Foto: TV4.se
Till startsidan
Coronaviruset Lärare är smittade i högre grad än andra yrkesgrupper och i högre grad än i våras, visar nya siffror från Folkhälsomyndigheten som TV4 har tagit del av. Enligt siffrorna är grundskollärare den enskilt värst drabbade gruppen i sammanställningen.
Enligt Folkhälsomyndighetens egen statistik i våras var grundskollärare betydligt mindre drabbade av coronasmitta än yrkesgrupper som till exempel taxiförare, pizzabagare och bussförare.
De siffrorna byggde på statistik från 13 mars till 27 maj.
Men enligt de färska siffror som TV4-nyheterna nu presenterat är grundskollärare snarare hårdare drabbade än de som var mest utsatta i våras.
Siffrorna redogör för antalet smittade under september till och med november 2020.
LÄS MER: Skolverket gör en blixtöversyn av skolstängningarna
2 976 grundskollärare har smittats av corona under hösten 2020 och är den relativt värst drabbade yrkesgruppen med 28,2 fall per tusen verksamma, enligt siffrorna som TV4 tagit fram från Folkhälsomyndigheten.
Yrkesgrupp |
Verksamma |
Smittade |
| Gymnasielärare | 30 357 | 735 |
| Grundskollärare | 105 411 | 2 976 |
| Fritidspedagoger | 16 753 | 430 |
| Elevassistenter | 36 116 | 934 |
| Förskollärare | 68 605 | 1 527 |
| Barnskötare | 88 658 | 2 234 |
| Övriga pedagoger | 19 033 | 409 |
| Fastighetsskötare | 44 337 | 643 |
| Taxiförare | 12 475 | 240 |
| Buss- och spårvagnsförare | 23 319 | 472 |
| Städare | 81 022 |
1 093 |
| Pizzabagare | 5 521 | 113 |
Antalet smittade september-november 2020. Källa: FOHM
Dessutom har förskolepedagoger under hösten varit nästan lika drabbade som gymnasielärare, enligt siffrorna.
Relativt sett har förskolepedagoger haft fler bekräftade fall än taxiförare och städare. Under perioden 1 september till 30 november hade förskolepedagoger 23,9 bekräftade fall per 1 000 yrkesverksamma. Under samma period hade taxiförare 19,2 bekräftade fall medan städare hade 13,5 fall.
Gymnasielärare hade haft 24,2 bekräftade fall per 1 000 yrkesverksamma, visar statistiken.
LÄS MER: FOHM stoppar insamlingen om skolan
Helena Svaleryd, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet, har studerat covid-19 hos olika yrkesgrupper. Hon säger till TV4 Nyheterna att en större smitta mellan personalen kan vara en förklaring till att förskolepedagoger nästan hamnat lika högt som gymnasielärare.
– Det kan ju också vara så att det är lättare att skydda sig från smittan om man har äldre elever än om man har yngre. Det är väldigt olika typer av verksamhet, säger hon.
Foto: TV4.se
Foto: TV4.se
LÄS MER: Jaara Åstrands krav: ”Rensa bort allt som inte är nödvändigt”
LÄS ÄVEN
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”