Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, träffade förskollärarna Malin Danhard och Elin Sommarström, samt rektorn Emelie Andersson.
Till startsidan
Inför Förskolans dag besökte Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, förskolan Bredäng Alle 46, där barnen förberett inför utställningen länge. Foto: Jeffrey McIntosh.
Aktuellt
Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör.
– Vi vill att barnen ska få ta plats i samhället, säger Malin Danhard, förskollärare i Bredäng i södra Stockholm.
LÄSTIPS: Fackets krav: Högst tre barn per anställd i småbarnsgrupperna
Hela året har barn och personal på förskolan Bredäng Alle 46, och de övriga fem kommunala förskolorna i Bredäng, förberett sig inför torsdagen vecka 20, då Förskolans dag av tradition firas. De har övat in sånger, samlat ihop dokumentation från projektarbeten, ritat och målat med en bredare publik än vanligt i sikte.
– Vi ska ha vernissage i Bredängs centrum, det är vårt projektavslut, säger förskolläraren Malin Danhard och understryker att barnen själva har röstat fram vilka sånger de ska sjunga. De har även valt ut material från projekten för att visa vad de har lärt och utvecklats kring för sina föräldrar, syskon och andra förbipasserande som är nyfikna på förskolans arbete.
Förskolans dag arrangerades första gången 1984, efter ett initiativ av Sveriges förskollärares riksförbund, en föregångare till Sveriges Lärare. Syftet var, förutom att bilda opinion, just att visa upp verksamheten och skapa stolthet hos både förskolebarn och personal.
Inför årets upplaga gör Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, ett besök i Bredäng och pratar bland annat med Malin Danhard och hennes kollegor på förskolan Bredäng Alle 46. Åsa Fahlén applåderar valet att visa upp sig i centrum och hon ser också dagen som en möjlighet för medarbetarna att lyfta fram det som är förskolans uppdrag.
Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, träffade förskollärarna Malin Danhard och Elin Sommarström, samt rektorn Emelie Andersson.
– Att leva upp till det styrdokumenten kräver är en utmaning. Det är bra att prata om vilka förutsättningar man behöver för att klara av att göra det som står i läroplanen, säger hon.
Åsa Fahlén tycker att det är utmärkt att förskolorna Bredäng använder dagen för att visa upp sig i lokalsamhället.
– Det är ju inte alla som vet att förskolans uppdrag inte bara är omsorg, utan även undervisning, säger hon.
Förskolans rektor Emelie Andersson framhåller att förberedelserna inför Förskolans dag i hög grad har formen av ett demokratiarbete.
– Det började med att vi inte kände igen oss i den bild av Bredäng som media ofta valt att berätta om. Vi påbörjade då ett gemensamt arbete i våra sex förskolor genom att lyssna till barnen. Vi ville få ta del av deras tankar och reflektioner om hur det är att bo och leva i Bredäng. Barnens berättelser fick leda projekten, säger hon.
Emelie Andersson.
Som rektor ser hon nyttan för både medarbetare och chefer av att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Förskolans dag ger också goda möjligheter för samarbete mellan förskolorna i området.
– Systematiken i hur vi jobbar under läsåret med vårt pedagogiska år fram till vernissagen har blivit tydligare. Det skapar trygghet och en gemensam riktning. Alla vet vad som ska ske, när det ska ske och vad som förväntas av dem under året. På så vis blir alla delaktiga och alla kan bidra till fortsatt utveckling, lust och lärande i Bredängs förskolor, säger Emelie Andersson.
LÄS OCKSÅ:
Sveriges Lärares krav: Högst tre barn per anställd i småbarnsgrupperna
Förskolans dag firades med vårlopp
Förskolans rum för alla sinnen
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.