Panelen: Reaktiv i stället för proaktiv skola?

Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.

LÄS MER Spec-panelen: ”Så jobbar vi mot demokratihotet”

Kristina Lundmark, Skellefteå:

1. Hur ser du på framtidens skola om den som regeringen vill blir mindre främjande/förebyggande och mer åtgärdande?

– Att ligga ett steg efter och släcka ­bränder ökar stressen hos alla pedagoger, och vi förlorar möjligheten att arbeta strategiskt innan problemen uppstår. Med ett främjande och förebyggande arbete skapar vi en bred och trygg bas som inkluderar fler barn i under­visningen och minskar åtgärdsbehoven.

2. Hur tror du att rollfördelningen mellan speciallärare och specialpedagoger kommer att se ut i framtiden?

– I förskolan finns i princip bara ­specialpedagoger, och jag hoppas att det förblir så, och med rollen att arbeta mot ­pedagogerna snarare än direkt med barnen. Däremot önskar jag att det skrivs in i skollagen att specialpedagoger ska finnas i förskolan, precis som det är reglerat för skolan.

3. Kan AI och digitala lösningar avlasta specialpedagoger och uppfylla elevers stödbehov trots personalbrist?

Det vore fantastiskt om AI i framtiden kunde bidra med dokumentation och analys av material, men jag tror inte att vi kan förlita oss på AI för stödbehoven. Den fysiska närvaron och det sociala samspelet är avgörande faktorer i specialpedagogiskt arbete, och där kan AI aldrig ersätta den mänskliga kontakten.

Sibel Brooks, Täby:

1. Hur ser du på framtidens skola om den som regeringen vill blir mindre främjande/förebyggande och mer åtgärdande?

– Jag ser det som en elevrättighet att vi vuxna har ett salutogent förhållningssätt. Vi behöver skifta fokus till det friska snarare än arbeta mot psykisk ohälsa. Specialpedagogiken bör inte lyftas ut från elevhälsoarbetet, där den har en central roll och bidrar till ­elevernas akademiska, sociala och ­emotionella utveckling.

2. Hur tror du att rollfördelningen mellan speciallärare och specialpedagoger kommer att se ut i framtiden??

Jag vill lyfta ett nytt perspektiv – att kombinera rollerna. Om vi både handleder och arbetar direkt med elever och klasser får vi en bättre helhetsbild av både eleven och verksamheten. Men då krävs en rimlig arbetsbelastning och att man kopplas till färre klasser. Utifrån min erfarenhet är detta ett mycket fungerande arbetssätt.

3. Kan AI och digitala lösningar avlasta specialpedagoger och uppfylla elevers stödbehov trots personalbrist?

– AI och digitala verktyg kan effektivisera arbetet genom att spara tid, vara kostnads­effektiva och erbjuda ett större utbud av individuella lösningar för akademisk utveckling. De kan även fungera som hjälpverktyg för elever vars exekutiva förmågor ännu inte är fullt utvecklade. Används de rätt kan de avlasta skolpersonalen och ge elever bättre stöd i deras lärande.

Madeleine Stenberg, Borlänge:

1. Hur ser du på framtidens skola om den som regeringen vill blir mindre främjande/förebyggande och mer åtgärdande?

– Många skolor arbetar redan i dag på det sättet. Om specialpedagoger och ­speciallärare inte längre kommer att vara en del av det förebyggande arbetet kommer fler elever att fara illa och skolfrånvaron att öka. Att stärka det åtgärdande arbetet får inte ske på bekostnad av det förebyggande – båda delarna behövs.

2.Hur tror du att rollfördelningen mellan speciallärare och specialpedagoger kommer att se ut i framtiden?

Om politikerna får som de vill ser vi nog färre specialpedagoger i skolan, från förskoleklass till gymnasiet. Jag tror att många av oss då kommer att söka sig till egna företag, sjukvården eller förskolan. Speciallärare får ta hand om fler elever med samma tid och resurser som tidigare, vilket leder till ökad stress och press.

3. Kan AI och digitala lösningar avlasta specialpedagoger och uppfylla elevers stödbehov trots personalbrist?

– AI ska aldrig vara en lösning på ­personalbrist! Personal måste anställas, och AI får inte användas som ett sätt att spara pengar på bekostnad av elevernas stödbehov. Däremot kan AI vara ett användbart verktyg i planeringsarbetet, men det är en helt annan sak.

LÄS ÄVEN

Panelen: Hur fungerar din dialog med vårdnadshavare

Panelen: Så inkluderar vi eleverna

”Inkludering betyder inte alla i samma klassrum”