”Evidens ska informera – inte ersätta lärarens omdöme”

Specialläraren Niclas Fohlin svarar läraren Susan Hall i en slutreplik.

”Forskning visar tendenser och mönster – inte absoluta sanningar för varje enskild situation. Detta gör den inte mindre värdefull, bara att lärarens professionella omdöme alltid måste väga in”, skriver Niclas Fohlin i slutreplik till läraren Susan Hall.

Susan, jag tror att min poäng missförstods. Min text var aldrig menad som en attack på forskning eller metaanalyser – tvärtom. Jag applåderar Riksrevisionens rapport och dess kärnbudskap: att skolans kunskapsstöd måste bygga på mer systematik och transparens. Om det inte framgick tydligt vill jag klargöra det nu.

Jag ifrågasätter inte vetenskapliga metoder som metaanalyser eller randomiserade studier. Seriös forskning med tydlig metodik och kollegial granskning är ovärderlig för skolan. Problemet uppstår när dessa ideal inte efterlevs. Riksrevisionen påpekar just detta: vissa myndighetsbeställda sammanställningar lutar sig på en enskild forskares perspektiv och saknar fullständig systematik. Då riskerar vi lärare att få ett urval av studier presenterat som "vad forskningen säger" utan insyn i hur urvalet gjorts. Det var denna risk min liknelse med röda bilar och Djurgårdssupportern syftade på.

Faran att fastna i det mätbara

När jag talar om "evidenshysteri" menar jag faran att fastna i det mätbara och tappa bort undervisningens innehåll och elevens förutsättningar. Självklart vill vi lärare veta vad som ofta fungerar. Men klassrummet är inte en fabrik där en metod alltid ger samma resultat. Vi arbetar med elever som skiljer sig åt, växer i olika takt och reagerar på olika sätt. En metod kan fungera utmärkt i ett sammanhang men ge helt annat utfall i nästa. Forskning visar tendenser och mönster – inte absoluta sanningar för varje enskild situation. Detta gör den inte mindre värdefull, bara att lärarens professionella omdöme alltid måste väga in.

Där kanske vi kan enas

Jag förespråkar därför en evidensinformerad praktik. Inom vård och socialtjänst förenas bästa tillgängliga evidens med professionell erfarenhet och individens behov. Skolan behöver ha samma helhetssyn. Precis som en GPS visar vägen men föraren anpassar efter väglaget, ska forskningen vägleda utan att styra detaljerna.

Jag säger därför ja till en skola på vetenskaplig grund och ja till att den vävs samman med lärarens kompetens och beprövade erfarenhet. Där tror jag faktiskt att vi kan enas.

Niclas Fohlin, speciallärare

LÄS MER:

Niclas Fohlin: Därför får vi lärare problem med evidenshysterin

Riksrevisionens kritik: Svagt stöd för vetenskaplig grund

Edholm: ”Skolverket har inte varit lärarnas bästa vän”

Lärarna reagerar på kritiken: ”En upprättelse”