Så handskas historielärare med känsliga konflikter

Simon Lundberg är verksam vid Umeå universitet. Hans avhandling har titeln ”Historieundervisning i en tid av migrationspräglad mångfald”. Totalt ingår 20 lärare i historia i de olika studierna.

En migrationspräglad skola kan innebära både utmaningar och möjligheter för lärare i historia. Eleverna har olika referensramar och några har flytt från konflikter. Lärarna använder sig av olika strategier i klassrummet för att hantera kontroversiella ämnen, visar forskaren Simon Lundberg i en avhandling.

1. Lärarnas fyra olika intentioner

Fyra intentioner framkommer för undervisningen bland lärare i historia. Det är nutidsförståelse och förståelse av det förflutna, samhörighet och fördjupad identitet, tolerans och demokratisk värdegrund, analytiska och källkritiska förmågor.

Inom de intentionerna finns det en spännvidd och skillnad i vad lärarna värderar. En linje är socialisering där läraren med undervisningen vill bevara rådande normer. En annan strävan är subjektifiering där eleverna framträder med egna tolkningar.

2. Lyfter hemskheter av en anledning

Ett sätt att bevara rådande normer kan vara att undervisa om Sveriges utveckling till en demokratisk välfärdsstat, men även om diktaturer under 1900-talet i Sovjet och Tyskland.

– Genom att lyfta fram hemskheter vill lärare få eleverna att vilja bevara ett demokratiskt system, säger Simon Lundberg.

Andra lärare lyfter fram demokratisk fostran genom yttrandefrihet i klassrummet
med stort utrymme för elevernas olika åsikter. Åsikter som strider mot värdegrunden behöver få uttryckas fritt för att kunna bemötas och utmanas, menar en del lärare.

3. Lärarnas bakgrund spelar roll

Lärare med migrationsbakgrund ser den som viktig för att bygga förtroende bland eleverna med liknande bakgrund. En lärare med svensk bakgrund lyfter betydelsen av att växa upp i ett europeiskt sammanhang där Förintelsen har en central plats i historiekulturen.

– En lärare berättar att det kan finnas en oförståelse från elever med bakgrund i Mellanöstern för att Förintelsen ska ha så stor plats i undervisningen samt att man som lärare kan behöva förhålla sig till att elever vill att undervisningen ska behandla andra folkmord, säger Simon Lundberg.

4. Koll på elevernas bakgrund

En strategi för lärare i historia är att förbereda sig noga inför undervisning av elever med erfarenhet
av olika konflikter. Någon lärare uttrycker vikten av att ha ”stenkoll” på elevernas bakgrund. En lärare nämnde att det i undervisning om konflikter kan komma upp delar om sexuellt våld och att det kan finnas elever i klassrummet som har blivit utsatta på liknande sätt.

– Läraren pratade då om värdet med en dialog med elevhälsan om vad man på gruppnivå ska tänka på.

Här hittar du avhandlingen.

LÄS ÄVEN

Så slits historielärare mellan olika uppdrag

Prisad historielärare låter eleverna möta verkligheten

Rollspel fördjupar förståelsen för historien

Historielärare prisas för sitt vardagsarbete i det tysta

Nya timplanen slår hårt mot historielärare

Därför glöms kvinnor bort i historieundervisningen