Tio lärare: Därför älskar vi vårt jobb!

Pedagogik Att många lärare trivs med sitt arbete råder det inget tvivel om. Här berättar tio lärare om varför de går till jobbet varje dag.

Martin Klinge. Foto: André de Loisted
Martin Klinge, lärare i engelska på Drottning Blankas gymnasieskola i Lund:
”För att man får möjligheten att forma och hjälpa unga individer att tänka kritiskt och bli sina egna personer.”

Henrik Thoresson. Foto: Ulla-Carin Ekblom
Henrik Toresson, biologilärare på Alléskolan i Hallsberg:
”Min mission är att öka den totala lyckan i samhället. Vi måste ha ett samhälle med kunniga människor. Annars skulle allt fallera.”

Åsa Citrohn. Foto: Lina Alriksson.
Åsa Citrohn, förskollärarare på Alstermoskolan i Uppvidinge kommun:
”Jag älskar att se barn lyckas. Det fyller mig med energi.”
Ulrica Dahlberg, lärare i matematik och fysik på Lerums gymnasium:

Ulrica Dahlberg.
”Jag älskar relationerna till eleverna, och de stunder när de får en aha-upplevelse.”

Lisa Ling. Foto: Oskar Omne.
Lisa Ling, bildlärare på Sjölins gymnasium i Stockholm:
”För att man får möjlighet att hjälpa ungdomar på livets väg.”

Anna-Mia E. Lindelöf. Foto: Alex Giacomini.
Anna-Mia E. Lindelöf, lärare i historia och samhällskunskap på Brunnsvik folkhögskola i Gävle:
”För att man kan bidra till att få individer att tänka till en gång extra innan man tror på det som skrivs överallt.”

Emelie Hahn. Foto: Oskar Omne.
Emelie Hahn, högstadielärare i SO och språk på Gränbyskolan i Uppsala:
”Jag älskar också att lära ut mina ämnen. Jag vill jobba med barn och unga och känna att jag gör skillnad.”

Åsa Fant Perdsjö. Foto: Lina Alriksson.
Åsa Fant Perdsjö, lärare i bild, SO och svenska på Bäckaskolan i Gnosjö:
”Skapande är ett sätt för mig personligen, med dyslexi-light, att kunna uttrycka mig. Känslan när eleverna vågar uttrycka sig, skapa och gå in i ett flow är fantastisk.”

Anna Hollander. Foto: Emelie Asplund.
Anna Hollander, lärare i matematik och idrott och hälsa på Teknikcollege, Nösnäsgymnasiet i Stenungsund:
”Jag vill få eleverna att utmana sig själva, våga tro på sig själva och blomma ut – som människor och i ämnet.”

Mikhael Mikalides. Foto: Oskar Omne.
Mikhael Mikalides, specialpedagog (F-6) på Annerstaskolan i Huddinge, Stockholm:
”När eleverna har tagit till sig min undervisning och jag kan se att de har utvecklats.”
LÄS MER OM LÄRARNA HÄR