”Jag önskar ibland att jag kunde dela på mig”, säger högstadieläraren Anna Niklasson.
Till startsidan
I läraren Anna Niklassons klass kan så många som 12 av 25 elever vara i behov av olika typer av anpassningar. Hon känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Inkludering
Under en del av hennes lektioner ska nästan hälften av eleverna ha olika anpassningar.
– Som lärare känner jag ofta att jag inte kan ge eleverna det som de har rätt till, vilket är mycket stressande, säger högstadieläraren Anna Niklasson.
Hon arbetar som lärare i SO och bild på Torpaskolans högstadium i östra Göteborg, och berättar om en pressad lärarvardag med återkommande frustation över att inte riktigt hinna med.
– Vi är många lärare som känner en konstant hög samvetsstress, säger Anna Niklasson.
För henne är det framför allt i SO-ämnena som stora skillnader i elevernas kunskapsnivåer leder till extra utmaningar.
– Jag kan i samma klass ha elever som är högpresterande och mycket goda läsare, elever som fortfarande inte fullt ut har knäckt läskoden och elever som är inskrivna i anpassad grundskola men går i vanlig klass.
– I en grupp på 25 elever kan det vara upp till 10–12 som ska ha olika typer av anpassningar, vilket tar oerhört mycket tid. Det gör också att jag får svårt att hinna med övriga elever. I ämnet bild är det dock lite lättare.
Vad är det för anpassningar?
– En del elever behöver jag sitta bredvid för att de över huvud taget ska komma igång under lektionerna. Andra ska ha lättare läromedel. De som har svårt att läsa och skriva behöver kanske ha inlästa texter och genomföra prov och förhör muntligt trots att det egentligen ska ske skriftligt.
”Jag önskar ibland att jag kunde dela på mig”, säger högstadieläraren Anna Niklasson.
Hur gör du då?
– Jag ger dem samma prov som övriga elever. De elever som inte vill eller kan lämna skriftliga svar får lämna muntliga till mig efter lektionen.
Har du tid till det?
– Nej, men jag får ta mig den tiden. Något annat blir lidande, ofta planeringstiden.
– Andra elever kan ha svårt att diskutera i helklass och då får jag diskutera med dem enskilt. En del ska ha material på annat språk än svenska. Nyanlända kan kanske varken svenska eller engelska. För att kunna kommunicera med dem brukar jag använda Googles översättningsverktyg.
Fungerar det?
– Man får försöka göra det bästa av situationen. Jag brukar ge dem uppgifter som de kan arbeta enskilt med. Jag har ju även andra elever att ta hänsyn till.
– Ytterligare några elever behöver dubbla böcker.
Vadå dubbla böcker?
– De glömmer att ta med sig böckerna. Därför behöver de ha exemplar både i skolan och i hemmet.
Hur mår du?
– Jag är ofta stressad och känner att jag inte kan ge eleverna den utbildning som de har rätt till. Jag önskar ibland att jag kunde dela på mig.
Anna Niklasson berättar om kollegor som har slutat på grund av arbetsförhållandena.
– Jag har själv funderat på att göra det. Det känns ibland som det bara är jobb, jobb, jobb. Dagar, kvällar och helger. Det var inte riktigt detta jag utbildade mig för.
Anna Niklasson känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Hur länge har du arbetat som lärare?
– I drygt tio år. Under den tiden tycker jag att det successivt har blivit värre. Jag har till exempel aldrig tidigare varit med om så mycket krav på anpassningar som under de senaste tre åren. De ökar konstant.
Vad beror det på?
– Förutom bättre kunskaper om diagnoser och barns olika behov, känns det som att föräldrarnas krav hela tiden ökar.
Vad bör man göra?
– Sätta in stöd tidigt. Mycket handlar om läsning och skrivning. Kan man inte läsa och skriva när man börjar sjuan blir det svårt att klara skolan. Samtidigt kan svaga läsare med hjälp av intensivträning komma i kapp relativt bra. Men det kräver så klart resurser.
Hur märker du av nedskärningarna inom skolan?
– På många olika sätt. Ett tydligt exempel: När elever som av olika anledningar inte klarar av att vara i ett traditionellt klassrum inte får stöd och hjälp på annat håll, blir de kvar i klassrummet. Det leder till problem för den enskilde eleven, men även för övriga i klassen.
– Nedskärningarna märks också genom att vi tvingas till en mängd och återkommande ”brandkårsutryckningar”, vilket ofta inte är det bästa sättet att lösa problem.
”Resultaten av inkluderingen visar – det är dags att tänka om”
”Det finns en gräns för hur mycket stöd en lärare kan ge”
Elever som får stöd – stor skillnad mellan kommuner
Finska modellen: Här får var fjärde elev särskilt stöd
Skolministern om granskningen: ”Vi har ett inkluderingshaveri”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.