Karin Johansson ledde projektet tillsammans med rektorerna i hennes förskoleområde.
Till startsidan
Forskning På Arredalens förskola i Jönköping har pedagogernas medvetenhet om undervisning och lärarens roll stärkts rejält. Detta sedan de deltog i forskningsinstitutet Ifous treåriga program Fundif – Flerstämmig undervisning i förskolan.
Centralt i Jönköping ligger Arredalen, en förskola med cirka 65 barn fördelade
på fyra avdelningar varav en för barn med flerfunktionsvariation. Här har förskolläraren Karin Johansson arbetat de senaste elva åren, på avdelningen med 4–5-åringar.
För fyra år sedan togs ett centralt beslut i Jönköpings kommun om att delta i Ifous-programmet Flerstämmig undervisning i förskolan. Tillsammans med sju andra kommuner skulle deltagarna, i samarbete med forskare vid Malmö universitet, undersöka vad undervisning kan vara i en förskolekontext. Målet med programmet var att stärka förskollärares yrkesidentitet, som undervisande lärare i förskolan.
– Jag visste inte vad det skulle innebära när jag tackade ja till att vara nyckelperson på mitt förskoleområde, men det är något jag aldrig ångrat! säger Karin Johansson.
Karin Johansson ledde projektet tillsammans med rektorerna i hennes förskoleområde.
Projektet innebar mycket nytt att förhålla sig till – det som tidigare hade varit självklart blev nu belyst ur ett annat perspektiv. Tiden i programmet var som en berg- och dalbana, ibland präglad av frustration och ovisshet men framför allt fylld av nya insikter och kunskaper för pedagogerna.
– Kollegorna på förskolan var positiva och i takt med att vi märkte de gynnsamma effekterna växte intresset och engagemanget. Visst hade vi pratat om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet även tidigare, men nu fick vi redskap att pröva det i praktiken, på riktigt, säger Karin Johansson, som ledde arbetet tillsammans med rektorerna i sitt förskoleområde.
Representanterna från kommunens förskolor träffades dels sinsemellan, dels med forskare vid Malmö universitet, och med jämna mellanrum även i andra konstellationer på olika nivåer. Forskarna gav deltagarna ämneskunskaper via regelbundna seminarier.
– Det blev tydligt att ämneskunskaper, för att veta vad vi skulle undervisa om, var något som saknades. Och att vända en ”görande-kultur” till en ”undervisande-kultur” sker inte över en natt, säger Karin Johansson.
Olika undervisningsupplägg med teoretisk koppling diskuterades, analyserades och prövades av alla arbetslag, varpå nya diskussioner och analyser tog vid. Bland annat prövade de variationsteoretiskt informerat upplägg med fokus på programmering, och pragmatiskt informerat upplägg med hållbarhetsfrågor i fokus.
– Teorierna gav oss gemensamma begrepp att diskutera kring och redskap för fördjupade diskussioner om lärarens roll i undervisningen. Nu kan vi följa vad vi som undervisande lärare bidrar med i barnets lärande och utveckling.
Pedagogerna på Arredalens förskola tog filmkameran till hjälp i arbetet.
– Vi filmade jättemycket, ett suveränt hjälpmedel som uppmärksammade oss på saker som vi missat när vi undervisade. Men framför allt gav det oss möjlighet att titta på oss själva.
Tidigare hade de tittat på barnen och analyserat vad de har gjort, men att i stället lyfta tillbaka fokus på sig själva gav dem insikter i vilka förutsättningar de ger barnen att utvecklas och lära.
– Vi gör annorlunda i dag, vi är mer precisa. Vi vet vad vi gör och varför. Dessutom talar vi med andra ord och begrepp, där har teorierna varit till stor hjälp. Vi har också fler och djupare diskussioner.
Mycket av det som startades upp under Fundif-programmet har nu blivit etablerat på förskolan. Exempelvis filmandet som analysverktyg. Karin Johansson berättar också att organisationen ger möjligheter till reflektion och kollegialt lärande, vilket är en förutsättning när man ska ha ett vetenskapligt förhållningssätt.
– Nu gäller det att hålla i och fortsätta det vi påbörjat för att inte falla tillbaka i ”det vi alltid gjort”.
Ett av målen med Fundif var att de medverkande skulle utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt i sin praktik, och samarbetet med forskarna var något Karin Johansson verkligen uppskattade och gärna skulle vilja se mer av i framtiden.
– Det var jättespännande och berikande, de hade så mycket kunskap att dela med sig av. Vi har ju en högskola här i Jönköping som vi samarbetar med till viss del. Jag tänker att vi har mycket att lära av varandra.
Huvudmännen som deltog i Fundif arbetade alla lite olika med programmet på hemmaplan. I första hand riktade sig insatsen till förskollärare, men på Lustigkullens förskoleområde där Arredalens förskola ingår valde de att involvera all pedagogisk personal.
– Vi inkluderade även barnskötarna och hade nätverk för dem, säger Karin Johansson. Det är viktigt att alla är delaktiga i förskolans utbildning och får möjlighet till kollegialt lärande utifrån sin kompetens, för då stärker vi alla. Allt har fallit väldigt väl ut. Så mycket som jag lärt mig under tre år med Fundif har jag inte lärt mig i någon annan utvecklingsinsats.
Det treåriga FoU-programmet Fundif (Flerstämmig undervisning i förskolan) startades av forskningsinstitutet Ifous 2018 i syfte att utveckla kunskap och förhållningssätt om undervisning.
Åtta skolhuvudmän medverkade med sammanlagt 275 förskollärare, förskolechefer och förvaltningsledare.
Vill du veta mer om resultatet från forskningen som bedrivits inom ramen för programmet hittar du slutrapporten på Ifous webbplats.
Ifous står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola och är ett fristående forskningsinstitut som sedan 2021 ägs av Sveriges Kommuner och Regioner, Friskolornas riksförbund och Idéburna skolors riksförbund.
LÄS ÄVEN
Ny rapport: Förskolan måste få återhämtning!
Erik Stenkula: ”Tystnadskultur? Den har jag aldrig stött på i förskolan, tvärtom!”
Fråga facket: Har man rätt att gå ned i arbetstid?
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.