Tre lärare om uteundervisning

Anna Lindholm Eliasson, Daniel Åkerblom och Linda Hagström.
Undervisning Vårsolen värmer, men hur hett är det att undervisa ute? Vi tog hjälp av tre lärare för att ta tempen på utomhuspedagogiken.
Anna Lindholm Eliasson
Lärare i svenska i årskurs 7–9 på Varlaskolan i Kungsbacka.
Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?
Jag skulle gärna ha fler lektioner utomhus. På min nuvarande arbetsplats får vi inte flytta ut undervisningen och jag saknar den möjligheten då jag har goda erfarenheter av undervisning utomhus från tidigare skolor.
Vilka moment fungerar bra att flytta ut?
Många områden fungerar bra utomhus. Att spela in ordklassfilmer med naturen som både kuliss och rekvisita brukar bli lyckat. Två av mina favoriter är att gå ut och betrakta omgivningen för att få inspiration till skrivandet och att läsa tillsammans i solen för att skapa ett mysigt lästillfälle.
Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?
Jag älskar att inte begränsas av en liten yta och möblering. Naturen har dessutom hälsofrämjande effekter och jag upplever att eleverna både får mer energi och ett inre lugn när vi går ut och jag leder undervisningen utomhus.
Daniel Åkerblom
lärare i geografi och naturkunskap på gymnasiet på Stagneliusskolan i Kalmar.
Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?
Nja, det hade varit kul att gå ut och undersöka mer i fält men lektionstiden räcker inte riktigt till det. Det är mycket som ska in på den tid man har med eleverna. Men jag tror att undersökningar ute lär komma tillbaka mer i och med införandet av Gy25.
Vilka moment fungerar bra att flytta ut?
Vi gör en del laborativt arbete ute i fält. Då skickar jag iväg elever i grupper, till exempel för att inventera lavar på träd. Tidigare har vi även gjort undersökningar av havet, som är direkt utanför skolan, men på senare år har vi inte gjort det.
Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?
Att vare ute är att vara i den riktiga världen. Undervisningen blir på ett annat sätt när elever inte bara läser om något, utan även kan se och ta reda på mer själva.
Linda Hagström
lärare i franska och svenska i årskurs 6–9 på Dejeskolan i Forshaga.
Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?
Nej, det behöver jag inte. Jag har ibland walk and talk utomhus. Det har jag även inomhus, flera gånger i veckan, för de elever som behöver det. I språket upplever jag att en del känner sig mer bekväma med att gå och prata med varandra. Det kan till exempel vara ett sätt att träna inför muntlig bedömning.
Vilka moment fungerar bra att flytta ut?
Muntliga arbetsmoment, såsom vägbeskrivningar i språk.
Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?
Frisk luft och rörelse i kombination med inlärning.
LÄS ÄVEN
Tre lärare om språkämnenas särart
Tre svensklärare om att ge respons på elevtexter