
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Simin Rahmani, lärare i Hammarkullen fick rektorn att flytta på personalmöte och föräldrar att hämta barnen tidigare – för att lärarna skulle hinna till manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Simin Rahmani, lärare på Emmaskolan i Hammarkullen, är en av de okända hjältarna bakom manifestationen på Gustav Adolfs Torg i Göteborg.
– Det kändes bara helt självklart att göra det jag gjorde. Jag vill ju att alla ska protestera mot nedskärningarna i skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Det första Simin Rahmani såg när meddelandet från Terje Adkins, kampanjgeneralen i Göteborg, kom var att det egentligen var helt fel datum för alla lärare på Emmaskolan.
– Vi hade egentligen vår stora planeringsdag på skolan då, säger hon.
Men samtalen med rektor gick bra.
– Jag förklarade att alla lärare på skolan måste få vara med och protestera för skolans skull. Till min lättnad var rektorn med på noterna och sa att det bara var att skjuta på mötet, säger hon.
Då var det dags att lösa nästa problem.
– Vi blev ju tvungna att stänga skolan tidigare idag, så alla föräldrar måste hämta sina barn tidigare. Det har varit intensivt att prata med alla och förklara läget.
Men vårdnadshavarna har visat förståelse.
Simin Rahmani och Åsa Fahlen. Foto Nicklas Elmrin
– När jag berättat hur läget är med nedskärningar i Göteborg, så har de inte bara skrivit på protestlistorna. Flera föräldrar är med på manifestationen för att visa sitt stöd för oss lärare. Det gör mig varm i hjärtat, säger Simin Rahmani.
Åsa Fahlén, som tillsammans med Johanna Jaara Åstrand delar på ordförandeskapet i Sveriges Lärare, säger så här:
– Det här visar att ombuden på skolorna är så otroligt viktiga. Att Simin får med sig sina kollegor på det här sättet samtidigt som hon lyckas förklara för föräldrarna på vilket sätt budgeten i Göteborg drabbar skolan och barnen är imponerande.
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Åsa Fahlén är övertygad om att de enskilda initiativen ger energi till kampen mot besparingarna.
– Ärligt talat så kan nog många känna att det är tröstlöst att slita så hårt när politikerna inte lyssnar på oss. Då är varje seger så viktig, säger hon.
Hon nämner protesterna i Stockholm som exempel.
– Det börjar med larmen på Instagram och slutar med manifestationen och att politikerna sedan tvingas backa. Även om vi inte fick alla pengar som hade behövts, så är 102 miljoner nya miljoner till skolan i Stockholm efter att budgeten egentligen är lagd en jättestor seger, säger Åsa Fahlén.
Hon ser fram emot att fler manifestationer och protester runt om i Sverige.
– Jag ska exempelvis vara med i Malmö den 10 juni också, säger Åsa Fahlén.
Simin Rahmani är också inställd på att fortsätta protestera.
– Vi kan ju inte ge barnen den skola de förtjänar om Göteborg genomför nedskärningarna. Vi måste helt enkelt tapetsera med vårt budskap så att alla ser det, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare