”Elevers ansvar måste bli en del av utbildningen”

En bild av Setayesh Kormi Nouri
Foto: Privat/AdobeStock

Dags att eleverna får ansvar för att förbereda sig, skriver Setayesh Kormi Nouri

Elever måste lära sig att komma förberedda till lektionerna redan på lågstadiet, skriver Setayesh Kormi Nouri:
”Det vi kallar ´förberedelse´ i skolan kallas professionalism i vuxenlivet. Om skolan på allvar ska förbereda elever för framtiden måste ansvar bli en naturlig del av utbildningen, inte något vi hoppas uppstår spontant i årskurs 1 på gymnasiet”.

Allt fler gymnasieelever kommer till lektionerna utan penna, sudd, anteckningsmaterial eller sin dator/iPad, trots att de fått den av skolan.

Det sker inte ibland, utan varje vecka, terminen igenom, även efter tydliga genomgångar och upprepade påminnelser.

”Inte slarv”

När elever konsekvent dyker upp tomhänta är det inte längre slarv. Det är en kultur.

I arbetslivet kan man inte komma utan verktyg.

I idrotten kan man inte delta utan utrustning.

Men i skolan förväntas läraren lösa situationen när eleven inte har med sig något alls.

Låna ut material

Läraren ska låna ut material, skriva ut extra papper eller improvisera om lektionen så att ingen “hamnar efter”. När regler ständigt kan kringgås blir de inte regler, de blir förslag.

Här finns en blind fläck i skoldebatten: förmågan att komma förberedd är inte något som kan uppfostras fram i gymnasiet. Det måste tränas i låg- och mellanstadiet, fortsätta i högstadiet och vara självklart när eleven når gymnasiet.

Men i många år har vi sänkt kravnivån, plockat bort ansvarsmoment och löst alla praktiska problem åt eleverna. Resultatet blir att gymnasiet tvingas hantera beteenden som borde ha korrigerats långt tidigare.

Skolan säger sig vilja göra eleverna studieförberedda, men samtidigt skapar vi strukturer där elever kan ta sig genom kurser utan att ta med det mest grundläggande materialet.

"Motivationen försvinner”

När elever vet att någon annan alltid löser situationen försvinner motivationen att planera, packa väskan och ta ansvar för sitt eget lärande.

Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt. Det är att förbereda dem för verkligheten.

Stjäl tid, från läraren, från lektionen

Oförberedda elever stjäl tid, från läraren, från lektionen och från de elever som faktiskt gjort det de ska.

Varje gång fokus flyttas från undervisning till logistik förloras arbetsro och kvalitet. Ändå fortsätter vi att låtsas som att läraren ska trolla bort effekten av elevers bristande ansvar.

”Konsekvens”

För att bryta mönstret krävs inte hårdare disciplin, men konsekvens.

En elev som glömmer datorn kan inte förvänta sig att lektionen omformas. En elev som aldrig har penna kan inte få en ny varje dag. Det handlar inte om att straffa, det handlar om att stärka.

Det vi kallar “förberedelse” i skolan kallas professionalism i vuxenlivet. Om skolan på allvar ska förbereda elever för framtiden måste ansvar bli en naturlig del av utbildningen, inte något vi hoppas uppstår spontant i årskurs 1 på gymnasiet.

Setayesh Kormi Nouri, leg lärare i sva och matematik

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

HP Tran: Vi har gått vilse i debatten om ”bestraffningar”

Debatt: ”Skolan ska ge stöd, inte straff”

Utredning: Mer disciplin ska minska skolstöket

”Ska vi ha ’tyst i klassen’ – eller gå den humanistiska vägen?”

”Är skolan redo för Caligulas återtåg?”

Fohlin: Det auktoritära smyger sig in i skolan

Forskaren: Därför gör elever motstånd – med humor