
”Jag censurerar aldrig texterna utan tar mitt ansvar och diskuterar dem med eleverna”, säger Roine Borgstrand. Här tillsammans med Viljan Jahnke, Anton Nilsson och Isak Tretinjak.
Roine Borgstrand har listat flera tips på hiphop-låtar som lärare kan använda i undervisningen. ”Folk i min ålder känner ofta bara till Latin Kings, Timbuktu och Petter. Sen tar det stopp”, säger han.
Lektionstipset En lektion. En vers. Alla läser. Alla skriver. När svenskläraren Roine Borgstrand släpper in hiphop i klassrumsvärmen hänger sig högstadieeleverna åt poesi.
Ända sedan tonåren har Roine Borgstrand lyssnat på och skrivit hiphop-låtar. I dag är han lärare på Pilängskolan i Lomma men han har tidigare varit musiker på heltid.
Sin kärlek till hiphop och de lyriska texterna bär han fortfarande med sig – ända in i klassrummet. Det var när han såg elevernas läsförmåga och uthållighet dala som han plockade in hiphop-verser i undervisningen.
– Att det är så pass lite textmassa gör att alla kan läsa hela verk. Det är en skön känsla för dem. Plötsligt börjar de se sig själva som läsare, säger Roine Borgstrand.
Namn: Roine Borgstrand.
Gör: Lärare i svenska och engelska på Pilängskolan i Lomma.
Ålder: 46 år.
Favoritpoet: Bodil Malmsten.
Lyssna: Roine Borgstrand är även verksam som artist under namnet Sexfemman. Hans låtar finns på Spotify.
Mer: På barsfinns.wordpress.com finns fler tips på hiphop-verser och reflektionsfrågor som lärare kan använda.
Upplägget är enkelt. Under en lektion arbetar klassen tillsammans med en vers. De läser, skriver och diskuterar.
– Ingen sitter frågande utan alla hänger sig verkligen åt arbetet.
Låtarna som Roine Borgstrand väljer har eleverna sällan hört. Att han inte lyfter de texter som eleverna själva ”rapar” i korridorerna beror på att de ofta saknar litterär höjd.
”Jag censurerar aldrig texterna utan tar mitt ansvar och diskuterar dem med eleverna”, säger Roine Borgstrand. Här tillsammans med Viljan Jahnke, Anton Nilsson och Isak Tretinjak.
– Den hiphop som de lyssnar på väcker inte de frågor jag vill åt, varken tematiskt eller språkligt. Men jag känner inte att jag måste ta in de senaste låtarna. De är välvilligt inställda till verserna ändå, säger Roine Borgstrand.
Han tycker att hiphopen har en självklar plats både i det svenska lyriska kulturarvet och i skolan.
– Många lärare känner inte till hiphopens rika historia i Sverige utan dömer ut den utifrån hur det låter och porträtteras i media i dag. Men det här är poesi, 100 procent.
LÄS ÄVEN
Expert: Hiphop kan ge elever en ”språkkick”
Skolelever ger ut drömbok med Linda Pira
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.