Ingrid Pihl-Forsmans tal – och sång – rev ner applåder under manifestationen i Piteå. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Till startsidan
Ingrid Pihl-Forsman har arbetat fackligt i 15 år och sett Piteå gå från en högt rankad kommun till en kommun i ekonomisk kris. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Nedskärningar
Läraren och fackkämpen Ingrid Pihl-Forsman pratade om många stolta år i skolans tjänst i Piteå – en känsla som bytts mot oro för sparbetingen.
Här är hennes uppmaning till politikerna:
LÄS ÄVEN: Lärarna i Piteå har fått nog – ”Det är ett stålbad”
”Jag heter Ingrid Pihl-Forsman och har jobbat som lärare i trettio år och här i kommunen på Pitholmsskolan, i 23 av dem. Jag har också arbetat fackligt i femton år på olika nivåer inom förbundet, vilket jag fortfarande gör.
Under mina år i kommunen, har Piteå legat högt jämfört med andra, i olika undersökningar och rankingar och varit nationellt känd som en bra skolkommun. Jag har kunnat förstå varför, inte minst när jag har jämfört mina egna skolerfarenheter med andra fackliga kollegor runt om i landet.
Jag har trivts här, både privat och i arbetslivet. Mina tre nu vuxna barn har fått gå i förskola, fritids, skola och gymnasiet av högsta klass och på mitt jobb har jag haft legitimerade, engagerade och erfarna lärarkollegor som har betytt massor för många av våra barn och unga i Piteå. Jag har dessutom genomgående haft bra rektorer och sedan flera år tillbaka, världens bästa.
Jag står här för att jag är uppriktigt bekymrad och orolig.
Varför står jag då här nu? Varför står ni här? Fredagens besked om ytterligare sparbeting för barn och utbildning gjorde det hela nästan komiskt uppenbart, förstås. Men… Jag står här för att jag är uppriktigt bekymrad och orolig.
Jag är orolig för att våra riksdagspartier inte kan enas om att utbildning är en nationell angelägenhet och att de inte vill ta det ansvaret, trots att det finns ett stort stöd för det bland väljarna.
Jag är orolig för att jag vet att det som sparas på våra unga kommer att kosta samhället enorma summor pengar i andra änden och ett onödigt lidande för de unga som inte får det stöd som de behöver, eller hinner bli sedda nog. Stöd som behövs för att bli allt det där fina som visst står i både skollag och läroplan. Ansvarstagande samhällsmedborgare, med tilltro till sin egen förmåga och rustade för vidare studier och/eller arbetsliv och livet självt.
(Inte alla förstås, många kommer att klara sig bra tack vare föräldrars utbildningsnivå och stabila hemförhållanden, ska vi ju komma ihåg.)
Ingrid Pihl-Forsmans tal – och sång – rev ner applåder under manifestationen i Piteå. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Jag är orolig för att den höga kvalitén och relativt trygga skolmiljön för alla barn och elever, som vi pitebor har kunnat vara stolta över i Piteå, inte kommer att fortsätta vara det så länge till. Min pappa sade alltid att behoven är oändliga, men resurserna begränsade. Sant, men då måste man identifiera de viktigaste behoven, och jag menar att skolan, med allt som vi lägger i det enda ordet, är ett sådant.
Jag står också här för att jag anser att vår kamp för att de som sitter på pengarna och makten ska ”Satsa mer på skolan”, måste både synas och höras. Och nu behöver jag er hjälp.
Melodi Queen - We will rock you:
”dunk-dunk-klapp....dunk-dunk-klapp... x4”
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
Det FANNS en underSÖKning som SA att
SKOLorna i PITE
de är så fanTAStiskt bra
OCH VI håller ME,
MEN god kvaliTÈ
Det KOSTar mycket MER än en billig kliCHÈ
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
JAG har en kolLEga på MITT jobb
HON är suveRÄN
Hon kan LYCKas med ALLT hon VILL
Hon har ALL enerGI
Vill KÄNna sig FRI
HON ska inte STOPPas av IDioTI
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
JAG har en kolLEga på MITT jobb
HON är ganska TRÖTT
Hon har JOBBat för MYCKet NU
Hon är SÅ effekTIV
Men HAR inget LIV
DET måste FINnas nåt ALternaTIV
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
NU har vi vaKANser på MITT jobb
DET finns inga PENGar
Att lägga på extra stöd
Dom sa VI överDREV
Men SE hur det BLEV
Vi SKULle ju SATsat på VARje eLEV
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!”
Jaara Åstrand i Piteå – ”Min bild skiljer sig från politikernas”
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.