
Filip Ekström följer sina elever fram till examensdagen.
Filip Ekström är nyutbildad lärare i fritidshem och bild.
Behörighet
Filip Ekström är nyutbildad lärare – men fortsätter sitt jobb som fritidsledare på en skola i Biskopsgården, Göteborg.
Dyslexin placerade honom i specialklass när han gick i mellanstadiet.
– Det är jättebra när man kan möta eleverna där de är, säger han.
Filmaren Pontus Hjortén har under fyra år följt Filip Ekström och tre av hans mentorselever. Dokumentären ”You Die When You’re Young” går att strömma på SVT Play.
– Jag hade inte varit på skolan innan jag hamnade här, men skolan är där alla barn är. Att få vara med i deras karaktärsskapande är det jag gillar, säger Filip Ekström.
Eleven Elmedina drömmer om en musikkarriär, trots familjens önskemål och trots att hon är den ”enda blatten” på musikgymnasiet inne i stan.
Adam skapade och laddade upp sin första app på Appstore redan på lågstadiet, men hans skicklighet leder till problem.
Och Alex dras in i grövre brottslighet.
– Det finns säkert lärare som kan göra jobbet utan relationskapital, men du måste se hela människan och behovet. Skolan kanske funkar för stunden, men man ser moln på horisonten. För min del är relationskapitalet helt avhörande för att bedöma vilken press jag kan sätta på eleverna, säger Filip Ekström.
Filip Ekström följer sina elever fram till examensdagen.
Jättestenskolan ligger i Biskopsgården, ett utsatt område i Göteborg. I uppehållsrummet som är Filip Ekströms arbetsplats gäller hårda regler.
– De flesta som kommer in i mitt uppehållsrum behöver inte mig. Men de som är lite spretiga och inte har gränser, de behöver gå ut om det inte funkar eller ha ett samtal om det, säger han.
Själv gick han i specialklass – Filip Ekström har dyslexi.
– Som grundtes tycker jag det är bra att man samlar elever med liknande utmaningar. Jag tycker att motargumentet, att det är ett stigma, är överdrivet. Sen är det såklart viktigt att det bedrivs på ett strukturerat sätt så att det inte blir förvaring för elever som är normbrytande. Men det är inte inkluderande att ha personer i grupper där de inte hänger med, säger han.
Filip Ekström hyllar sin speciallärare Hjördis i SVT-dokumentären.
Filip Ekström beskriver mellanstadiet som fruktansvärt.
– Men sen på högstadiet hamnade jag med en fantastisk speciallärare, Hjördis. Vi var några som satt nere hos henne och jag var inte ensam längre. Det fanns flera typer av obs-klasser, det var inget stigma, säger han.
Hjördis var varm.
– Men också stenhård och fyrkantig som fan. Den fyrkantigheten har jag med mig, säger Filip Ekström.
Idag är han färdig lärare för grundskolan, inriktning fritidshem och bild.
Nu fortsätter han att plugga till högstadielärare i bild.
– Förhoppningsvis kan jag kombinera fritidsledarrollen med lärarrollen, det vore drömmen, säger han.
Med inläst kurslitteratur har studierna funkat.
– Men det tar lång tid att lyssna på litteratur. Jag läste tre sommarkurser i svenska som andraspråk den här sommaren och det gjorde min fru också, det tog längre tid för mig lugnt sagt, säger han.
Filip Ekström möter de spretiga eleverna som saknar gränser.
Låten som filmen är döpt efter, ”You Die When You’re Young”, signerad bandet Broder Daniel, är ett slags epos om vuxenblivande. Men lika mycket en bild av Göteborg.
Filip Ekström ser det som en av sina viktigaste uppgifter att få eleverna att våga lämna Biskopsgården.
– En stor del av mitt jobb i det här området handlar om att få kids att åka in till stan, träffa andra människor. Skolan är inte supersegregerad. Vi har människor från hela världen, men vi har inte så olika människor, säger han.
Ibland är avståndet mellan två platser i samma stad dubbelt så stort som på kartan.
LÄS ÄVEN:
Statsvetaren skolade om sig till lärare: ”Bästa jag gjort”
Panelen Så svarar panelen på frågan om då och nu.
Behörighet ”Som grundtes tycker jag det är bra att man samlar elever med liknande utmaningar”.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”