”Hårdare tag i skolan strider mot Barnkonventionen”
Sara Köhler skriver att straff i skolan strider mot Barnkonventionen.
Debatt
Att undervisa med ett relationellt perspektiv innebär inte att sänka kraven.
Men det kräver rimliga gruppstorlekar, fler lärare, och tätt samarbete med elevhälsan.
Att straffa elever strider däremot mot Barnkonventionen, skriver Sara Köhler, specialpedagog.
När utbildningsministern talar om strängare ordning och minskat elevinflytande behöver vi stanna upp. Leder disciplin och repressalier verkligen till bättre studiero, eller riskerar vi att underminera barns tillit, motivation och rättigheter?
Svensk skola står vid ett vägskäl. Vilken elev gynnas av att gottgöra misstag genom att plocka skräp eller hjälpa till i matsalen och vad händer med tilliten när eleverna behandlas som om de vore straffmyndiga?
Barn ska inte bestraffas, de ska förstås. När politiker föreslår åtgärder som liknar bestraffning suddas gränsen mellan pedagogik och straff ut.
”Mot Barnkonventionen”
Det hotar barns rättssäkerhet och strider mot Barnkonventionen, som anger att barn ska behandlas med värdighet och få komma till tals.
Det är anmärkningsvärt att en svensk utbildningsminister driver förslag som går i motsatt riktning.
Under mina studier inom specialpedagogik fördjupade jag mig i det relationella perspektivet, där svårigheter ses i samspelet mellan elev, miljö och krav.
Då förlorar vi helheten
När vi fastnar i ett kategoriskt perspektiv och lokaliserar problem till individen tappar vi helheten. Då riskerar vi att lägga ansvaret på barnen i stället för på oss professionella.
Det är vi pedagoger som ansvarar för att skapa fungerande lärmiljöer. Det är oroande att detta synsätt fått större utrymme i både skoldebatten och i de senaste ändringarna i skollagen.
Repressiva åtgärder kan skapa yttre lydnad men löser inte orsakerna bakom frustration eller utåtagerande.
De riskerar att öka skam och misstro.
”Delaktighet och respekt”
En relationell skola bygger på förståelse, delaktighet och respekt. Skolan är dessutom en demokratisk arena. När elevinflytandet minskar signalerar vi att elevers erfarenheter inte räknas, trots att delaktighet är en av de starkaste drivkrafterna bakom motivation och lärande.
Att försvara det relationella perspektivet handlar inte om att sänka kraven. Likt Rosengårdsmodellen kräver det rätt förutsättningar med rimliga gruppstorlekar, fler pedagoger, täta uppföljningar och ett nära samarbete med elevhälsan.
”Många friskfaktorer”
Trots den hårda tonen i skoldebatten finns det många friskfaktorer. I svensk skola arbetar fantastiska pedagoger som gör skillnad varje dag. Vi som arbetar i skolan behöver förtroende och hållbara villkor, inte fler krav på kontroll.
Regeringen bör stärka skolledarnas förutsättningar. I dag råder en tydlig obalans mellan ansvar och resurser.
Så länge nollbudget och effektiviseringskrav präglar skolan kommer glappet och klyftorna i samhället fortsätta att öka.
Riskerar att öka skam och misstro
Kostnaderna för ett växande utanförskap drabbar oss alla. Utbildning är främjande och förebyggande. Rätt förutsättningar är avgörande för att både elever, lärare och skolledare ska mäkta med uppdraget i skolan.
Framför allt ska barnen inte behöva ta smällen för samhällets strukturella brister.
En skola som bygger på relationer, demokrati och respekt lägger grunden för både kunskap och framtidstro. Det är dit vi måste vara på väg, inte mot hårdare tag.
Sara Köhlin, specialpedagog, Huddinge
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Forskaren: ”Att lärande kräver goda relationer är ingen myt”
Fritidslärarna: Relationer är vår superkraft
”Relationer står inte i vägen för kunskap utan bär den”
”Relationer handlar inte om att tycka om”
”Ordet relationskompetens gör mig illa till mods”
”Relationsskapande handlar inte om att fjäska”
”Dags att avliva myten om relationer och lärande”
Filippa Mannerheim: Nära relationer med elever hör till det privata
Debatten om relationer: ”Att ställa krav är att bry sig”
”Fokus på goda relationer skadar skolan”