 
                        ”Jag censurerar aldrig texterna utan tar mitt ansvar och diskuterar dem med eleverna”, säger Roine Borgstrand. Här tillsammans med Viljan Jahnke, Anton Nilsson och Isak Tretinjak.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Roine Borgstrand har listat flera tips på hiphop-låtar som lärare kan använda i undervisningen. ”Folk i min ålder känner ofta bara till Latin Kings, Timbuktu och Petter. Sen tar det stopp”, säger han.
Lektionstipset En lektion. En vers. Alla läser. Alla skriver. När svenskläraren Roine Borgstrand släpper in hiphop i klassrumsvärmen hänger sig högstadieeleverna åt poesi.
Ända sedan tonåren har Roine Borgstrand lyssnat på och skrivit hiphop-låtar. I dag är han lärare på Pilängskolan i Lomma men han har tidigare varit musiker på heltid.
Sin kärlek till hiphop och de lyriska texterna bär han fortfarande med sig – ända in i klassrummet. Det var när han såg elevernas läsförmåga och uthållighet dala som han plockade in hiphop-verser i undervisningen.
– Att det är så pass lite textmassa gör att alla kan läsa hela verk. Det är en skön känsla för dem. Plötsligt börjar de se sig själva som läsare, säger Roine Borgstrand.
Namn: Roine Borgstrand.
Gör: Lärare i svenska och engelska på Pilängskolan i Lomma.
Ålder: 46 år.
Favoritpoet: Bodil Malmsten.
Lyssna: Roine Borgstrand är även verksam som artist under namnet Sexfemman. Hans låtar finns på Spotify.
Mer: På barsfinns.wordpress.com finns fler tips på hiphop-verser och reflektionsfrågor som lärare kan använda.
Upplägget är enkelt. Under en lektion arbetar klassen tillsammans med en vers. De läser, skriver och diskuterar.
– Ingen sitter frågande utan alla hänger sig verkligen åt arbetet.
Låtarna som Roine Borgstrand väljer har eleverna sällan hört. Att han inte lyfter de texter som eleverna själva ”rapar” i korridorerna beror på att de ofta saknar litterär höjd.
 
                        ”Jag censurerar aldrig texterna utan tar mitt ansvar och diskuterar dem med eleverna”, säger Roine Borgstrand. Här tillsammans med Viljan Jahnke, Anton Nilsson och Isak Tretinjak.
– Den hiphop som de lyssnar på väcker inte de frågor jag vill åt, varken tematiskt eller språkligt. Men jag känner inte att jag måste ta in de senaste låtarna. De är välvilligt inställda till verserna ändå, säger Roine Borgstrand.
Han tycker att hiphopen har en självklar plats både i det svenska lyriska kulturarvet och i skolan.
– Många lärare känner inte till hiphopens rika historia i Sverige utan dömer ut den utifrån hur det låter och porträtteras i media i dag. Men det här är poesi, 100 procent.
LÄS ÄVEN
Expert: Hiphop kan ge elever en ”språkkick”
Skolelever ger ut drömbok med Linda Pira
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
 
						Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
 
                         
					Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
 
					Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
 
						Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
 
						 
                    Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
 
					Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
 
					Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
 
						Guider & tips Expertens fem bästa tips.
 
						 
                    Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
 
					Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
 
					Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
 
						Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
 
						 
                    Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
 
                         
					Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
 
					Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
 
                        Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
 
						Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
 
						 
                    Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
 
					Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
 
					Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
 
						Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
 
                        Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
 
						 
					Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
 
					Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
 
						Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
 
						 
                    Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
 
					Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
 
					Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
 
						Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
 
						Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
 
                         
					Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
 
					Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
 
						Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
 
						 
                    Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
 
					Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
 
					Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
 
						Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
 
                        Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
 
						Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
