlemmar har valt att sluta eftersom de inte känner att de kan ge eleverna det som de enligt lagen har rätt till. Antalet elever med npf-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (reds anm) ökar i klasserna men det finns ingen som hjälper dem. En ensam lärare ska ta hand om alla. Hur ska eleverna då nå sin fulla potential? säger Kristin Strömbäck.
Hon säger samtidigt att hon upplever att kommunen tar frågan på allvar, att man lyssnar och anstränger sig för att ingen ska bli av med sin anställning.
– Vi upplever att kommunen gör vad den kan för att inte behöva säga upp personal, de försöker hitta lösningar, säger Kristin Strömbäck, men kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket genom åren?
Luleå kommun har 1 246 miljoner kronor avsatta i RUR, en liten del från många goda års överskott. Men de får inte användas enligt Lena Sallkvist, ekonomichef i Luleå.
– Resultatutjämningsreserven, RUR, kan endast användas när kommunens totala resultat är negativt. Då Luleå kommun har haft positiva resultat de senaste åren har inte RUR nyttjats. Luleå kommun har inte i sin plan och budget för 2024–2026 budgeterat med att utnyttja RUR eftersom kommunen inte budgeterar med ett negativt resultat.
Av samtliga 290 kommuner har 226 avsatt pengar i en RUR. 223 kommuner beräknas gå med överskott 2023, 17 beräknas nå ett nollresultat och 48 stycken räknar med att gå med underskott.
Källa: SKR
Kommunerna har 50 miljarder – sparar ändå på skolan
Avskedar lärare – trots vinster och överskott
Ändrade reglerna – räddade jobben för många lärare
Åsa Fahlén om miljarderna: ”Oerhört provocerande”
SKR: Så kan kommunernas pengar rädda lärarnas jobb
Lön Här kan du testa hur dina val längs karriärsbanan påverkar din nivå i spelet om lärarnas löner.Så spela, samla coins – och se om du egentligen har rätt lön.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.