NO-lärarens odlingar får hela skolan att växa

Andreas Andersson, NO-lärare på Axonaskolan i Tollarp i nordöstra Skåne, utsågs nyligen till vinnare i trädgårdstävlingen ”Årets Spadtag”. Foto: Andreas Andersson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

NO-läraren Andreas Andersson får både plantorna och eleverna att växa. Efter flera års arbete med att använda odling i undervisningen har han utsetts till vinnare i trädgårdstävlingen ”Årets Spadtag”.

Trädgårdsskjulet på Axonaskolans skolgård i Tollarp i nordöstra Skåne började som en designuppgift för eleverna i ämnet bild. De ritade en skiss som på tekniklektionen blev en tredimensionell ritning i datorn och till slut en skalenlig modell i slöjden.

– Jag tycker inte att eleverna ska komma till ett färdigt trädgårdsland. Jag vill involvera dem i utförandet, säger Andreas Andersson.

"Bra komplement i många ämnen"

Det 15 kvadratmeter stora skjulet rymmer spadar och räfsor och annan utrustning som behövs för att sköta skolans odlingar i pallkragar och varmbänkar. Men det fungerar också som kiosk.

– Att odla grönsaker och blommor fungerar som ett bra komplement i alla ämnen, säger Andreas Andersson, som under trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar tilldelades priset ”Årets spadtag”.

Priset får han bland annat för sitt arbete med projektet Odla unga Odlare, som vänder sig till personal på förskolor och skolor och drivs genom Riksförbundet Svensk Trädgård. Syftet är att öka intresset för odling hos barn och ungdomar.

– Min roll är att ge inspiration och det gör jag i korta filmklipp där jag berättar om hur vi jobbar med odling på vår skola.

Eleverna fick själva hjälpa till att bygga skjulet. Foto: Andreas Andersson

Andreas Andersson har i flera år använt odling i sin undervisning i NO och matematik och samtidigt jobbat för att öppna elevernas och även lärarkollegornas ögon för ett mer hållbart och jordnära liv.

"Har kontakt med en bonde"

Det startade med att han för sju år sedan utsågs till förstelärare. I den rollen drog han igång ett miljöprojekt på sin arbetsplats Axonaskolan, en fristående grundskola med inriktning mot idrott och hälsa samt utomhuspedagogik. Med tiden utvecklades det till en permanent verksamhet där alla skolans elever är med och odlar som en del av undervisningen.

– Jag ser till att det finns material, droppar idéer i lärarrummet och har kontakt med en bonde som kör ett lass gödsel till skolan varje vår. Sen har jag duktiga kollegor som nappar på mina idéer, ser sin roll och använder odlingen på olika sätt i sina klasser och sina ämnen.  

Barnen växer av att se grönsakerna växa fram. Foto: Andreas Andersson

Under åren har han sett att elevernas intresse för odling och naturen ökat. När det är möjligt låter han dem gärna bygga något, som nu under våren när skolans odlingar ska utökas med några varmbänkar.

– Bygger man på skolgården finns det ingångar för flera skolämnen. När det är bestående grejer som ett skjul eller en bänk känner eleverna stolthet över att de gör något på riktigt.

Har du alltid varit intresserad av odling?

– Jag är lantbrukarson och var dagbarn hos min farmor och farfar som hade trädgårdsland. Där tyckte jag om att gräva och rensa ogräs, men sedan kom intresset att vila under 25 år. I dag odlar jag både blommor och grönsaker hemma i trädgården, men hyr också en bit åkermark där jag sätter potatis.

"Ett riktigt modelejon"

På jobbet går det inte en dag utan att någon kollega kommer fram och vill ha råd om sin trädgård.

Vilka är dina bästa tips?

– Perenner som kommer år efter år är alltid en bra början. Men det finns också många trevliga grönsaker att satsa på. Hemma odlar jag glasrabarber i en låda, de är godare än traditionella rabarber och blir dessutom väldigt vackra. Sparris är en annan fin grönsak. Är man med på det tåget är man ett riktigt modelejon, säger Andreas Andersson.

Här kan du läsa mer om Andreas arbete på: Tradgård.orgFacebookInstagram, Odla i skolan 

Först designade eleverna trädgårdsskjulet i bilden, sedan skissade de fram ett 3D-förslag i tekniken som de utgick ifrån när de gjorde en skalenlig modell i slöjden. Foto: Andreas Andersson
Slutligen hjälptes de åt att bygga trädgårdsskjulet på skolans skolgård. Foto: Andreas Andersson

LÄS ÄVEN:

Våga lämna matematikens rutinuppgifter

Han bygger batteri – med ingefära

Prisad professor avdramatiserar kemin

Escape the classroom – het trend i skolan