Så svarar lärarna om skärmfri förskola

Sex av tio lärare är positiva till att förskolan nu ska vara i huvudsak skärmfri, visar Förskolans enkät. Här är ett urval av röster ur enkäten – både positiva och negativa.

  • ”Skärmtid får barnen ändå hemma. Förskolan kan bidra till att barnenfår möjlighet att utveckla andra intressen och kunskaper.”
  • ”Skärmar skapar avtrubbade barn. Jag har jobbat med yngre barn 0–3 år sedan 2018. Det är märkbart fler barn som har svårt med ögonkontakt, självreglering, nyfikenhet och motorik.”
  • ”Den ohållbara situationen i förskolan, med för lite personal och barnens allt större behov, samt  brist på planeringstid, har lett till att skärmar används för att lösa att man inte hinner med barnen.”
  • ”Vi såg hur det påverkade barnen att arbeta med exempelvis appar och läsa böcker på ’plattan’. Hela barngruppen stannade upp, leken slutade, samtalen slutade, alla koncentrerade sig bara på plattan och vad som hände där. Det blev konflikter och väldigt mycket tjat.”
  • ”Att ta bort digitala verktyg i läroplanen har varit en snabb förändring som jag inte anser varit tillräckligt förankrad i vetenskap och beprövad erfarenhet i förskolors olika praktiker, då det finns en stor variation och kanske brist på likvärdighet i användningen. Det är en förenklad lösning.”
  • ”Jag är för att förskolan ska vara huvudsakligen skärmfri, men skärmen är ett jättebra verktyg för att undervisa i musik när det kommer till skapande. Det finns mer än bara sitta med en gitarr och sjunga "Bä, bä vita lamm".
  • ”Politiker ska sköta sina uppdrag och låta oss professionella avgöra vilka verktyg vi använder och när vi behöver dem.”

  • ”Den nya revideringen ger mig egentligen ingenting nytt i min yrkesroll mer än att det känns som ett steg bakåt. Vi är förbi passiv skärmtid i förskolan och har redan hittat sätt att använda både analoga och digitala verktyg utifrån när de är lämpliga. Kvaliteten beror på förutsättningar och tillräckligt med utbildad personal, inte begränsningar och ’förbud’ mot digitala verktyg. Passiv och problematisk skärmtid sker i hemmet, även mitt eget så jag menar inte att beskylla enbart andra vårdnadshavare. Politikerna försöker lösa problemet på helt fel sätt!”

  • ”Skärmar hör inte hemma bland så små barn som i förskolan. Hjärnan behöver handens långsamhet för att hinna med.”

  • ”Jag tycker att diskussionen behöver förtydliga skillnaden på skärmtid och digital teknik samt den pedagogiska kunskapen lärare besitter i användandet av digital teknik.”