Marie Wall Almquist, ordförande i Sveriges Lärares Malmö, var en av talarna på Stortorget. Foto Christian Örnberg
Till startsidan
Marie Wall Almquist, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, förde fram sin frustration men också en lösning till politikerna i Malmö. Foto: Christian Örnberg
Nedskärningar
Marie Wall Almquist, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, höll ett brandtal om hur politikerna kan rädda skolan i Malmö.
Här är hennes tal ord för ord:
LÄS MER:
Här har lärarna fått nog: ”Fruktansvärd besparing”
Uppmaningen till Malmös politiker: ”Våga prioritera skolan”
Lokala facket tar strid: ”Många som vill protestera”
”Mötesdeltagare, åhörare, kollegor!
Malmö är en unik stad. Med ett gynnsamt läge i regionen, ett ungt universitet i utveckling, ett expanderande näringsliv som skriker efter arbetskraft och i Malmö ligger de kulturella näringarna i framkant.
Många kommuner har ett fortsatt tufft ekonomiskt läge och Malmö är inget undantag. Men för att fortsätta forma framtidens Malmö krävs satsningar på skola och utbildning.
Vi vet alla att en bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bidra i samhället i framtiden. Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
När politikerna i stället försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av förödande konsekvenser här och nu och en skyhög kostnad i framtiden. Specifikationerna på den notan stavas sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd och minskad tillit och arbetsro. All detta vet vi och allt detta vet också våra politiker.
Marie Wall Almquist, ordförande i Sveriges Lärares Malmö, var en av talarna på Stortorget. Foto Christian Örnberg
De nedskärningar som nu görs i förskola och skola får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvalitet i undervisningen som för lärares arbetsmiljö. Personaltätheten och lärartätheten minskar, resurspersoner försvinner och barn- och elevgrupper ökar och i slutändan betalar lärare med sin hälsa. Politikens löfte om att effektiviseringarna inte skulle drabba verksamheterna kommer inte att kunna infrias.
Försämrade förutsättningar för att fullgöra undervisningsuppdraget medför i sin tur försämrade förutsättningar för våra barn och elever att utvecklas i sin fulla potential.
Vi lärare talar faktiskt inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och de stöd de behöver och har rätt till – ja, då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Säkerställ en god löneutveckling för alla lärare och studie- och yrkesvägledare.
I Malmö behöver politiken sätta fokus ytterligare fokus på att behålla behöriga och legitimerade lärare. Vi vet att det finns många av oss som verkligen valt att arbeta just i Malmö, för det är här det händer. Ge oss den möjligheten!
Säkerställ att det finns goda förutsättningar för att hålla ett helt yrkesliv.
Säkerställ en god löneutveckling för alla lärare och studie- och yrkesvägledare, en löneutveckling som också ger den nödvändiga och tydliga signal till våra unga som står i begrepp att välja yrkesutbildning.
Och säkerställ att det finns tillräckligt med personal i alla skolor – personal som på olika sätt kan skapa trygghet och studiero, i alla verksamheter i Malmö Stad.
Stortorget i Malmö fylldes av lärare och studie- och yrkesvägledare som protesterade mot nedskärningar i skola och förskola. Foto: Christian Örnberg
Säkerställ likvärdiga möjligheter för Malmös alla barn och ungdomar, genom en fritidshemsverksamhet som kan fylla det kompensatoriska uppdraget genom en kulturskola tillgänglig för alla.
I dag är det många lärare som lämnar i förtid, eller helt väljer en annan yrkesbana. Det har vi inte råd med.
Foto: Christian Örnberg
I dag saknar vi lärare i så gott som alla skolformer – vi har en katastrofalt låg andel förskollärare i förskolan i Malmö – 29 procent – att jämföra ed rikssnittet på 40 procent. I grundskolan har vi mellan 300 och 400 obehöriga som undervisar och på gymnasiet är konkurrensen med fristående skolor påtaglig och inom SFI har studiehandledningen för modersmål helt enkelt tagits bort.
Finansieringen av skolan är en av kommunens kärnuppgifter. Det är ett viktigt ansvar, ibland ett tungt ansvar, men ett ansvar som måste tas. I såväl goda som dåliga tider. Regeringens prioriteringar i budget är en betydelsefull faktor, men att politiker skyller nedskärningarna på varandra hjälper inte i givet läge.
Men ett ändrat synsätt så handlar det om investeringar i stället för kostnader. Investeringar i våra barns framtid, för att säkra kommande generationers välfärd.
Foto: Christian Örnberg
Politiker som sparar på skolan kommer inte att skriva historia; politiker som förstår värdet av kunskap och utbildning för alla, som vågar investera i framtiden kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Sveriges Lärare är väl medvetna om det kärva ekonomiska läget, men i svåra tider behöver kommunen värna om det som är viktigt i framtiden.
Nu behöver Malmös framsynta och kraftfulla politiker sätta skola och utbildning först!
Investera i våra barn och unga, för en skola värd Malmös unika förutsättningar och möjligheter och för en skola där alla vill vara – barn, elever och lärare!”
Stockholm: ”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Umeå: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska kommunen spara i skolan
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.