”Begränsning av läromedel får negativa konsekvenser i förskolan”

Om lärarna har möjlighet att använda sig av både analoga och digitala lärverktyg kan förskolans undervisning expandera i stället för att reduceras, skriver Nina Juréen.

Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.

I den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18, reviderad 2025) står det att förskolans läromedel främst ska vara analoga. Skolverket beskriver, på uppdrag av Regeringen, att kravet på digitala lärverktyg är slopat, och nu ska i stället de analoga lärverktygen främjas.

Digitaliseringens framfart har lett till fler lärverktyg vilket i sin tur resulterar i en mer varierad undervisning, konstaterar Skolverket också. Jag har svårt att förstå hur regeringen vill begränsa användandet av digitala lärresurser när dessa ger samhällets barn en bred grund i digital kompetens – något de kommer att ha användning av livet ut.

Det digitala ger fler möjligheter

Den digitala världen ger oss fler möjligheter till både informations- och utbildningsresurser, som gör att barnen utvecklar problemlösningsförmåga, kritiskt tänkande och kreativitet. För att uppnå detta behövs engagerade och närvarande pedagoger. Tyvärr är det svårare att nå fram till i dagens förskola, där ett spel om fler barn och färre vuxna utspelar sig.

Digitala läromedel kan ha en beroendeframkallande effekt hos barn i förskoleåldern, enligt regeringen. Och trots att detta är ett starkt argument mot digitala hjälpmedel i förskolan får vi komma ihåg att det är om verktygen används på fel sätt. Exempelvis används många bra pedagogiska appar i förskolan. Programmering, språkinlärning, matematik och geografi är några ämnesområden där det digitala verktyget kompletterar de analoga. Hur skulle det vara om vi i stället för att begränsa läromedlen såg fördelarna med att ha en hel värld som vi kan inhämta information och inspiration från?

Lärarna styr undervisningen i förskolan

Före detta skolminister Lotta Edholm sa i media att ”skärmar i princip förbjuds” i och med revideringen av Läroplanen. Jag ser positivt på att fackförbundet Sveriges Lärare har ifrågasatt Edholm och hennes förslag till revideringen genom att ställa frågan om vem det är som styr undervisningen i förskolan, om det nu inte ligger på förskollärarnas axlar? Om läraren har möjlighet att använda sig av både analoga och digitala lärverktyg kan förskolans undervisning expandera i stället för att reduceras.

En målmedveten introduktion från pedagoger behövs för att presentera den digitala världen till barnen på ett bra och balanserat sätt. Det i sin tur skapar en förförståelse till teknik och förståelse för verktyg som barnen har användning av längre fram i livet. Det skapar en nyfikenhet, förståelse och grundläggande kunskap hos barnen på ett naturligt och tryggt sätt.

Barnens behov utgångspunkten

Syftet i diskussionen bör alltså skiftas. Att argumentera för att barnen inte bör exponeras för lärplattor eller internet håller inte. Att använda till exempel lärplattan som en barnvakt är inte syftet, utan syftet med lärplattan är att komplettera det analoga lärandet.

Det här handlar om att tillgodose behoven, där de digitala verktygen ger barnen mer än det analoga kan erbjuda. Förskollärare behöver anpassa undervisningen till barngruppen, vilket de digitala verktygen hjälper till med. Det är dags att vi bjuder in alla läromedel, inte slopar dem.

Nina Juréen, lärare i förskolan, skribent och fotograf.