Det kan uppstå ett visst motstånd hos eleverna när det är dags att inhämta kunskap via läsning, men på sikt brukar de vinna acceptans för Tom Bergströms undervisningsmetod. Foto: Daniel Eriksson.
Till startsidan
Att lyckas få elever att ta till sig text handlar mycket om lärarens egen insats, enligt Tom Bergström. Det är fullt genomförbart, så länge eleverna förstår hur de ska gå tillväga vid olika moment. Foto: Daniel Eriksson
Läsning Yrkeslärarna Tom Bergström och Mats Ek vill inte låta sina elever inhämta kunskap med hjälp av inlästa läromedel. Tvärtom. De är kritiska och anser att deras elever också måste kämpa för att bli goda läsare, som alla andra. Annars sviker man eleverna.
Muraren och yrkesläraren Tom Bergström blev provocerad när han hörde begreppet ”lyssneläsning” för första gången.
– Det är som om man har hittat på ett begrepp för att dölja att vi har analfabeter. Lite som att gå på botten och hävda att man kan simma, säger Tom Bergström som arbetar på Karlfeldtgymnasiet i Avesta.
Inlästa läromedel finns i princip i alla Tom Bergströms ämnen. De har ökat de senaste åren, men han är skeptisk till att använda ljudböcker i undervisningen. Hans elever arbetar uteslutande analogt på teorilektionerna: vanlig lärobok, papper och penna. Och det är ett fullt medvetet val från hans sida.
– Men när jag har haft elever med grav dyslexi så har de givetvis fått lyssna i stället. Fast då har de fått lyssna på när andra elever läser ur läroboken. Många som säger att de har dyslexi verkar främst ha vanliga läs- och skrivsvårigheter och det är ju de som verkligen behöver öva på att läsa och skriva, annars gör man dem en otjänst. Jag tycker man anpassar bort alldeles för mycket numera. Det är ett svek mot eleverna.
Det kan uppstå ett visst motstånd hos eleverna när det är dags att inhämta kunskap via läsning, men på sikt brukar de vinna acceptans för Tom Bergströms undervisningsmetod. Foto: Daniel Eriksson.
Att läsa i en bok i stället för att lyssna på inläst material har många fördelar, anser han.
– Man behöver ju stanna upp och tänka igenom det man läser. Det går när man läser en bok, medan en ljudbok bara rullar på.
Tom Bergström har svårt att svara på i vilken utsträckning ljudböcker är etablerade som läromedel på hans skola, eller på yrkesprogram i allmänhet.
– Men väldigt många jobbar med digitala läromedel där man mer eller mindre kan klicka sig fram till rätt svar.
Nivån på elevernas läskunnighet varierar. Vissa är relativt duktiga på att läsa, andra har det svårare.
– Du kan inte bli en bättre läsare genom att inte läsa, säger han.
Hans undervisningsmetod är klassisk och relativt enkel, konstaterar han, men ganska tidskrävande.
Eleverna får jobba kapitelvis. Inledningsvis går han igenom vad de ska lära sig och förklarar svåra begrepp som finns i den text som eleverna ska läsa under lektionen.
– Sedan får de själva läsa de sidor jag anger. Därefter får de ett papper med frågor kopplat till det de har läst i boken och så får de söka svar i boken, skriva ner och bearbeta dem.
När eleverna är klara med ett kapitel har de ungefär tre-fyra A4-sidor med text, med svaren som de själva har skrivit.
– Då blir det lite lättare för eleverna att orientera sig i materialet jämfört med om man bara läser igenom ett kapitel och inte riktigt vet vad man ska kunna. Sedan brukar jag säga: ”läser ni på det här så klarar ni provet”, som är ett poängprov med fritextsvar.
