Krönika Du har massor att vinna och absolut ingenting att förlora på att samarbeta med en kollega som undervisar i ett annat ämne. Det skriver Karin Herlitz, som det gångna läsåret gjort just det och ser stora fördelar för både elever och lärare.
Ännu ett läsår närmar sig slutet och det är dags att utvärdera vad som har fungerat bra och vad som behöver förändras. Jag har under året haft förmånen att samarbeta en hel del med en kollega i ett annat ämne och tillsammans har vi, med utgångspunkt i skönlitteratur, tagit oss an olika ämnesområden i våra respektive ämnen. Vi har avslutat med en gemensam examination där eleverna med utgångspunkt i romanen vi läst, samt innehållet i undervisningen, fått visa sina kunskaper.
Romanen knyter ihop skoldagarna
Det här har fungerat så bra för oss alla, och jag vill gärna tro att eleverna är de största vinnarna av vårt samarbete. Deras skoldagar har knutits ihop av romanen som de läst, och de har kontinuerligt fått läsa på fler lektioner än svenskans. Jag har även kunnat se att elever som ofta får problem med skrivandet för att de förleds att tro att svåra ord och komplicerad meningsbyggnad gör en text bättre i vissa fall helt kommit förbi detta eftersom det har blivit väldigt tydligt för dem att innehållet står i centrum och att tydligheten därför måste komma först. Inte minst har vi genom att samarbeta gjort tydligt för eleverna att läsningen är viktig – ja, helt central – i hela deras utbildning.
Även efterarbetet har fått ett lyft. I stället för att ensam sitta och bedöma elevsvar har vi kunnat diskutera tillsammans och på så vis kunnat få grepp om elevers styrkor och svagheter på ett sätt som inte nödvändigtvis har varit fallet när jag suttit ensam på min kammare. Det har helt enkelt blivit enklare att se den större bilden och verkligen kunna ringa in elevernas kunskaper utan att de egna käpphästarna har fått ta alltför stor plats.
Ger mer till både lärare och elever
Jag kommer fortsätta att söka samarbeten i andra ämnen kommande läsår, och jag vill verkligen slå ett slag för det sättet att arbeta. Vi sliter hårt som lärare och jag vet att det då är särskilt svårt att förändra de redan existerande uppläggen – det är en högst rimlig rädsla för att tappa kontrollen över arbetssituationen och riskera att ta sig vatten över huvudet. Men om du och någon eller några kollegor tar er tiden att sitta tillsammans och se över hur ni skulle kunna knyta ihop ett ämnesövergripande samarbete med en skönlitterär bok i centrum så tror jag att ni är fler som kommer att känna som jag – att det faktiskt ger mer till både eleverna och din egen undervisning, och att du blir mindre ensam i din bedömning.
Så nu när sommaren nalkas och du får lite tid för eftertanke, fundera på vilka av dina kollegor som du tror skulle uppskatta ett samarbete nästa läsår. Försök att tänka lite utanför boxen och fundera på vad ditt ämne (i mitt fall svenskan) skulle kunna vinna på när det tillåts färgas av ett annat ämnesinnehåll. Du har massor att vinna och absolut ingenting att förlora!
Karin Herlitz är lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium samt författare.
LÄS ÄVEN
Herlitz: Elevdriven undervisning är en vansinnig tanke
Herlitz sex tips: Så skapar vi en läsande skola
Herlitz: Utan böcker kommer eleverna inte att läsa
Herlitz: När formen styr skrivandet blir orden tomma på innehåll
Herlitz: Nationella provet bekräftar bara hur dåligt eleverna läser
Herlitz: Våga tänk om – gör läsningen central i skolan!