Hiphop får fler elever att se sig själva som läsare

Foto: Johan Bävman

Roine Borgstrand har listat flera tips på hiphop-låtar som lärare kan använda i undervisningen. ”Folk i min ålder känner ofta bara till Latin Kings, Timbuktu och Petter. Sen tar det stopp”, säger han.

En lektion. En vers. Alla läser. Alla skriver. När svenskläraren Roine Borgstrand släpper in hiphop i klassrumsvärmen hänger sig högstadieeleverna åt poesi.

Ända sedan tonåren har Roine Borgstrand lyssnat på och skrivit hiphop-låtar. I dag är han lärare på Pilängskolan i Lomma men han har tidigare varit musiker på heltid.

Sin kärlek till hiphop och de lyriska texterna bär han fortfarande med sig – ända in i klassrummet. Det var när han såg elevernas läsförmåga och uthållighet dala som han plockade in hiphop-verser i undervisningen.

– Att det är så pass lite textmassa gör att alla kan läsa hela verk. Det är en skön känsla för dem. Plötsligt börjar de se sig själva som läsare, säger Roine Borgstrand.

Roine Borgstrand

Namn: Roine Borgstrand.

Gör: Lärare i svenska och engelska på Pilängskolan i Lomma.

Ålder: 46 år.

Favoritpoet: Bodil Malmsten.

Lyssna: Roine Borgstrand är även verksam som artist under namnet Sexfemman. Hans låtar finns på Spotify.

Mer: barsfinns.wordpress.com finns fler tips på hiphop-verser och reflektionsfrågor som lärare kan använda.

Upplägget är enkelt. Under en lektion arbetar klassen tillsammans med en vers. De läser, skriver och diskuterar.

– Ingen sitter frågande utan alla hänger sig verkligen åt arbetet.

Inte imponerad av hiphopen eleverna gillar

Låtarna som Roine Borgstrand väljer har eleverna sällan hört. Att han inte lyfter de texter som eleverna själva ”rapar” i korridorerna beror på att de ofta saknar litterär höjd.

Foto: Johan Bävman

”Jag censurerar aldrig texterna utan tar mitt ansvar och diskuterar dem med eleverna”, säger Roine Borgstrand. Här tillsammans med Viljan Jahnke, Anton Nilsson och Isak Tretinjak.

– Den hiphop som de lyssnar på väcker inte de frågor jag vill åt, varken tematiskt eller språkligt. Men jag känner inte att jag måste ta in de senaste låtarna. De är välvilligt inställda till verserna ändå, säger Roine Borgstrand.

Han tycker att hiphopen har en självklar plats både i det svenska lyriska kulturarvet och i skolan.

– Många lärare känner inte till hiphopens rika historia i Sverige utan dömer ut den utifrån hur det låter och porträtteras i media i dag. Men det här är poesi, 100 procent.

Uppgiften – steg för steg

  1. Välj en hiphop-vers med ett tema, en stil eller ett språkligt grepp som du vill lyfta. Det kan vara alltifrån motsatsord till aktuella samhällsfrågor. ”Brev från kolonien” av Erk & Academics är ett tips på en låt som både öppnar upp för reflektioner om poetens val av litterära verktyg och för samtal om samernas situation som minoritet.
  2. Visa versen på tavlan och dela ut texten till klassen. Läs den högt i kör några gånger så att eleverna får läsa tillsammans med inlevelse och bli medvetna om rytmen i texten. Bena ut ord och begrepp som de inte förstår. Lyssna sedan på låten med orginalartisten. Därefter får eleverna dyka ner i texten med hjälp av reflektionsfrågor.
  3. Förbered en stor variation av frågor. Utgå både från vad som sägs på raderna i versen, mellan raderna och bortom raderna. Det ska inte finnas rätt eller fel svar. ”Vad syftar poeten på med ’snackis’? Hur gestaltas samernas perspektiv? Hur förhåller sig dikten till begreppet ’hem’?” är frågor som kan ställas till ”Brev från kolonien”.
  4. Låt eleverna fundera över frågorna och skriva enskilt, diskutera i grupper och i helklass. Avsluta med en skrivövning där de får härma artistens stil och språk. Det räcker att de skriver 2–4 rader utifrån det aktuella temat. Att arbeta med en vers tar en lektion. Upplägget kan plockas in när som helst under terminen när det passar.

LÄS ÄVEN

Expert: Hiphop kan ge elever en ”språkkick”

Skolelever ger ut drömbok med Linda Pira

När krutröken lagt sig står lärarna kvar

Drömmar får liv i bok med stjärnglans