”Skärmförbud för de yngsta försvårar undervisningen”

Camilla Anstedt, lärare i förskola i Enköping.

På Wåga & Wiljas förskolor är det numera slut med Polyglutt för de allra yngsta, något läraren i förskolan Camilla Anstedt tycker är synd.

På förskolan Sadelmakaren i Enköping är majoriteten av barnen nybörjare i svenska. På Camilla Anstedts avdelning har 14 av 18 barn ett annat modersmål, och därför har Polyglutt varit ett extra värdefullt lärverktyg.

– Barnen har kunnat ta del av sagan även på sitt modersmål för att få förståelse för olika begrepp. Vi har även projicerat sagan med tecken som stöd, vilket möjliggjort gemensam förståelse och ett gemensamt språk. Barnen får fortfarande lyssna på Polyglutt, men det blir då svårt för oss pedagoger att följa med i den fysiska boken, då vi inte kan de olika språken, förklarar Camilla Anstedt. 

Svårt att ersätta allt digitalt

Avdelningen har även haft bildspel från verksamheten där foton och film projicerats för att få barnen att reflektera och hamna i dialog med pedagogerna.

– Det är också svårt att ersätta med annat då vi haft möjlighet att projicera en större mängd foton, även filmsnuttar, från veckans projektarbete. Det blir inte riktigt samma sak med endast ett färre antal fysiska foton för just det här ändamålet, säger Camilla Anstedt.

Enligt skolchef Maria Wihlgaard har de nya reglerna, att ta bort lärplattor och projektorer helt för de allra yngsta, införts på alla åtta enheter inom Wåga & Wiljas förskolor. För de äldre barnen har användandet av digitala verktyg i undervisningen begränsats till sådant som tillför något till barnens undersökande eller lärande.

”Vi är bra på att se möjligheter”

Camilla Anstedt och hennes kollegor accepterar det nya, men det är viktigt att hela tiden reflektera och problematisera, påpekar hon.

– Vi har, precis som tidigare, stort fokus på högläsning och språkutveckling och har nu även ett ökat rörelsefokus och bedriver mer av undervisningen utomhus. Det fungerar, mitt arbetslag är bra på att se möjligheter.