
Huvudskyddsombudets meddelande om skyddsstoppet.
Skolan anlitade väktare för att bevaka elev på mellanstadiet – men de stoppades av egna facket.
Hoten mot lärarna
Två väktare stoppas från att jobba på en skola i södra Stockholm.
Uppdraget anses för farligt.
– Det är en oacceptabelt stor psykisk belastning, skriver fackförbundets skyddsombud.
När en mellanstadieelev med en lång historia av utåtagerande beteende skulle placeras på en ny skola ville rektorn förekomma eventuellt stök mot sina medarbetare.
Rektorn kontaktade ett etablerat bevakningsföretag kopplat till Transportarbetareförbundet och strax innan jul påbörjade två väktare uppdraget.
– Eleven hade en dokumenterad historia av utåtagerande beteende. Vi ville att väktarna skulle vara på plats första tiden som eleven var hos oss för att kunna vara ett stöd för ordinarie personal om något skulle ske eller fara iväg. När personalen lärt känna eleven efter några dagar, så var avsikten att väktarna skulle lämna verksamheten.
Väktarna höll låg profil och placerades i ett eget rum.
– De skulle inte gå runt bland eleverna eller ens synas i korridorerna om det inte var nödvändigt.
Eleven började och allt gick enligt rektorn bra.
– Eleven skötte sig och väktarna behövde inte ingripa någon gång.
När väktarna efter jullovet, andra veckan i januari, skulle återuppta bevakningsuppdraget fick rektorn besked om att Transportarbetareförbundets skyddsombud lagt ett skyddsstopp och att väktarna inte fick befinna sig på skolan.
Huvudskyddsombudets meddelande om skyddsstoppet.
”En dubbelbemannad bevakning har sedan 8 januari 2025 utförts av väktare från [vaktbolaget]. Bevakningens syfte är att hantera hot- och våldssituationer som oprovocerat uppstår runt en minderårig ([ålder]) elev. Orsaken till behovet av bevakning är den minderåriges utåtagerande beteende mot sin omgivning och dennes oförmåga att ta till sig uppmaningar och tillsägelser eller personer skadas vid dennes utåtagerande.
Att tvingas bruka våld mot en minderårig person, som inte kan nås verbalt, är för den enskilde vaktaren en tung psykisk belastning, som över tid är oacceptabel. Därför har jag nödgats stoppa bevakningsuppdraget.”, skriver skyddsombudet.
– Väktarna skulle ha jobbat onsdag till fredag den veckan men redan till lunch på onsdagen gick de hem, säger rektorn som är förvånad över skyddsstoppet.
Simon Sandström.
Sveriges Lärares huvudskyddsombud, Simon Sandström, har en annan syn.
– Att Transport anser att bruka våld mot en minderårig person är en tung psykisk belastning är ju något jag håller med om. Det är ju vardag för många av våra medlemmar och annan skolpersonal. Jag vet att våldet påverkar deras psykiska mående och att det i många fall är en ohållbar arbetsmiljösituation de befinner sig i. Men skolpersonal har inte samma befogenheter som en väktare, och inte samma arbetsbeskrivning.
Vad säger det om situationen i skolan att en rektor känner sig tvungen att hyra in väktare för att förekomma våld?
– Det är bedrövligt att det behövs men det var bra att rektorn på den här skolan i alla fall försökte göra det. Det visar tydligt att många av de anställda i skolan arbetar i en riskfylld miljö. Sen är det ju problematiskt om möjligheten att hyra in väktare i skolan försvinner, vad finns det då för alternativ när det finns en mer omfattande och allvarlig hot- och våldsproblematik som skolpersonalen inte kan hantera? Det här med väktare är ju något vi ibland föreslår som åtgärd vid hot- och våldssituationer, säger Simon Sandström.
En månad in på terminen flyter undervisningen av eleven på bra.
– Det går bra för eleven och vi vill gärna fortsätta undervisningen såvida vårdnadshavarna känner likadant, säger rektorn.
LÄS MER:
Våldsam sexåring – lärare fick bära skyddskläder
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.