Ian skär sitt äpple själv med säkerhetskniven.
Till startsidan
Arian, Wilma och Gabriel har lockats med i toalettåget. I täten syns förskolläraren Catrine Karlsson, och längst bak Sara Eliasson. Att lära barnen att gå på toaletten tidigt är viktigt för både deras hälsa och utveckling.
Förskolans yngsta ”Tut, tut. Nu går tåget”. På avdelningen Björken på Göteborgs Högre Samskola vet 1–3-åringarna precis vad det betyder. De följer glatt efter i led till toaletten – och numera kan även flera av de allra yngsta kissa på pottan.
Varken Ian, Wilma, Aston eller Arian tvekar. De lämnar leken och tultar glatt med i pottåget där förskolläraren Sara Eliasson har tagit täten. Hon tutar och gör tågrörelser med armarna, ”är ni med” ropar hon och de små följer efter bort till toaletterna. Det är bara Ian som gör en kort avstickare för att titta till Diddi, en av Babblarna-figurerna som ligger på en bänk längs vägen.
Sara Eliasson, förskollärare.
Borta vid toaletten står tre pottor uppställda. Ett litet draperi skapar avskildhet och väggarna är dekorerade med olika bilder, på golvet står en korg fylld med olika böcker. Några av barnen väljer att gå på den vanliga toaletten medan de andra tar plats bakom draperiet.
– Det här blir en lugn och trevlig stund. De inspirerar varandra, läser och pratar, och framför allt blir de stolta när de har kissat. Det är fint att se, säger Sara Eliasson samtidigt som hon hjälper Ian att välja bok – det blir ”Söta husdjur”.
Tidigare var toalettbestyren mer förknippade med stress, för både stora och små, berättar hon vidare. Det var blöjbyte på löpande band och barn som busade runt i väntan på sin tur.
Det nya sättet, att fråga om barnen vill gå på pottan i stället för att säga byta blöja, är rutin på avdelningen sedan snart två år tillbaka. Då var pedagogerna nämligen på en OMEP-föreläsning och tog del av organisationens material om blöjfria barn.
– Därefter förändrade vi vårt förhållningssätt. Att få barn blöjfria handlar i första hand om barnens hälsa och utveckling, men det finns också ekonomiska och miljömässiga skäl, säger Sara Eliasson.
Att få barn blöjfria handlar i första hand om barnens hälsa och utveckling.
Det här innebär visserligen att de tillbringar mycket tid på toaletten, speciellt i början av terminen, men det är det värt, tycker hon.
– Flera av barnen har torr blöja hela dagen. Förr bytte vi bara på dem som behövde, men nu får alla gå på pottan. Det har gjort skillnad, säger Sara Eliasson.
Barn har blöjor betydligt längre än förr. På 1970-talet var barn i Sverige blöjfria i tvåårsåldern medan snittåldern i dag är 3,5 år på dagen och 4 år på natten.
Både barnets rörlighet och motoriska utveckling påverkas negativt av att ha blöja eftersom de rör sig mer obehindrat utan.
Med dagens blöjanvändning går det åt cirka 8 000 blöjor per barn till en kostnad av ungefär 20 000 kronor.
Risken för urinvägsinfektion och förstoppning minskar ju tidigare barnet klarar sig utan blöja.
Svenska OMEP bildades 1950 som en nationell avdelning av den internationella organisationen OMEP – Organisation Mondiale pour l’Éducation Préscolaire. OMEP är en politiskt och ekonomiskt obunden organisation med syfte att sammanföra olika yrkesgrupper som arbetar för de yngre barnens bästa.
Källa: Omeps skrift ”Blöjfria barn tidigare”. Läs mer på omep.org.se
När lilla Wilma är klar hämtar hon vant själv en ny blöja på sin hylla, Aston som är lite äldre bestämmer sig däremot för att han klarar sig utan blöja ett tag.
Ian hämtar vant sin blöja.
– Nu har vi bara varit i gång i två månader med de yngsta den här terminen men de flesta kissar redan på pottan, åtminstone någon gång under dagen. Min upplevelse är att barnen är mer aktiva nu, har mer kontroll och bestämmer själva. Att de tycker att det är bättre att gå på pottan i stället för att bli bytta på, säger Sara Eliasson medan hon frågar om även Ian kanske är klar. Men nej, han har hittat en ny intressant bok att titta i – ”Vilda djur”.
Att Sara Eliasson och hennes kollega Catrine Karlsson månar om de yngsta är tydligt på flera sätt. Hela avdelningen är anpassad för de små och har en avskild gård där de får leka i fred. Bord, hyllor och bänkar inomhus är låga så att alla saker är lättåtkomliga. De vuxna får snällt anpassa sig och använda olika former av ergonomiska sitta-på-golvet-stolar när de behöver.
Även undervisningen är anpassad och bygger på barnens eget utforskande och intresse. Efter pottstunden lockar bollarna mest. De finns i alla möjliga storlekar och färger. Wilma, som är ett och åtta månader, visar entusiastiskt att det finns bilder på bänken under varje låda som dels visar innehållet, dels dess plats. Arian klättrar upp på den grå lilla bron, medan Aston kastar sin boll mot bokstavsväggen. Samtidigt som förskolläraren Catrine Karlsson håller ett vakande öga på Arian, som klättrar allt högre upp upplyser hon Aston om vilken bokstav han just träffade med bollen.
– Vi har våra olika miljöer, material och aktiviteter. Det gäller att fånga barnens intresse och peka ut saker. Vi har undervisning nästan bara i spontana situationer, samtidigt som vi jobbar väldigt målstyrt. Det finns ett syfte med allt som finns framme, och vi passar på att undervisa på ett lekfullt sätt när barnen visar intresse för något, säger hon.
– Ja, vi har övergripande mål men inga bestämda undervisningstider. Vi följer barnens intresse och har långsiktiga perspektiv, som en termin eller ett år. Vi organiserar undervisningen med de yngsta med lek, samspel och delaktighet, tillägger Sara Eliasson.
Ian skär sitt äpple själv med säkerhetskniven.
Innan vi tar farväl får vi även vara med på fruktstunden. De små sitter vid bordet med varsin liten skärbräda framför sig och skär själva sitt äpple med säkerhetsknivar. Så små, och redan så självständiga, och med torr blöja, eller ingen alls.
Den extra tiden vi lägger i badrummet de första månaderna är värt det, menar Sara Eliasson. Här är hennes tips:
1. Barn är sociala och inspirerar varandra – ta hjälp av det och ha flera pottor.
2. Se till att toalett-/pottbesöken blir lugna och roliga – några få barn i taget, erbjud böcker, berätta sagor, ramsor, sjung och prata med barnen.
3. Behåll blöjorna på de första månaderna, men ta barnen till pottan ofta och fokusera på att få in toalettrutiner och att få barnen att sitta och kissa på pottan. Först när blöjan är torr större delen av dagen kan man prova att gå utan blöja.
4. Prata om toalettbesöken som att gå och kissa, i stället för att barnen ska bytas på. På det sättet signalerar vi att det är barnen som är aktiva och som har kontroll.
5. Förmedla självklarheten med att sitta på pottan – fråga inte barnen om de vill, utan ge dem andra val som vilken potta de vill sitta på, om de vill läsa en bok i dag eller om de vill höra en saga.
6. Bästa tidpunkten att gå på pottan är efter att barnen har ätit eller precis
när de vaknat efter sovstunden.
7. Kom ihåg att den extra tiden vi lägger i badrummet de första månaderna
snart lönar sig, för även om vi tar oss tid i lugn och ro under pottbesöken så går det ändå snabbare än att byta alla barnens blöjor!
Barn börjar allt tidigare i förskolan
Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan
Så skapar du lärmiljöer för de yngsta
Här lär förskollärarna barnen att gå på pottan
4 faktorer som gynnar inlärningen hos de yngsta
Babblarna satte fart på barnens språk
Forskaren: Språkutveckling viktigast för de yngsta
Lyssna på Förskolan här:
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.