
”Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt” säger Malin Larsson.
”Att formativ bedömning har förkastats beror på att den har missförståtts”, menar läraren Malin Larsson.
Bedömningshetsen
Den har förkastats och avfärdats som en fluga. Nu vill läraren Malin Larsson återupprätta den formativa bedömningens skamfilade rykte.
– Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt.
Meningslösa matriser, kriterier som ska bockas av och tavlor som täcks med mål innan lektionen ens har börjat. Högstadieläraren Malin Larsson förstår att formativ bedömning ibland har klassats som en trend vars bäst före-datum passerat.
Trots det är hon själv övertygad om att formativ bedömning inte är en fluga.
– Att formativ bedömning har förkastats beror på att den har missförståtts. Formativ bedömning betyder inte att läraren ska lägga massa tid på mål, kunskapskrav och lektionsmallar utan att vi ska stötta eleverna på ett sätt som gör att de utvecklas, säger Malin Larsson.
Hon arbetar som lärare i svenska på Alviksskolan i Stockholm och har nyligen skrivit en bok om hur hon jobbar med återkoppling och formativ bedömning för att vässa sin undervisning.
Hennes slutsats är tydlig. Ska en elev vara hjälpt av lärarens bedömning måste återkopplingen vara konkret och transparent och ges i närtid. All form av feedback som inte förklarar vad eleven behöver förbättra dömer hon ut.
– Att återkoppla med en bokstav eller en siffra gynnar inte elevernas lärande. Jag är alltid väldigt konkret när jag återkopplar. Jag skriver explicit i elevernas texter att ”här upprepar du ett ord” eller ”här har du slarvat med punkt och stor bokstav”, säger Malin Larsson.
Att eleverna hela tiden får konstruktiv kritik och flera chanser att bearbeta sina arbeten är ett effektivt sätt att hjälpa dem framåt, menar hon.
– Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt. Det är ingen som gråter för att de har gjort misstag som de får rätta till, utan alla lär sig att konstruktiv kritik inte är farligt. Att få återkoppling är också att bli sedd, säger Malin Larsson.
Namn: Malin Larsson
Gör: Lärare i svenska i årskurs 7–9 på Alviks-skolan i Stockholm.
Aktuell med: Boken ”Bedömning i elevens tjänst – återkoppling för lärande och utveckling”.
Övrigt: Tilldelades Svenska Akademiens svensk-lärarpris 2014 och har tidigare skrivit böckerna ”Skriv för livet” och ”Vässa undervisningen”.
Hon har träffat lärare som tycker att en kontinuerlig återkoppling stressar eleverna och gör att de ständigt känner sig bedömda på lektionerna. Men Malin Larsson upplever att eleverna blir mer stressade när de ska bedömas vid ett avgörande provtillfälle.
– Hos mig får de inte bara en chans utan de får hela tiden pröva och göra om. Och de ser själva att det gör dem bättre.
Förutom att det formativa förhållningssättet gynnar eleverna så hjälper det också Malin Larsson att finslipa sin undervisning. De rutinmässiga återkopplingarna ger henne en tydlig bild av elevernas kunskaper och är ett viktigt underlag vid planeringen av kommande lektioner.
För att kunna jobba med formativ bedömning på det här systematiska sättet krävs både fortbildning och tid, enligt Malin Larsson. Men, tillägger hon, det gäller också att som lärare hitta effektiva arbetssätt för att hinna och orka återkoppla till alla.
”Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt” säger Malin Larsson.
Hennes första tips för att inte drunkna i bedömningsarbete är enkelt: ge eleverna kortare uppgifter. Det andra tipset är mer kontroversiellt: jobba med matriser.
– De generella matriserna som bygger på läroplanen fyller noll funktion för eleverna. Men skapar man egna matriser som är konkreta så kan de vara ett bra stöd som sparar tid.
Malin Larssons bok bygger på klassrumsexempel från svenskämnet men arbetssättet fungerar lika bra i alla ämnen och för alla elever, oavsett om de är 7 eller 17 år gamla, menar hon.
– I alla ämnen producerar eleverna något som ska bedömas och som de behöver få chansen att finslipa och förbättra. Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt.
Malin Larssons tips för att få den formativa bedömningen att funka:
Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Så stympar betygsfokuset undervisningen
Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”
Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Så avdramatiserar Malin bedömningen
Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen
Elicia, 16: Skolans ständiga bedömningar bryter ner oss elever
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.