Kaosschemat får lärarna att gråta – och lämna

En genrebild av en kvinna som sitter i profil med huvudet böjt över datorn och ett porträtt av Anna Maria Nord
Foto: AdobeStock/Privat

Anna Maria Nord, Sveriges Lärare, säger att nedskärningarna resulterar i sämre scheman.

Minskat elevantal ger mindre skolpeng, färre lärare – och sämre scheman. Det säger Anna Maria Nord, Sveriges Lärare Stockholm.
En förtvivlad läsare hör av sig till Vi Lärare. Hon vill byta jobb på grund av ett kaosschema.

Senast två veckor före terminsstart. Det är villkoren som gäller för när lärare ska få sitt schema.

Men en förtvivlad läsare hör av sig till Vi Lärare. Lärarna på hennes skola har arbetat i två veckor, eleverna varit på plats i en. Men fortfarande finns inget fungerande schema.

”Ledsen för elevernas skull”

– Jag är ledsen för min skull, men lika mycket för eleverna, säger hon.

Förändringar bland den administrativa personalen på den kommunala Stockholmsskolan har gjort att en ny person lägger schemat.

– Den personen har ingen koll på vad lärarna behöver i ställtider, pauser och balans, ingen förståelse för hur olika det är när man undervisar i olika ämnen och växlar mellan årskurser och stadier, säger hon.

Tre kollegor har varit inne hos henne och gråtit under dagen.

Och nu gråter hon själv.

– Just nu handlar det bara om att lösa problem. Hur får jag med mig allt material till de mängder av klassrum ska vara i? Hur får jag tid för skolans vision, närvarofrämjande arbete, skapa trygghet och relationer? Det kan man inte med ett så rörigt schema och alla som springer runt överallt, säger läraren.

Hon har pratat med ledningen.

– De säger ”vi ska se över det, vi tar med oss det, vi hör vad du säger”, men schemat är fortfarande inte färdigt och småändringar görs hela tiden, säger hon.

Vill vara anonym

Läraren vill vara anonym.

– Det är för att jag är orolig för hur det drabbar mig. Jag upplever inte att det finns medmänsklighet från ledningens sida, säger hon.

Nu letar hon nytt jobb, fast hon egentligen inte vill.

– Jag har jobbat här jättelänge. Mitt sociala umgänge utanför familjen är här, det är mina vänner. Och barn som jag tycker väldigt mycket om. Men jag orkar inte. Jag söker allt jag kan för att komma bort. Det är otroligt sorgligt för jag vill inte egentligen, säger hon.

Anna Maria Nord är förhandlingsombud för Sveriges Lärare Stockholm:

– Många lärare vill inte verka besvärliga, så de säger inte ifrån när de inser att det skulle innebära att rektor behöver lägga om hela schemat, säger hon.

Hon har fackligt ansvar för åtta grundskolor i kommunen – och driver schemaärenden på hälften av dem.

Undervisningen sväller

Ett vanligt ärende är att undervisningstiden sväller.

– Det kan handla om mellan 1300 och 1400 undervisningsminuter i veckan, vi pratar timmar mer än det ska vara, säger Anna Maria Nord.

Hon hänvisar till Hök25 och skrivelser om balans mellan undervisningstid och undervisningsanknutet arbete när medlemmarna inte får rast, undervisningstiden äter upp planeringstiden och tiden som de behöver för föräldrakontakter.

– Det är klart att skolledningen inte gör det på jävelskap, rektorer sitter också i besparingsklämman. Färre elever ger mindre pengar som ger färre lärare – och sämre scheman, säger Anna Maria Nord.

LÄS ÄVEN: 

Kaos när lärarna saknar schema till skolstarten

Skolor riskerar att läggas ner i var tredje kommun

Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras