
Petter Odmark och Eva-Lis Sirén. Foto: Amina Dahlab
Skolbibliotek Endast 39 procent av landets elever har tillgång till ett skolbibliotek. En högst oacceptabel siffra, enligt Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarstiftelsen som idag släpper en unik rapport om det dystra biblioteksläget i Sverige.
”Biblioteksdöden”. Det är titeln på Lärarstiftelsens rapport om hur tillgången på skol- och folkbibliotek ser ut i Sverige. Den visar att inte mer än 39 procent av Sveriges skolelever har möjlighet att utnyttja ett skolbibliotek.
– Vi ser en biblioteksdöd som bara fortsätter. I dag finns det bara fyra kommuner i Sverige där alla elever har tillgång till skolbibliotek och skillnaderna mellan olika kommuner och privata skolor är dramatiska. Större än vi trodde innan vi började arbetet med den här rapporten, säger Eva-Lis Sirén, ordförande på Lärarstiftelsen.
Rapporten är unik, menar analytikern och rapportskrivaren Petter Odmark som har sammanställt det inhämtade materialet.
– Rapporten bygger på statistik från Kungliga biblioteket och Skolverket och så vitt jag vet har ingen brutit ner statistik om det här på kommunal nivå, och faktiskt visat hur det ser ut runt om i landet.
Utredningens definition av ett skolbibliotek är: ”ett bemannat bibliotek som är utformat specifikt för skolelever och kan användas som en resurs i det pedagogiska arbetet samt fungera som en plats där barn bygger läslust eller får möjlighet till studiero.” Och sett ur den definitionen ligger fristående gymnasier riktigt illa till.
80 procent av landets gymnasieelever i kommunala skolor har tillgång till skolbibliotek, medan andelen bara är 15 procent i privat drivna skolor. I den kommunala grundskolan är siffran drygt 30 procent, medan 18 procent av eleverna i fristående grundskolor har tillgång till ett skolbibliotek.
– Skillnaderna mellan fristående och kommunala skolor är djupt oroande. De är alldeles för stora med tanke på att det handlar om gemensamma skattemedel, säger Eva-Lis Sirén.
Sedan konstaterar hon att det till syvende och sist handlar om likvärdighet, och om demokrati.
– Här finns djupa sprickor. När barns tillgång till litteratur brister ökar klyftorna i samhället. Läsning bidrar till lärande, vilket i sin tur skapar en förståelse för samhället, omvärlden och andra människors situation, säger hon.
Petter Odmark och Eva-Lis Sirén. Foto: Amina Dahlab
Den mörka bild som målas upp i rapporten gäller även landets folkbibliotek. Sedan 1996 – det år som Bibliotekslagen för folkbibliotek infördes – har tjugo folkbibliotek lagts ner per år. I den lagen fanns ingen tydlig definition på vad ett skolbibliotek skulle vara. Samma sak gällde den uppdaterade skollagen 2011, vilken var en av de bakomliggande orsakerna till Gustaf Fridolins utredning ”Skolbibliotek för bildning och utbildning”.
Ett av de främsta förslagen i den utredningen var att alla skolor bör erbjuda sina elever tillgång till ett bemannat skolbibliotek.
– De åtgärdsförslag som då presenterades var både konkreta och ambitiösa. Men tyvärr ligger den rapporten bara och dammar på regeringens bord. Som det ser ut nu så är det nödvändigt med skärpningar i regelverket för att alla elever ska få tillgång till ett skolbibliotek. Oavsett huvudman, säger Eva-Lis Sirén.
Det man hoppas, betonar Petter Odmark, är att kommuner som framstår som bristfälliga i den här rapporten kan inspireras och lära sig något av de mer positiva exemplen.
– Det finns ju fantastiska verksamheter runt om i landet där man verkligen funderar på hur man kan dra nytta av ett bibliotek och vilken roll det kan spela i lokalsamhället, säger han.
När Petter Odmark och Eva-Lis Sirén får frågan om hur förhoppningsfulla de är blir det tyst en liten stund.
– Vi vill att den här rapporten ska bidra till förändring. Fast man ska ju inte tro att det här är något som görs i en handvändning. Men vi kommer att fortsätta vara en blåslampa i de här frågorna. Det är vår roll, säger Eva-Lis Sirén.
Källa: Kungliga biblioteket, Skolverket och Lärarstiftelsen.
Här hittar du Lärarstiftelsens rapport "Biblioteksdöden".
LÄS ÄVEN
Därför har de Sveriges bästa skolbibliotek
Förödande många elever har aldrig läst en bok
Larmet: Vi riskerar att få en ny sorts analfabetism
Fridolin: För många skolbibliotek används inte
Mikalides: Skolan fungerar inte utan ett bra skolbibliotek
DEBATT: Barnen förtjänar välfungerande skolbibliotek
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”