Anna Smit, matematiklärare.
Till startsidan
”Andra faktorer än stämningen i klassrummet påverkar tryggheten”, menar matematikläraren Anna Smit.
Pisa 2022
Elever som känner sig otrygga och upplever en bristande studiero presterar sämre.
Det slår Skolverket fast i en fördjupad analys.
– Självklart, men det finns andra parametrar som är lika viktiga, säger matematikläraren Anna Smit.
Skolverket har låtit 15-åringar svara på frågor om sin upplevda trygghet och säkerhet på skolan. Som om de sett någon bli skadad i slagsmål eller om det känt av närvaron av kriminella gäng och vapen i skolan.
Svaren har sedan jämförts med de andra nordiska länderna och genomsnittet för OECD-länderna samt förhållandet mellan otryggheten och deras resultat på Pisa-provet.
Sambandet var tydligt. De elever som ofta upplevde störande moment i klassrummet presterade sämre på Pisa 2022.
Föga förvånade, enligt matematik- och NO-läraren Anna Smit på Särlaskolan i Borås.
– Att det finns ett samband mellan studiero och kunskapsresultat säger sig ju sig själv.
Men, menar hon, det finns andra faktorer än stämningen i klassrummet som påverkar tryggheten. Faktorer som skolan inte kan påverka.
– Det finns annat som påverkar betygen och gymnasiebehörighet. Har man samma elever i tre år så blir relationen till dem såklart stark. Men så ser det inte ut på många skolor i socioekonomiskt svaga områden. Här byts kanske halva klassen ut under en treårsperiod. In- och utflyttningen är stor och det påverkar såklart möjligheterna att skapa perfekta förutsättningar. Antalet hemmasittare, begränsade språkkunskaper… Hur ska man kunna sätta betyg på en elev som kanske bara varit i landet några månader, säger Anna Smit?
Särlaskolan där Anna Smit jobbar ligger i ett socioekonomiskt ansträngt område och gymnasiebehörigheten är lägre än i genomsnittet för riket. Men det innebär inte att skolan skulle vara en otrygg plats.
– Vi har nolltolerans mot hot och våld på skolan och alla eventuella kränkningar anmäls direkt. Vi, lärare, all annan personal och skolledning, har en enad front mot allt sådant. Det krävs och det har fungerat. Särlaskolan är en trygg skola och hamnar alltid högt i sådana undersökningar. Men den höga elevomsättningen kan vi inte påverka. Eleverna byter inte till ”bättre” skolor. De tvingas flytta av många olika skäl. En del måste lämna landet, till exempel, säger Anna Smit.
Anna Smit, matematiklärare.
Enligt Skolverkets undersökning smittar elevers upplevda otrygghet av sig på andra elevers kunskapsresultat. ”När den skala som Pisa använder som ett mått på upplevda säkerhetsrisker ökar med ett steg på en skola minskar en elevs Pisa-resultat med motsvarande en termins kunskapsinhämtning.”, skriver Skolverket.
– Skolan kan inte stå själv i att möta samhällsproblem med ökat våld och grov brottslighet bland unga. Här krävs gemensamma insatser från alla delar av samhället, säger Pernilla Jonsson, enhetschef för internationella studier på Skolverket i rapporten.
Undersökningen visar att svenska elever upplever sämre studiero på matematiklektionerna än elever i övriga nordiska länder såväl som OECD-genomsnittet. Skolverket framhåller att analysen ger ett mått på statistiska samband men att dessa inte behöver vara orsakssamband. Det kan finnas andra bakomliggande orsaker.
– Pisa-undersökningen tar inte hänsyn till allt som påverkar elevernas resultat. Det kanske är omöjligt men den borde viktas annorlunda. Med fler parametrar skulle bilden bli mer rättvis, säger Anna Smit.
Skolverket: Mobilerna påverkar Pisa-resultatet
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.