
Iris galopperar.
Reportage Barn rör sig mer när de vistas utomhus, särskilt med tillgång till en stor och utmanande gård. Just så ser det ut på I ur och skur-förskolan Kungsfågeln i Stuvsta utanför Stockholm.
Höga berg och djupa dalar, trappor och lummiga skogspartier. Kungsfågelns gård är en fröjd för både stora och små som gillar frisk luft och lärorika utmaningar. Men så är det också en I ur- och skur-förskola, där Friluftsfrämjandets koncept gäller. Undervisning, friluftsliv och vistelse i naturen är snarare regel än undantag, och själva uterummet används som lärmiljö.
– Vi är ute i stort sett hela dagarna, och under den del av året som vädret tillåter äter vi dessutom både lunch och mellanmål utomhus, och de yngsta sover ute, berättar förskolläraren Mia Grafström, som har arbetat på Kungsfågeln i elva år.
Hon är stolt över förskolans gård, som hon beskriver som ”fantastisk”. Till vänster om entrén finns en asfalterad yta som lämpar sig väl för bandyspel. Strax intill finns ett bord med en bygglåda där barnen kan snickra och nedanför slänten ligger den uppskattade kojan som några av vårdnadshavarna byggde under en föräldrakväll.
Mia Grafström i fokuserad innebandymatch.
På den stora ytan framför förskolan är det också gott om utrymme med kreativa lösningar. Här samsas gungdjur, leksaks- och cykelbodar och ett stort trädgårdsland där säsongens odling just dragit i gång. Här finns också en scen, en brandbil med biltvätt, en svindlande snabb rutschkana och en brant bergssluttning med stora däck som inbjuder till klätteräventyr. Dessutom finns gott om bänkar och bord för mer stillsamma aktiviteter.
Mia Grafström brinner extra mycket för just rörelse, ett ämne som hon även belyste i sin uppsats i slutet av sina studier.
– Rörelse betyder så mycket, både för att skapa en god motorik och för inlärning och möjligheten till koncentration. Men det gäller att ha en bra miljö med många valmöjligheter, annars finns det risk för att barnen bara driver runt. En tillrättalagd gård ger heller inte samma träning som vår.
Den utomhuspedagogiska plattformen för I ur och skur-förskolorna skapades i mitten av 1980-talet av Friluftsfrämjandet, som i dag både driver egna förskolor och hjälper kommuner att starta förskolor med I ur och skur-grund. Läs mer på Friluftsfrämjandets webbplats.
Enligt Världshälsoorganisationens rekommendation bör barn få minst 60 minuter av medel- till högintensiv fysisk aktivitet (MVPA) varje dag. Rekommendationen gäller för förskolebarn, både för flickor och pojkar. Men dessvärre visar de flesta studier att flickor ligger lägre i MVPA än pojkar.
Huruvida förskolebarn rör sig tillräckligt mycket beror enligt forskare mycket på pedagogernas inställning, erfarenhet och kunskap om fysisk aktivitet. Dessutom visar det sig att pedagoger som har en deltagande roll bidrar till att barnen blir motiverade och inspirerade till att röra på sig mer. Studier har också påvisat betydelsen av gårdens utformning. Allra bäst fungerar det med en stor gård som uppmuntrar barnen till fysisk aktivitet, och att gården består av både vegetation och kullar.
– Vår gård är en utmanande naturgård, säger Mia Grafström. Det finns till och med en del rejält branta delar. Att vistas utomhus är så mycket bättre för att främja rörelse, det blir naturligt i barnens lek att omedvetet röra sig och utmana sig över stock och sten. Dessutom tar de yngre barnen efter de äldre, och de blir snabbt duktiga med balansen. Den rörelse som erbjuds ute blir aldrig densamma inomhus.
Men det är inte bara fri lek på gården. Ofta står olika lekar på programmet, bland annat brukar pedagogerna ta ut högtalarna och dansa till Friskis & Svettis speciella barnprogram. Discostopp, Följa John och Kom alla mina kycklingar hör till favoriterna hos barnen.
– Att jaga såpbubblor gillar de också mycket. Vi har en såpbubblemaskin som ger jättemånga bubblor. Alla vill vara med och fånga dem, stora som små. Det är verkligen en glädje att se, säger Mia Grafström.
Iris galopperar.
Den fina gården till trots ger de sig även i väg på utflykter med jämna mellanrum. Under vintern brukar det bli skridskoåkning och under den snöfria delen av året styr kosan ofta till skogen. Bland annat går de stora barnen till skogspartiet vid Stuvsta IP.
– Där är det ganska kuperat och de får klättra för att komma upp. Men man ser snabbt vilka framsteg de gör och det är verkligen kul att se när de bemästrar att komma upp där på stenen, antingen genom egna lösningar eller med hjälp av varandra.
Mia Grafström poängterar hur viktig rörelse är för inlärning och koncentrationsförmåga. Hur barnen lättare kan sätta sig i lugn och ro och lyssna när de fått ur sig sitt stora rörelsebehov.
– Dessutom ökar deras aptit och de äter bättre, och är man ute så här mycket blir barnen mer sällan sjuka. Våra barn har hållit sig väldigt friska under pandemin.
LÄS ÄVEN
Lärarlöner 2022: Så mycket tjänar förskollärare där du bor
Knepet för att få högre lön – men systemet tar vårt samvete som gisslan
Högläsning: låt barnen känna längtan
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.