SKR: ”Talis punkterar myten om skolan som arbetsplats”

Monica Sonde, avdelningschef på SKR, står bakom formuleringen ”Talis punkterar myten om skolan som arbetsplats”.

Drygt nio av tio svenska lärare uppger att de är nöjda i sitt jobb, i internationella undersökningen Talis 24.
”Ett styrkebesked” skriver arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och regioner, som menar att undersökningen ”punkterar myten om skolan som arbetsplats”.
– Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt, säger Anna Olskog, Sveriges Lärare.

  • 20 procent av svenska lärare under 30 planerar att lämna yrket under de närmaste fem åren.
  • 18 procent av de svenska lärarna uppger att de ofta upplever stress.
  • 10 procent av de svenska lärarna upplever att arbetet påverkar deras psykiska hälsa negativt.
  • 7 procent av de svenska lärarna uppger att arbetet påverkar deras fysiska hälsa negativt.

Det är resultat ur Talis 24.

Att 92 procent är nöjda med sitt jobb är ett annat.

”Ett styrkebesked” skriver Monica Sonde, avdelningschef, i arbetsgivarorganisationens pressmeddelande.

Vill du utveckla det, i förhållande till lärares höga sjukskrivningstal?

– Det är ju positivt tänker jag, att 92 procent av lärarna trivs på jobbet. Framför allt så har det ökat över tid. Både du och jag vet att lärarjobbet är ett fantastiskt jobb. Sen har vi stora utmaningar, och inte minst den stress som kommer fram i Talis, säger Monica Sonde, avdelningschef på SKR.

Kan du förklara formuleringen att resultatet ”punkterar myten om skolan som arbetsplats”?

– I dag är det en mörk bild av skolan. Vi träffar många skolchefer och rektorer, och det finns en annan bild också. Jag önskar att man kunde föra en dialog och förmedla en bild i samhället att det är fantastiskt med skolan – men att det finns utmaningar. Till exempel administrationen. Där har vi alla ett ansvar, framför allt på nationell nivå och huvudmannanivå, säger Monica Sonde.

”Håller inte med”

Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, reagerar på SKR:s kommunikation kring Talis.

– Vi håller inte med om att den verklighet som möter lärare i skolan är en myt. Vi ser i stället en ökande administration, oro och stök i stora barn- och elevgrupper samt alltför lite tid till att förbereda och följa upp undervisningen, säger hon.

Anna Olskog uppmanar arbetsgivarorganisationen att tänka efter.

– Man måste nämligen kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Många lärare i skolan och förskolan trivs med att möta barn och elever - det är ett givande yrke vi har - och samtidigt har många lärare en svår arbetssituation där de inte får förutsättningar att utföra sitt uppdrag så att barn och elever får den utbildning de har rätt till och som de skulle kunna få, säger hon.

”Ohållbar belastning”

Det är inte dags att luta sig tillbaka, menar Anna Olskog.

– Nu behöver skolan politiker och skolhuvudmän som tar sitt ansvar. Man kan inte luta sig tillbaka nu efter att Talis säger att många lärare trivs. Det stämmer att svenska lärare trivs, men det är till priset av en ohållbar arbetsbelastning, säger Anna Olskog.

Så säger svenska lärare om sin arbetsbelastning

  • 65 procent uppger att de har för mycket administration (OECD: drygt 50 procent).
  • 51 procent uppger att de har för mycket rättning och betygssättande OECD: 40 procent).
  • 63 procent arbetar i en skola där mer än 10 procent av eleverna inte har undervisningsspråket som förstaspråk (OECD: 25 procent).
  • 71 procent arbetar i skolor där minst 1 procent av eleverna är flyktingar (OECD: 47 procent).
  • 63 procent arbetar i en skola där mer än 10 procent av studenterna har särskilda behov (OECD: 46 procent)

Källa: Talis 24/OECD

LÄS ÄVEN:

Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år

Sex av tio lärare: Vi har för hög arbetsbelastning

Nya siffror: Lärare mår sämst av jobbet