Huvudskyddsombudets meddelande om skyddsstoppet.
Till startsidan
Skolan anlitade väktare för att bevaka elev på mellanstadiet – men de stoppades av egna facket.
Hoten mot lärarna
Två väktare stoppas från att jobba på en skola i södra Stockholm.
Uppdraget anses för farligt.
– Det är en oacceptabelt stor psykisk belastning, skriver fackförbundets skyddsombud.
När en mellanstadieelev med en lång historia av utåtagerande beteende skulle placeras på en ny skola ville rektorn förekomma eventuellt stök mot sina medarbetare.
Rektorn kontaktade ett etablerat bevakningsföretag kopplat till Transportarbetareförbundet och strax innan jul påbörjade två väktare uppdraget.
– Eleven hade en dokumenterad historia av utåtagerande beteende. Vi ville att väktarna skulle vara på plats första tiden som eleven var hos oss för att kunna vara ett stöd för ordinarie personal om något skulle ske eller fara iväg. När personalen lärt känna eleven efter några dagar, så var avsikten att väktarna skulle lämna verksamheten.
Väktarna höll låg profil och placerades i ett eget rum.
– De skulle inte gå runt bland eleverna eller ens synas i korridorerna om det inte var nödvändigt.
Eleven började och allt gick enligt rektorn bra.
– Eleven skötte sig och väktarna behövde inte ingripa någon gång.
När väktarna efter jullovet, andra veckan i januari, skulle återuppta bevakningsuppdraget fick rektorn besked om att Transportarbetareförbundets skyddsombud lagt ett skyddsstopp och att väktarna inte fick befinna sig på skolan.
Huvudskyddsombudets meddelande om skyddsstoppet.
”En dubbelbemannad bevakning har sedan 8 januari 2025 utförts av väktare från [vaktbolaget]. Bevakningens syfte är att hantera hot- och våldssituationer som oprovocerat uppstår runt en minderårig ([ålder]) elev. Orsaken till behovet av bevakning är den minderåriges utåtagerande beteende mot sin omgivning och dennes oförmåga att ta till sig uppmaningar och tillsägelser eller personer skadas vid dennes utåtagerande.
Att tvingas bruka våld mot en minderårig person, som inte kan nås verbalt, är för den enskilde vaktaren en tung psykisk belastning, som över tid är oacceptabel. Därför har jag nödgats stoppa bevakningsuppdraget.”, skriver skyddsombudet.
– Väktarna skulle ha jobbat onsdag till fredag den veckan men redan till lunch på onsdagen gick de hem, säger rektorn som är förvånad över skyddsstoppet.
Simon Sandström.
Sveriges Lärares huvudskyddsombud, Simon Sandström, har en annan syn.
– Att Transport anser att bruka våld mot en minderårig person är en tung psykisk belastning är ju något jag håller med om. Det är ju vardag för många av våra medlemmar och annan skolpersonal. Jag vet att våldet påverkar deras psykiska mående och att det i många fall är en ohållbar arbetsmiljösituation de befinner sig i. Men skolpersonal har inte samma befogenheter som en väktare, och inte samma arbetsbeskrivning.
Vad säger det om situationen i skolan att en rektor känner sig tvungen att hyra in väktare för att förekomma våld?
– Det är bedrövligt att det behövs men det var bra att rektorn på den här skolan i alla fall försökte göra det. Det visar tydligt att många av de anställda i skolan arbetar i en riskfylld miljö. Sen är det ju problematiskt om möjligheten att hyra in väktare i skolan försvinner, vad finns det då för alternativ när det finns en mer omfattande och allvarlig hot- och våldsproblematik som skolpersonalen inte kan hantera? Det här med väktare är ju något vi ibland föreslår som åtgärd vid hot- och våldssituationer, säger Simon Sandström.
En månad in på terminen flyter undervisningen av eleven på bra.
– Det går bra för eleven och vi vill gärna fortsätta undervisningen såvida vårdnadshavarna känner likadant, säger rektorn.
LÄS MER:
Våldsam sexåring – lärare fick bära skyddskläder
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin