
Karin Johansson ledde projektet tillsammans med rektorerna i hennes förskoleområde.
Forskning På Arredalens förskola i Jönköping har pedagogernas medvetenhet om undervisning och lärarens roll stärkts rejält. Detta sedan de deltog i forskningsinstitutet Ifous treåriga program Fundif – Flerstämmig undervisning i förskolan.
Centralt i Jönköping ligger Arredalen, en förskola med cirka 65 barn fördelade
på fyra avdelningar varav en för barn med flerfunktionsvariation. Här har förskolläraren Karin Johansson arbetat de senaste elva åren, på avdelningen med 4–5-åringar.
För fyra år sedan togs ett centralt beslut i Jönköpings kommun om att delta i Ifous-programmet Flerstämmig undervisning i förskolan. Tillsammans med sju andra kommuner skulle deltagarna, i samarbete med forskare vid Malmö universitet, undersöka vad undervisning kan vara i en förskolekontext. Målet med programmet var att stärka förskollärares yrkesidentitet, som undervisande lärare i förskolan.
– Jag visste inte vad det skulle innebära när jag tackade ja till att vara nyckelperson på mitt förskoleområde, men det är något jag aldrig ångrat! säger Karin Johansson.
Karin Johansson ledde projektet tillsammans med rektorerna i hennes förskoleområde.
Projektet innebar mycket nytt att förhålla sig till – det som tidigare hade varit självklart blev nu belyst ur ett annat perspektiv. Tiden i programmet var som en berg- och dalbana, ibland präglad av frustration och ovisshet men framför allt fylld av nya insikter och kunskaper för pedagogerna.
– Kollegorna på förskolan var positiva och i takt med att vi märkte de gynnsamma effekterna växte intresset och engagemanget. Visst hade vi pratat om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet även tidigare, men nu fick vi redskap att pröva det i praktiken, på riktigt, säger Karin Johansson, som ledde arbetet tillsammans med rektorerna i sitt förskoleområde.
Representanterna från kommunens förskolor träffades dels sinsemellan, dels med forskare vid Malmö universitet, och med jämna mellanrum även i andra konstellationer på olika nivåer. Forskarna gav deltagarna ämneskunskaper via regelbundna seminarier.
– Det blev tydligt att ämneskunskaper, för att veta vad vi skulle undervisa om, var något som saknades. Och att vända en ”görande-kultur” till en ”undervisande-kultur” sker inte över en natt, säger Karin Johansson.
Olika undervisningsupplägg med teoretisk koppling diskuterades, analyserades och prövades av alla arbetslag, varpå nya diskussioner och analyser tog vid. Bland annat prövade de variationsteoretiskt informerat upplägg med fokus på programmering, och pragmatiskt informerat upplägg med hållbarhetsfrågor i fokus.
– Teorierna gav oss gemensamma begrepp att diskutera kring och redskap för fördjupade diskussioner om lärarens roll i undervisningen. Nu kan vi följa vad vi som undervisande lärare bidrar med i barnets lärande och utveckling.
Pedagogerna på Arredalens förskola tog filmkameran till hjälp i arbetet.
– Vi filmade jättemycket, ett suveränt hjälpmedel som uppmärksammade oss på saker som vi missat när vi undervisade. Men framför allt gav det oss möjlighet att titta på oss själva.
Tidigare hade de tittat på barnen och analyserat vad de har gjort, men att i stället lyfta tillbaka fokus på sig själva gav dem insikter i vilka förutsättningar de ger barnen att utvecklas och lära.
– Vi gör annorlunda i dag, vi är mer precisa. Vi vet vad vi gör och varför. Dessutom talar vi med andra ord och begrepp, där har teorierna varit till stor hjälp. Vi har också fler och djupare diskussioner.
Mycket av det som startades upp under Fundif-programmet har nu blivit etablerat på förskolan. Exempelvis filmandet som analysverktyg. Karin Johansson berättar också att organisationen ger möjligheter till reflektion och kollegialt lärande, vilket är en förutsättning när man ska ha ett vetenskapligt förhållningssätt.
– Nu gäller det att hålla i och fortsätta det vi påbörjat för att inte falla tillbaka i ”det vi alltid gjort”.
Ett av målen med Fundif var att de medverkande skulle utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt i sin praktik, och samarbetet med forskarna var något Karin Johansson verkligen uppskattade och gärna skulle vilja se mer av i framtiden.
– Det var jättespännande och berikande, de hade så mycket kunskap att dela med sig av. Vi har ju en högskola här i Jönköping som vi samarbetar med till viss del. Jag tänker att vi har mycket att lära av varandra.
Huvudmännen som deltog i Fundif arbetade alla lite olika med programmet på hemmaplan. I första hand riktade sig insatsen till förskollärare, men på Lustigkullens förskoleområde där Arredalens förskola ingår valde de att involvera all pedagogisk personal.
– Vi inkluderade även barnskötarna och hade nätverk för dem, säger Karin Johansson. Det är viktigt att alla är delaktiga i förskolans utbildning och får möjlighet till kollegialt lärande utifrån sin kompetens, för då stärker vi alla. Allt har fallit väldigt väl ut. Så mycket som jag lärt mig under tre år med Fundif har jag inte lärt mig i någon annan utvecklingsinsats.
Det treåriga FoU-programmet Fundif (Flerstämmig undervisning i förskolan) startades av forskningsinstitutet Ifous 2018 i syfte att utveckla kunskap och förhållningssätt om undervisning.
Åtta skolhuvudmän medverkade med sammanlagt 275 förskollärare, förskolechefer och förvaltningsledare.
Vill du veta mer om resultatet från forskningen som bedrivits inom ramen för programmet hittar du slutrapporten på Ifous webbplats.
Ifous står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola och är ett fristående forskningsinstitut som sedan 2021 ägs av Sveriges Kommuner och Regioner, Friskolornas riksförbund och Idéburna skolors riksförbund.
LÄS ÄVEN
Ny rapport: Förskolan måste få återhämtning!
Erik Stenkula: ”Tystnadskultur? Den har jag aldrig stött på i förskolan, tvärtom!”
Fråga facket: Har man rätt att gå ned i arbetstid?
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.