Läraren HP Tran skriver även krönikor för Vi Lärare. Foto: Nicklas Elmrin
Till startsidan
HP Tran, lärare och krönikör på Vi Lärare, höll ett eldigt tal under manifestationen på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Läraren HP Tran på Tångenskolan på Hisingen i Göteborg är tydlig:
– Politikerna prioriterar inte lärare, barn, kunskap och utbildning. Annars skulle de inte göra dessa nedskärningar.
Här är hela hans tal från manifestationen på Gustav Adolfs Torg.
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Kritiken: ”Politikerna har mörkat om nedskärningar”
”Mitt namn är HP Tran och jag arbetar som lärare på Tångenskolan, Hisingen, Göteborg.
Det är slutet på maj månad. Och vi närmar oss slutet på det maratonlopp som kallas för läsåret. Och alla som någon gång har sprungit ett lopp vet att det alltid är som jobbigast i slutet. Det är då energin är som lägst och det är då som man verkligen testas. Knäna värker, fötterna skaver och tröttheten lägger sig som en blöt filt över kroppen. Man tänker: “Kom igen nu, lite till. Snart är du i mål. Fortsätt kämpa!”
Och det är så jag känner just nu. “Kom igen nu. Lite till. Snart är du i mål.” De flesta som springer ett lopp tar sig i mål. Men några gör tyvärr inte det. Av olika skäl.
Att jobba som lärare i en skola idag är lite som att springa ett maratonlopp. Man börjar läsåret, är taggad, kroppen är laddad med energi, hopp, glädje, förväntan. Och under loppets gång finns det ett antal stopp där man kan ladda med vatten och energi. Ju längre in loppet man kommer, desto tröttare blir man. De flesta går i mål. Några gör det inte.
LÄS ÄVEN: Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Och som sagt. Nu är vi i slutet på maj månad. Nu är man trött. Somliga är tröttare än andra. Och vi närmar oss mållinjen. Där finns det stor tröst. Kanske är det därför vi orkar lite till.
Men vi är trötta. Det är vi. Jag är trött. Ni är trötta.
Läraren HP Tran skriver även krönikor för Vi Lärare. Foto: Nicklas Elmrin
Vi är trötta för att vi har för mycket att göra. Vi är trötta för att vi måste skynda oss lite mer mellan lektionerna. Vi är trötta för att vi inte hinner ta ut våra raster. Vi är trötta på att ständigt inte hinna med vårt arbete. Vi är trötta på att inte bli lyssnade på. Vi är trötta - på att vara trötta.
Och om du känner dig trött idag. Här och nu.
Vänta bara tills nästa läsår. Då lär du vara ännu tröttare.
Vi kommer att vara tröttare för att vi till nästa läsår blir färre vuxna som arbetar på skolorna. Det blir färre vuxna som kommer att titta till eleverna när de är ute på rast. Färre vuxna som kommer gå emellan och förhindra att det blir konflikter. Färre vuxna som hinner se barn som behöver bli sedda. Färre vuxna i korridorerna. Färre vuxna som kan gå iväg och lästräna med elever som behöver lästräna. Färre vuxna som kan säkerställa att skolan är en trygg och säker plats för eleverna.
Färre elevassistenter. Färre fritidspedagoger. Färre lärare. Men samtidigt: Samma krav och förväntningar på skolan och lärarna.
Slagorden var många när tusentals manifesterade i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Varför ser det ut så här då? Varför har våra makthavare bestämt sig för att skära ned i en av de absolut viktigaste institutionerna i samhället, skolan? Varför har de beslutat om att spara ned på skolan? Spar vi på skolan nu kommer det att slå tillbaka mot oss tiofalt i framtiden.
Det går att förändra. Det går att satsa mer pengar på skolan.
Allt handlar om prioriteringar. Och våra politiker, våra makthavare på kommunal nivå upp till nationell nivå, har med en fruktansvärd tydlighet visat att de inte alls prioriterar skolan. De prioriterar inte oss lärare. De prioriterar inte barnen och de prioriterar inte kunskap och bildning. Uppenbarligen.
Annars hade de inte gjort dessa nedskärningar.
Och det är därför vi står här samlade idag. För att visa vårt missnöje mot nedskärningarna som görs på skolorna och på barnen.
Om tre månader är det augusti. Och då börjar ett nytt läsår, ett nytt maratonlopp. Jag vet inte hur nästa läsår kommer att se ut. Men en sak vet jag. Vi kommer med största sannolikhet att vara betydligt tröttare än vad vi är idag. Och färre av oss kommer att orka hela vägen in i mål.”
Sveriges Lärare ordnar manifestationer mot nedskärningarna i skolan på flera platser i landet.
Västervik 19 juni
Skurup 19 juni
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.