
”Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt” säger Malin Larsson.
”Att formativ bedömning har förkastats beror på att den har missförståtts”, menar läraren Malin Larsson.
Bedömningshetsen
Den har förkastats och avfärdats som en fluga. Nu vill läraren Malin Larsson återupprätta den formativa bedömningens skamfilade rykte.
– Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt.
Meningslösa matriser, kriterier som ska bockas av och tavlor som täcks med mål innan lektionen ens har börjat. Högstadieläraren Malin Larsson förstår att formativ bedömning ibland har klassats som en trend vars bäst före-datum passerat.
Trots det är hon själv övertygad om att formativ bedömning inte är en fluga.
– Att formativ bedömning har förkastats beror på att den har missförståtts. Formativ bedömning betyder inte att läraren ska lägga massa tid på mål, kunskapskrav och lektionsmallar utan att vi ska stötta eleverna på ett sätt som gör att de utvecklas, säger Malin Larsson.
Hon arbetar som lärare i svenska på Alviksskolan i Stockholm och har nyligen skrivit en bok om hur hon jobbar med återkoppling och formativ bedömning för att vässa sin undervisning.
Hennes slutsats är tydlig. Ska en elev vara hjälpt av lärarens bedömning måste återkopplingen vara konkret och transparent och ges i närtid. All form av feedback som inte förklarar vad eleven behöver förbättra dömer hon ut.
– Att återkoppla med en bokstav eller en siffra gynnar inte elevernas lärande. Jag är alltid väldigt konkret när jag återkopplar. Jag skriver explicit i elevernas texter att ”här upprepar du ett ord” eller ”här har du slarvat med punkt och stor bokstav”, säger Malin Larsson.
Att eleverna hela tiden får konstruktiv kritik och flera chanser att bearbeta sina arbeten är ett effektivt sätt att hjälpa dem framåt, menar hon.
– Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt. Det är ingen som gråter för att de har gjort misstag som de får rätta till, utan alla lär sig att konstruktiv kritik inte är farligt. Att få återkoppling är också att bli sedd, säger Malin Larsson.
Namn: Malin Larsson
Gör: Lärare i svenska i årskurs 7–9 på Alviks-skolan i Stockholm.
Aktuell med: Boken ”Bedömning i elevens tjänst – återkoppling för lärande och utveckling”.
Övrigt: Tilldelades Svenska Akademiens svensk-lärarpris 2014 och har tidigare skrivit böckerna ”Skriv för livet” och ”Vässa undervisningen”.
Hon har träffat lärare som tycker att en kontinuerlig återkoppling stressar eleverna och gör att de ständigt känner sig bedömda på lektionerna. Men Malin Larsson upplever att eleverna blir mer stressade när de ska bedömas vid ett avgörande provtillfälle.
– Hos mig får de inte bara en chans utan de får hela tiden pröva och göra om. Och de ser själva att det gör dem bättre.
Förutom att det formativa förhållningssättet gynnar eleverna så hjälper det också Malin Larsson att finslipa sin undervisning. De rutinmässiga återkopplingarna ger henne en tydlig bild av elevernas kunskaper och är ett viktigt underlag vid planeringen av kommande lektioner.
För att kunna jobba med formativ bedömning på det här systematiska sättet krävs både fortbildning och tid, enligt Malin Larsson. Men, tillägger hon, det gäller också att som lärare hitta effektiva arbetssätt för att hinna och orka återkoppla till alla.
”Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt” säger Malin Larsson.
Hennes första tips för att inte drunkna i bedömningsarbete är enkelt: ge eleverna kortare uppgifter. Det andra tipset är mer kontroversiellt: jobba med matriser.
– De generella matriserna som bygger på läroplanen fyller noll funktion för eleverna. Men skapar man egna matriser som är konkreta så kan de vara ett bra stöd som sparar tid.
Malin Larssons bok bygger på klassrumsexempel från svenskämnet men arbetssättet fungerar lika bra i alla ämnen och för alla elever, oavsett om de är 7 eller 17 år gamla, menar hon.
– I alla ämnen producerar eleverna något som ska bedömas och som de behöver få chansen att finslipa och förbättra. Ska eleverna utvecklas måste vi ge återkoppling som pushar dem framåt.
Malin Larssons tips för att få den formativa bedömningen att funka:
Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Så stympar betygsfokuset undervisningen
Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”
Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Så avdramatiserar Malin bedömningen
Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen
Elicia, 16: Skolans ständiga bedömningar bryter ner oss elever
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”