
Förskolläraren Lottis Lundgren ser hur barnen växer i den spännande miljön.
Utelek Barnen på nybyggda Charlottendal i Gustavsberg har gott om utrymme för olika aktiviteter i sin utemiljö. Gården har dessutom ett helt stort skogsparti. ”Magiskt!” säger förskolläraren Lottis Lundgren.
Förskolan stod klar för cirka två år sedan och har en stor gård i kuperad terräng indelad i tre sektioner som tagits fram i samarbete med förskollärare. De allra yngsta har en mindre del där de kan utmana motoriken, bland annat genom att klättra på den stora krokodilskulpturen. Men där finns även sandlåda och gräspartier.
Nästa del består av naturmark med träd och rotsystem som samsas med rutschkana, klätterställning, sandlåda och lekstuga.
– Där finns även en asfalterad del med hopphagar, och vi har byggt en tipi tillsammans med barnen. Men gården är fortfarande inte helt klar, det finns planer på ytterligare saker, bland annat är det tänkt att vi ska få en båt, säger Lottis Lundgren, som har arbetat på förskolan sedan den öppnade.
Det stora skogspartiet är det som utmärker sig mest, här finns inga färdiga lekanordningar. Endast orörd, kuperad skogsmark.
– Det är den bästa delen, orörd utemiljö. Det blir helt olika sorters lek där. Barnen hoppar och springer gärna längs de barkförsedda slingriga vägarna och nedför backen. De plockar stenar och pinnar. Det är favoritplatsen, en naturlig samlingsplats dit de ofta vill gå när de får önska. Jag tror att det beror på att de kan leka avskilt där, att det finns så många skrymslen och vrår.
Rum i rummet är något de försöker skapa på gården förklarar hon, men i skogen finns det naturligt i miljön. De har även släpat dit en stock som blivit till en omtyckt piratbåt. Där finns även en klippavsats som används som scen de dagar som uppträdarglädjen infinner sig.
– Skogen erbjuder så mycket på olika sätt, det är magiskt, säger Lottis Lundgren.
En intressant iakttagelse hon gjort är hur olika barnen beter sig i skogen jämfört med på övriga delar av gården. När de ska köa till rutschkanan på mellangården blir det lätt konflikter om vems tur det är och hur många gånger var och en har åkt. Men när barnen åker kana på en berghäll i skogen är det helt andra tongångar.
– Det är en sådan otrolig skillnad, i skogen är de väldigt hjälpsamma mot varandra, visar hur man kan klättra och sträcker ut en hand för att dra upp kompisar. Jag har ofta funderat på varför det är sådan skillnad, men det är väldigt häftigt.
Att ha en stor gård underlättar mycket, menar Lottis Lundgren. Det finns utrymme att utmana med olika lekar för de yngre och de äldre barnen. Alla behöver inte vara på samma plats.
– Är det trängsel blir man som pedagog bara en tråkig förbudsperson som säger ”du kan inte göra så för att”… Men med gott om utrymme blir det något annat. Om någon vill springa kan jag nu säga att det är klart att vi ska springa. Jag kan ägna mig åt att vara med i leken i stället för att stå och vaka.
Den mer anlagda delen av gården är fortfarande lite gles när det kommer till grönskande lummighet, men både bärbuskar och annan grönska är på väg att ta sig.
– Ja, vi får se hur det blir när det har vuxit klart, säger Lottis Lundgren. Det vore kul om vi kunde ha en pilkoja, kanske en labyrint, och få jobba lite mer med den mellanstora delen av gården.
Förskolläraren Lottis Lundgren ser hur barnen växer i den spännande miljön.
Nyligen hölls ett barnråd på Charlottendal där barnen fick berätta vad de skulle vilja se på gården. På önskelistan stod bland annat fler ställen att leka med vatten och en väldigt lång rutschkana – och gärna få besök av Anna och Elsa från Frost.
– Vissa saker ska vi nog kunna ordna, säger Lottis Lundgren entusiastiskt.
Totalt går 160 barn på Charlottendal, och själva förskolebyggnaden, med träpanel, är i två plan. Personalen arbetar i team med en gemensam bas där varje team har 13 barn. Sammanlagt finns fyra gemensamma baser på förskolan, med tre team i varje bas.
– Vi delar gärna upp barnen i mindre grupper och jag använder gärna gården när jag har undervisning, i synnerhet skogsgården, där jag har intryck av att barnen har ett annat fokus än om vi är inne. Det är lättare att fånga deras uppmärksamhet. Kanske beror det på den dämpade ljudnivån och vindsuset.
Att förskole- och skolgårdar runt om i Sverige blir allt mindre tycker hon är beklagligt. Hon har själv tidigare arbetat på en förskola med liten gård och sett vilka begränsningar det innebär.
– Det var rörigt och pedagogerna diskuterade om de skulle ha ett schema över vilka som skulle gå ut och när.
Små gårdar ger heller inte mycket utrymme för barnen att hoppa, balansera och springa fort.
– Det måste få finnas lite farligheter. Forskning visar ju på hur viktigt det är för att utvecklas och lära sig var den egna gränsen går, och även för motorikens skull. Det måste finnas plats för fantasi, eget utforskande och utmaningar. Att gårdarna då blir mindre och dessutom är mer planerade är olyckligt. Men vår gård är på många sätt fantastisk.
Gårdarna krymper men naturleken växer – här är forskarens landskapslabb!
Sveriges enda bygglek med odling
”Orörd utemiljö är bäst” – förskolan i skogsbrynet visar runt
Kan man våga sig på risklekar även i förskolan?
Urspårade lekar och rädda barn – så vände Falunförskolan på allt
Storförskolan fick nya naturlekar i magiska lådor – vill ni också ha?
LÄS ÄVEN
Eva Lindström: ”Förskolan är en magisk plats för mänsklighet, inget mattelabb”
Ge plats åt filosofiska samtal i förskolan
Stenkula: Den djupa meningen med att vara förskollärare
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.