Voteringstavlan med resultatet av misstroendeförklaringen mot statsminister Stefan Löfven (S). 181 ledamöter yrkade bifall till misstroendeförklaringen. Foto: Anders Löwdin/Sveriges riksdag.
Till startsidan
Krönika Den viktigaste punkten att protestera emot i Januariöverenskommelsen måste väl ändå vara den tioåriga grundskolan, anser vår krönikör Erik Stenkula, förskollärare i Norrköping.
Erik Stenkula, förskollärare på Fågelsångens förskola i Norrköping.
När Nooshi Dadgostar tog initiativ till en missförtroendeförklaring mot Stefan Löfven var det idén om att införa marknadshyror hon ville stoppa. Men Januariöverenskommelsen har ju fler intressanta punkter. Har hon missat den om tioårig grundskola? Tänk om hon satsat allt på ett kort och fällt regeringen på grund av att förskollärarna inte ska få jobba kvar i förskoleklass?
Visserligen är antalet hyresrätter i Sverige något fler än antalet förskollärare, men jag tror ändå att du skulle haft nytta om Nooshi sett störst värde i att avfärda tioårig grundskola, eftersom det faktiskt inneburit en statushöjning för hela vår kår.
Ett erkännande av att utbildningsväsendet i vårt land handlar om ett livslångt lärande – inte något som plötsligt vaknar till liv när du fyller sex år och träffar ditt livs första grundskollärare.
Om det fanns 231 miljoner till att reformera förskoleklassen borde det väl finnas slantar till att minska barngrupper och få syn på att det sker ett lärande även i lägre åldrar? Det är politikerviljan som sinar, inte skatteintäkterna.
Det finns en trötthet inom hela vår kår inför politiker som aldrig satsar på den tärande sektor som de tycker att vi tillhör. Men kära värld, om det fanns 231 miljoner till att reformera förskoleklassen, för att sparka bort förskollärarna från sexåringarna, borde det väl i all sin dar finnas slantar till att minska barngrupper och på så sätt få syn på att det sker ett lärande även i lägre åldrar? Det är politikerviljan som sinar, inte skatteintäkterna.
Jag skrattar rått när jag i dag ser annonser där arbetsgivaren vill ha oss till just förskoleklass. Hur tänker de? Hur attraktivt har Anna Ekström gjort det jobbet, om vi ändå behöver tugga i oss fler högskolepoäng i både engelska och matte så fort vi satt vår fot innanför dörren? Och då är ändå rekryteringsläget för att få en förskollärare rätt nattsvart som det är.
Voteringstavlan med resultatet av misstroendeförklaringen mot statsminister Stefan Löfven (S). 181 ledamöter yrkade bifall till misstroendeförklaringen. Foto: Anders Löwdin/Sveriges riksdag.
Om man som Nooshi citerade Tage Erlander i sitt anförande under misstroendeomröstningen, och på något sätt förespeglade ett gammalt socialdemokratiskt Sverige, då tänker jag direkt på Olof Palmes tankar om att vår offentliga sektor ska vara en hörnsten i vår generella välfärd. I dag har den hörnstenen i bästa fall blivit lite besvärande grus i våra politikers skor.
Hade punkt 51 i Januariöverenskommelsen, den om tioårig grundskola, skapat dagens regeringskris hade kanske de 349 riksdagsledamöterna insett att lärande börjar den dag du föds, öppnar ögonen och skriker åt den värld du kommit till. Kanske hade de då insett att det förskollärarna kämpar med varje dag, med både matte och engelska på väl avvägd nivå, skulle uppgraderas om det fanns en politisk vilja att minska barngrupper. ”Nämen hej förskollärare, dig såg jag inte först i skogen av alla barn!”
Det skulle vi sedan kunna fira i de nyproducerade hyresrätter med marknadshyra i Hammarby Sjöstad som vi äntligen skulle ha råd att bo i.
LÄS ÄVEN
Lindström: Det är grundskollärarna som borde fortbilda sig
Hejdå, älskade förskoleklass …
Feltänk kring förskoleklasserna
Oro efter beskedet om tioårig grundskola
Förskollärare blir av med behörighet – ministerns förklaring
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Krönika Lika säkert som att det blir kaos i trafiken när den första snön faller, lika säkert behöver vi varje år läsa om dessa stackars föräldrar som inte får se sina barn leka luciatåg på förskolorna, skriver Eva Lindström.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.