
Marie Wall Almquist, ordförande i Sveriges Lärares Malmö, var en av talarna på Stortorget. Foto Christian Örnberg
Marie Wall Almquist, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, förde fram sin frustration men också en lösning till politikerna i Malmö. Foto: Christian Örnberg
Nedskärningar
Marie Wall Almquist, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, höll ett brandtal om hur politikerna kan rädda skolan i Malmö.
Här är hennes tal ord för ord:
LÄS MER:
Här har lärarna fått nog: ”Fruktansvärd besparing”
Uppmaningen till Malmös politiker: ”Våga prioritera skolan”
Lokala facket tar strid: ”Många som vill protestera”
”Mötesdeltagare, åhörare, kollegor!
Malmö är en unik stad. Med ett gynnsamt läge i regionen, ett ungt universitet i utveckling, ett expanderande näringsliv som skriker efter arbetskraft och i Malmö ligger de kulturella näringarna i framkant.
Många kommuner har ett fortsatt tufft ekonomiskt läge och Malmö är inget undantag. Men för att fortsätta forma framtidens Malmö krävs satsningar på skola och utbildning.
Vi vet alla att en bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bidra i samhället i framtiden. Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
När politikerna i stället försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av förödande konsekvenser här och nu och en skyhög kostnad i framtiden. Specifikationerna på den notan stavas sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd och minskad tillit och arbetsro. All detta vet vi och allt detta vet också våra politiker.
Marie Wall Almquist, ordförande i Sveriges Lärares Malmö, var en av talarna på Stortorget. Foto Christian Örnberg
De nedskärningar som nu görs i förskola och skola får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvalitet i undervisningen som för lärares arbetsmiljö. Personaltätheten och lärartätheten minskar, resurspersoner försvinner och barn- och elevgrupper ökar och i slutändan betalar lärare med sin hälsa. Politikens löfte om att effektiviseringarna inte skulle drabba verksamheterna kommer inte att kunna infrias.
Försämrade förutsättningar för att fullgöra undervisningsuppdraget medför i sin tur försämrade förutsättningar för våra barn och elever att utvecklas i sin fulla potential.
Vi lärare talar faktiskt inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och de stöd de behöver och har rätt till – ja, då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Säkerställ en god löneutveckling för alla lärare och studie- och yrkesvägledare.
I Malmö behöver politiken sätta fokus ytterligare fokus på att behålla behöriga och legitimerade lärare. Vi vet att det finns många av oss som verkligen valt att arbeta just i Malmö, för det är här det händer. Ge oss den möjligheten!
Säkerställ att det finns goda förutsättningar för att hålla ett helt yrkesliv.
Säkerställ en god löneutveckling för alla lärare och studie- och yrkesvägledare, en löneutveckling som också ger den nödvändiga och tydliga signal till våra unga som står i begrepp att välja yrkesutbildning.
Och säkerställ att det finns tillräckligt med personal i alla skolor – personal som på olika sätt kan skapa trygghet och studiero, i alla verksamheter i Malmö Stad.
Stortorget i Malmö fylldes av lärare och studie- och yrkesvägledare som protesterade mot nedskärningar i skola och förskola. Foto: Christian Örnberg
Säkerställ likvärdiga möjligheter för Malmös alla barn och ungdomar, genom en fritidshemsverksamhet som kan fylla det kompensatoriska uppdraget genom en kulturskola tillgänglig för alla.
I dag är det många lärare som lämnar i förtid, eller helt väljer en annan yrkesbana. Det har vi inte råd med.
Foto: Christian Örnberg
I dag saknar vi lärare i så gott som alla skolformer – vi har en katastrofalt låg andel förskollärare i förskolan i Malmö – 29 procent – att jämföra ed rikssnittet på 40 procent. I grundskolan har vi mellan 300 och 400 obehöriga som undervisar och på gymnasiet är konkurrensen med fristående skolor påtaglig och inom SFI har studiehandledningen för modersmål helt enkelt tagits bort.
Finansieringen av skolan är en av kommunens kärnuppgifter. Det är ett viktigt ansvar, ibland ett tungt ansvar, men ett ansvar som måste tas. I såväl goda som dåliga tider. Regeringens prioriteringar i budget är en betydelsefull faktor, men att politiker skyller nedskärningarna på varandra hjälper inte i givet läge.
Men ett ändrat synsätt så handlar det om investeringar i stället för kostnader. Investeringar i våra barns framtid, för att säkra kommande generationers välfärd.
Foto: Christian Örnberg
Politiker som sparar på skolan kommer inte att skriva historia; politiker som förstår värdet av kunskap och utbildning för alla, som vågar investera i framtiden kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Sveriges Lärare är väl medvetna om det kärva ekonomiska läget, men i svåra tider behöver kommunen värna om det som är viktigt i framtiden.
Nu behöver Malmös framsynta och kraftfulla politiker sätta skola och utbildning först!
Investera i våra barn och unga, för en skola värd Malmös unika förutsättningar och möjligheter och för en skola där alla vill vara – barn, elever och lärare!”
Stockholm: ”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Umeå: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska kommunen spara i skolan
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare