”För många elever är det oerhört traumatiskt”

För många elever är det en djup skräck att tala inför klassen, berättar lärarna.
Fokus Här vittnar 10 lärare om hur talrädslan breder ut sig bland deras elever. Citaten är hämtade från Ämneslärarens enkät som besvarats av närmare 4 000 lärare.
- Alltför många elever har en djup skräck inför att tala inför klassen. För många är det oerhört traumatiskt och ger ångestanfall.
- Under mina 25 år som högstadielärare har problemet blivit större med att man inte vill tala inför en grupp, inte ens en liten.
- Jag kan knappt använda mig av muntlig framställning på grund av social fobi, ångest, eleverna vill bara prata med sina kompisar, det känns inte tryggt osv. Åsikter från både specialpedagog, kuratorer och föräldrar gör att det inte blir lönt att försöka.
- Klasserna är stora, lokalerna små och personalen har minskat; därför finns inte tiden att träna i den omfattning som skulle behövas i skolan i dag.
- Omöjligt att ha muntligt med en elev i taget och lämna resten av klassen åt sitt öde.
- Elever får i allt större utsträckning välja om de ska redovisa ämnen och uppgifter enskilt. Hur ska lärarna få tid till detta?
- Har jobbat mindre och mindre med muntliga framställningar eftersom föräldrar hör av sig. Man orkar inte längre ta fighten när barnet inte ”vill, vågar och kan”.
- Det kommer elever till mig i gymnasiet som har sluppit att tala inför klassen under hela grundskoletiden.
- Ska muntliga framställningar ske måste pedagogen ta ett stort ansvar och ha koll på åhörarna. Det är ofta elever berättar om filmande klasskamrater, fula ord och himlande ögon. Alla elever är inte trygga i sina klasser.
- Det finns en större oro och mer ängslan efter mobilernas och sociala mediers intåg. Tonåringar har svårt att samspela och behöver träning i att interagera live med andra utan att gömma sig bakom en skärm, en avatar eller ett nickname.
Läs hela granskningen av den ökande talrädslan
- Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
- Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
- Kan elever snacka sig till högre betyg?
- Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
- Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
- Så möter du fem muntliga dilemman
- ”För många elever är det oerhört traumatiskt”
- Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring