”Dags att avliva myten om relationer och lärande”

En genrebild av ett barn som läser och ett porträtt av Linnea Lindquist
Foto: AdobeStock/Vi Lärare

”Dags att avliva myten om att relationer är en förutsättning för lärande” skriver Linnea Lindquist.

”Det är klart att elever lär sig från lärare de inte tycker om. Elever är precis som alla andra människor, en del klickar man med, men de kommer också träffa lärare som de inte tycker om. Elever lär sig av skickliga didaktiker, oavsett vad de tycker om personen”, skriver Linnea Lindquist i sin slutreplik.

Johanna Lüddeckens studsar till när hon läser min replik på Oskar Björk där jag skriver att lärandet inte är en social process och att de som behöver specialpedagogiskt stöd ska få det utanför klassrummet.

Att sådana självklarheter får någon att studsa till säger mycket om hur fel vi hamnat i svensk skola.

Johanna citerar de bevingade orden av Rita Pierson, att elever inte lär sig från lärare de inte tycker om. Hennes Tedtalk är inspirerande men just den passagen är ren nonsens. Det är klart att elever lär sig från lärare de inte tycker om.

”Tränas i disciplin”

Elever är precis som alla andra människor, en del klickar man med, men de kommer också träffa lärare som de inte tycker om. Elever lär sig av skickliga didaktiker, oavsett vad de tycker om personen.

Det påstås ibland att relationen mellan lärare och elev skulle vara en förutsättning för att kunna bedriva undervisning. Det är givetvis också rent nonsens.
Elever kan tränas i klassrumsdisciplin alldeles oavsett vilken lärare de möter. Därmed inte sagt att relationen skulle vara oviktig. Relationen är ett verktyg i skolan. Det är inte ett mål eller en förutsättning.

Lärandet sker när läraren förklarar så eleven förstår. Att ha en solid kunskapsbas är en förutsättning för att ens kunna reflektera, analysera och diskutera. För hur ska man kunna reflektera över det man inte kan något om? Det är när alla elever ges förutsättningar att följa med i undervisningen som man skapar ett klassrumsklimat där alla kan komma till tals.

”Omänskligt krav”

Sedan var det detta med specialpedagogiska insatser. De ska givetvis ske utanför klassrummet. Det är ett omänskligt krav att lärare både ska bedriva helklassundervisning och bedriva stödundervisning - samtidigt.

Johanna blandar plötsligt in anpassad grundskola, som är egen skolform, i resonemanget. Jag har inte ens nämnt anpassad grundskola i min replik. Jag pratar om grundskolan och elever som till exempel behöver enskild lästräning eller de som behöver extra stöd i matematik.

Det ska ske av specialpedagogisk kompetens utanför ordinarie helklassundervisning. Slutligen förstår jag inte hur elever som går i anpassad grundskola i lägre utsträckning får ett arbete, ens har med saken att göra. Personer med intellektuella funktionsnedsättningar går i anpassat gymnasium och sedan är de ofta berättigade till daglig verksamhet.

Det är dags att avliva myten om att relationer är en förutsättning för lärande.

Linnea Lindquist, biträdande rektor, Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se