Lena Lyckeståhl är undervisningsråd på Skolverket.
Till startsidan
En majoritet av lärarna är positiva till slopat digitalt krav, visar Förskolans enkät.
Fokus Sex av tio lärare i förskolan är positiva till de nya skrivningarna i läroplanen om digitala lärverktyg. Det visar Förskolans stora enkät, där det också framgår att många nu satsar på rörelse och högläsning i stället för skärmar. Men det finns även kritiska röster.
Av de 1 400 lärare i förskolan som svarat på tidningen Förskolans enkät tycker drygt sex av tio att det är bra att förskolan nu i huvudsak ska vara skärmfri. Många motiverar sitt svar med att barnen får tillräckligt med skärmtid på fritiden och att förskolan ska fokusera på annat.
Anna-Karin Wastesson-Lif, lärare på Fockens förskola i Norrköping, hör till dem som är positiva till de nya skrivningarna.
– Jag tror på det analoga och att man ska låta barn vara barn. I synnerhet de allra yngsta, de är nyfikna på andra saker. Nu kan vi ha större fokus på rörelse, fysisk aktivitet och mer lekfrämjande arbete. Vi är överens i arbetslaget om att barnen har tillräckligt med skärmtid hemma, säger hon.
Det var i oktober för två år sedan som Skolverket fick ett regeringsuppdrag att göra en översyn av läroplanens krav på att digitala lärverktyg skulle användas i förskolan. I somras trädde regeringens beslut om de nya skrivningarna, som innebär att lärverktygen i förskolans undervisning främst ska vara analoga, i kraft. Samtidigt betonas ytterligare vikten av lek, rörelse och högläsning.
– Förskolan ska alltså överlag vara det som beskrivs som ”skärmfri”. Passivt och oreflekterat användande av digitala lärverktyg har aldrig varit, och är inte heller nu, förskolans uppdrag. När förskolläraren väljer att använda digitala lärverktyg ska det ha ett tydligt pedagogiskt mervärde, förklarar Lena Lyckeståhl, undervisningsråd på Skolverket.
Lena Lyckeståhl är undervisningsråd på Skolverket.
I den reviderade läroplanen framkommer också att valet av arbetssätt och lärverktyg, exempelvis digitala lärverktyg, är lärarnas ansvar och att valet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
– Det är i sig inget nytt att förskolans utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, men nu har det förstärkts i läroplanen. Skrivningarna om förskollärares förstärkta ansvar handlar om att stärka deras autonomi. Det är förskollärarna som har kunskap och kompetens att värdera och välja lärverktyg i undervisningen. Vi har stor tilltro till förskollärarna och det var därför vi föreslog det utökade ansvaret i vårt förslag till regeringen, säger Lena Lyckeståhl.
Vår enkät visar även att de flesta, närmare sju av tio, inte kommer att förändra sitt sätt att arbeta med digitala lärverktyg. Samtidigt minskar andelen som tidigare dagligen har använt digitala lärverktyg, från 24,6 procent till 14,9 procent.
– Även i samband med våra samråd med forskare, förskollärare, organisationer, rektorer och annan personal framkommer att variationen är stor när det gäller användandet av digitala lärverktyg i förskolan, från tio minuter i veckan till dagligen, säger Lena Lyckeståhl.
(Texten fortsätter efter grafiken.)
Att 40 procent av dem som svarat på enkäten uppger att de inte är överens i arbetslaget om hur man nu ska förhålla sig till det digitala i förskolan, och att färre än hälften har tagit fram gemensamma riktlinjer tycker inte Lena Lyckeståhl är så konstigt.
– Det kan hänga ihop med att det fortfarande är tidigt i implementeringen. Precis som tidigare är det viktigt att föra en dialog om hur man använder olika lärverktyg, och det måste finnas möjligheter till mötesplatser där man kan samtala om detta, särskilt nu när det har blivit förändringar i läroplanen. Man måste få stöta och blöta detta tillsammans, det måste få vara en process, säger hon.
Alla är dock inte positiva till förändringarna. Av de lärare som svarat på enkäten tycker var tredje att det är dåligt med en i huvudsak skärmfri förskola. En av dem är Jessica Mattsson, lärare på Bränninge förskola i Habo kommun där det nu talas om att minska användningen av digitala lärverktyg genom att minska på antalet ipads till förskolorna.
– Man blir misstrodd, det verkar som om beslutsfattarna inte kan se att vi lärare i förskolan är kompetenta och arbetar utifrån varje barns behov. Vi har inte för mycket skärmtid i förskolan, utan det är ett digitalt verktyg som vi arbetar med bredvid många andra, analoga, verktyg enligt en it-plan som finns i kommunen. En av riskerna jag ser med allt detta berör barn med NPF eller annat modersmål, både de och vi lärare har ju haft ett stöd av det digitala, säger hon och tillägger att debatten om barns skärmtid är delvis felriktad.
– Uppmaningen om mindre skärmtid borde riktas mer mot vårdnadshavarna, det är där det kan behövas föräldrautbildning om riskerna med skärmar, men där läggs det för lite krut, säger hon.
V: Läraren Jessica Mattsson vill se större tillit till lärarna. H: Forskaren Susanne Kjällander tycker inte att skärmdebatten speglar verkligheten.
En annan som förespråkar undervisning med både digitala och analoga lärverktyg i kombination är Susanne Kjällander, forskare och föreståndare för avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
– Att säga att det digitala används som barnvakt är att nedvärdera en hel lärarkår. Det stora problemet är att man i debatten blandar ihop hemanvändandet med de pedagogiska verktygen som används i förskolan, och det är väldigt synd, säger hon.
Hon nämner också att Svenska Barnläkarföreningens rekommendation, om att barn under två år inte ska ha någon skärmtid alls och att barn mellan två och fem år ska ha högst en timme per dag, visserligen lutar sig på forskning men att där refereras till forskning om språkutveckling på ett missvisande sätt. De hänvisar till en systematisk översikt från 42 studier som sammantaget visar att en större mängd skärmanvändning påverkar barns språkutveckling negativt, medan den typen av skärmanvändning som sker i förskolan, det vill säga utbildningsprogram och att man tittar tillsammans och pratar om det man ser, var positivt kopplad till barns språkliga färdigheter.
– I förskolor med kvalitet är man ju alltid tillsammans, säger Susanne Kjällander med eftertryck.
(Texten fortsätter efter grafiken.)
Hon har själv varit delaktig via samråd hos Skolverket när de nya skrivningarna togs fram, och hon är inte oavkortat kritisk till de förändringarna som nu har genomförts.
– Jag är positiv till att problemet med skärmtid lyfts och de här skrivningarna kan vara bra i förlängningen, om det leder till ett moget användande av digitala lärverktyg på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Och om det medför att skärmanvändningen i hemmet förändras eller minskar, säger hon.
Men Susanne Kjällander ser även att de nya skrivningarna kan få negativa konsekvenser för förskolans likvärdighet om vissa ser förändringen i läroplanen som ett förbud medan andra fortsätter som vanligt.
– Det finns inget egentligt behov av det digitala för de allra yngsta, men för de äldre barnen finns stora värden, och barn med olika funktionsvariationer och de med annat modersmål har stor hjälp av digitala lärverktyg, säger hon.
Sex av tio lärare välkomnar skärmfri förskola
Så svarar lärarna om skärmfri förskola
De satsar på dans när förskolan blir skärmfri
Läraren om skärmfri förskola: ”Går tillbaka till hur vi gjorde förr”
Läraren i förskolan: ”Vi fortsätter med det digitala”
Skärmförbud för de yngsta hindrar språkundervisningen
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?