Forskarna ger religionslärare råg i ryggen
Pontus Wallin, till höger, är projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Foto: Adobe Stock och Ewa Malmsten
Forskning
Frågor om tro, livsåskådning och värderingar väcker ofta starka känslor bland elever. Nu finns samlad forskning som ger lärare i religionskunskap råg i ryggen.
– Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket, säger Pontus Wallin, projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
För två år sedan bjöd Skolforskningsinstitutet in lärare i religionskunskap och identifierade då ett antal frågor där det kan bränna till i klassrummet.
– Det är frågor där elever har olika livsåskådning och behöver utveckla en tolerans och förståelse för att det finns olika sätt att se på saker, säger Pontus Wallin, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
”Stöd för lärare”
Samtalen med religionslärarna visade en väldigt varierande arbetssituation. En lärare kan ha elever som alla kommer från sekulära hem, medan en annan jobbar med elever där de flesta kommer från religiösa hem.
– Syftet med översikten är att samla praktiknära forskning som kan vara ett stöd för lärare när de ställs inför olika situationer i klassrummet.
Med utgångspunkt i forskningen pekar Skolforskningsinstitutet på olika handlingsalternativ.
– Lärare är väldigt nyfikna på vad det finns för undervisningsmetoder, men innan de testar vill de veta vad det finns för vetenskapligt stöd för att använda en viss metod, säger Pontus Wallin.
Översikten identifierar fem teman för hur lärare i religionskunskap kan hantera kontroversiella frågor i klassrummet: Relatera till sammanhanget, växla mellan perspektiv, navigera mellan öppenhet och normativitet, strukturera samtal och dramatisera kontroverser.
– Om vi undviker svåra och kontroversiella frågor lämnar vi ofta eleverna i sticket. De blir ensamma när de söker svar, till exempel i sociala medier. Skolan måste ge elever verktyg att förstå och diskutera komplexa frågor kring religion och livsåskådning på ett nyanserat och respektfullt sätt, säger Pontus Wallin.
”Högt i tak”
Sammanställningen omfattar studier från både grundskola och gymnasium. Pontus Wallin hoppas att resultaten från studierna ska ge religionslärarna inspiration och stöd att arbeta med kontroversiella frågor.
– Det är viktigt att skapa ett öppet klassrumsklimat där elever upplever högt i tak och att de kan ge uttryck för sina åsikter och perspektiv, men att det måste ske på ett strukturerat och tryggt sätt, säger Pontus Wallin.
LÄS ÄVEN
Så handskas lärare med kontroversiella frågor
Forskarna: Så bemöter du elever som har ensidiga åsikter
Här är känsliga frågorna många lärare undviker
Lektorn: Våga vara djävulens advokat
Stort forskningsprojekt om högerextremism i skolan