Tom Bergström känner att han har fått bekräftelse för sin undervisningsmetod. Många elever har insett att läsning och repetition lönar sig, berättar han. Men det är ändå inte ovanligt att han får höra kommentaren: ”Jag behöver inte läsa, jag ska ju bli murare”. Fast då har Tom Bergström ett standardsvar:
– Du är 16 år. Du vet inte vad du kommer att behöva. Det är därför jag, som är vuxen, är här. Du måste kunna läsa för att ta till dig samhällsinformation och vara delaktig i samhällsdebatten, även om du är yrkeselev.
”Vi kan inte bara byta ut det svåra. Eleverna måste även få traggla med sådant som är svårt.”
Mats Ek arbetar på el- och energiprogrammet i Gävle. Frågan om läsning intresserar honom. Han har låtit 31 elever svara på en enkät om fritidsläsning – ”vanliga” böcker kontra ljudböcker. Bilden av att yrkeselever inte läser så mycket bekräftades, berättar han.
– Fjorton elever läste regelbundenhet, men då handlade det om en bok per år, ungefär. Frekvensen var densamma bland dem som lyssnade på böcker. Medan sex elever både lyssnade och läste.
Mats Ek, yrkeslärare på el- och energiprogrammet i Gävle.
Inte heller Mats Ek skulle byta ut vanliga böcker till ljudböcker med inläst text.
– Vi kan inte bara byta ut det svåra. Eleverna måste även få traggla med sådant som är svårt. Det här är en grundutbildning och om de inte kan läsa och skriva begripligt så fråntas de deltagande i samhället.
Han tillägger att han inte alltid är överens med specialpedagogen på skolan och att de därför brukar ha små, men vänskapliga, debatter om läsning.
Många av hans elever har någon typ av skolsvårighet.
– De elever som jag brukar pusha att koncentrera sig på att läsa brukar komma ganska snabbt framåt.
På el- och energiprogrammet läser man mycket i bilder. Även här ser han ett samband: en bra läsare är bättre på att läsa ritningar.
– Vi har ju ritningar och instruktioner som vi ska bygga en verklighet kring. De bilderna är också en form av abstraktion där man ska läsa, tolka och ta till sig en bild av verkligheten, ofta med hjälp av symboler, säger han.
De elever som har tränat på att läsa texter har lättare att förklara samband, enligt Mats Ek.
– De har liksom knäckt koden. De vet hur man tar till sig något abstrakt som ska konkretiseras i handling, vilket är svårare om man främst har lyssnat på inläst text.
Ålder: 60 år.
Bor: Tierp.
Familj: Sambo, två vuxna barn och två barnbarn.
Antal år i yrket: Åtta.
Därför blev jag lärare: ”Jag är mycket road av att se andra utvecklas (på gott och ont), och vill dela med mig av mina kunskaper. Men jag kände även att tiden som hantverksarbetare började ta ut sin rätt, krämporna kryper sig på. Läraryrket ger mig en chans att fortsätta arbeta med ett spännande yrke, från ett annat perspektiv.”
Ålder: 44 år.
Bor: Västerfärnebo utanför Sala.
Familj: Fru och två döttrar.
Antal år i yrket: Tretton.
Därför blev jag lärare: ”Jag blev tillfrågad av min gamla lärare. Det kan jag väl testa, tänkte jag, och på den vägen är det.”
Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lärarnas vittnesmål: Därför tar lyssneläsningen över
”Alltför många klarar inte att läsa överhuvudtaget”
Experterna: Eleverna måste läsa mycket i alla ämnen
Skolverket svarar på professorns hårda lyssnekritik
De tjänar miljoner på lyssneläsningen – år efter år
Läskrisen ger lyssneföretaget stor makt i skolan
Skolministern om lyssneläsning: ”Vi lurar barnen”
Siffror: Lyssneläsningen ökar dramatiskt på universiteten
Herlitz: Jo, vi lärare har faktiskt ett val
Lyssneläsning är ett svek mot yrkeselever
Här har lyssneläsning blivit en icke-fråga
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.