
Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, träffade förskollärarna Malin Danhard och Elin Sommarström, samt rektorn Emelie Andersson.
Inför Förskolans dag besökte Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, förskolan Bredäng Alle 46, där barnen förberett inför utställningen länge. Foto: Jeffrey McIntosh.
Aktuellt
Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör.
– Vi vill att barnen ska få ta plats i samhället, säger Malin Danhard, förskollärare i Bredäng i södra Stockholm.
LÄSTIPS: Fackets krav: Högst tre barn per anställd i småbarnsgrupperna
Hela året har barn och personal på förskolan Bredäng Alle 46, och de övriga fem kommunala förskolorna i Bredäng, förberett sig inför torsdagen vecka 20, då Förskolans dag av tradition firas. De har övat in sånger, samlat ihop dokumentation från projektarbeten, ritat och målat med en bredare publik än vanligt i sikte.
– Vi ska ha vernissage i Bredängs centrum, det är vårt projektavslut, säger förskolläraren Malin Danhard och understryker att barnen själva har röstat fram vilka sånger de ska sjunga. De har även valt ut material från projekten för att visa vad de har lärt och utvecklats kring för sina föräldrar, syskon och andra förbipasserande som är nyfikna på förskolans arbete.
Förskolans dag arrangerades första gången 1984, efter ett initiativ av Sveriges förskollärares riksförbund, en föregångare till Sveriges Lärare. Syftet var, förutom att bilda opinion, just att visa upp verksamheten och skapa stolthet hos både förskolebarn och personal.
Inför årets upplaga gör Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, ett besök i Bredäng och pratar bland annat med Malin Danhard och hennes kollegor på förskolan Bredäng Alle 46. Åsa Fahlén applåderar valet att visa upp sig i centrum och hon ser också dagen som en möjlighet för medarbetarna att lyfta fram det som är förskolans uppdrag.
Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, träffade förskollärarna Malin Danhard och Elin Sommarström, samt rektorn Emelie Andersson.
– Att leva upp till det styrdokumenten kräver är en utmaning. Det är bra att prata om vilka förutsättningar man behöver för att klara av att göra det som står i läroplanen, säger hon.
Åsa Fahlén tycker att det är utmärkt att förskolorna Bredäng använder dagen för att visa upp sig i lokalsamhället.
– Det är ju inte alla som vet att förskolans uppdrag inte bara är omsorg, utan även undervisning, säger hon.
Förskolans rektor Emelie Andersson framhåller att förberedelserna inför Förskolans dag i hög grad har formen av ett demokratiarbete.
– Det började med att vi inte kände igen oss i den bild av Bredäng som media ofta valt att berätta om. Vi påbörjade då ett gemensamt arbete i våra sex förskolor genom att lyssna till barnen. Vi ville få ta del av deras tankar och reflektioner om hur det är att bo och leva i Bredäng. Barnens berättelser fick leda projekten, säger hon.
Emelie Andersson.
Som rektor ser hon nyttan för både medarbetare och chefer av att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Förskolans dag ger också goda möjligheter för samarbete mellan förskolorna i området.
– Systematiken i hur vi jobbar under läsåret med vårt pedagogiska år fram till vernissagen har blivit tydligare. Det skapar trygghet och en gemensam riktning. Alla vet vad som ska ske, när det ska ske och vad som förväntas av dem under året. På så vis blir alla delaktiga och alla kan bidra till fortsatt utveckling, lust och lärande i Bredängs förskolor, säger Emelie Andersson.
LÄS OCKSÅ:
Sveriges Lärares krav: Högst tre barn per anställd i småbarnsgrupperna
Förskolans dag firades med vårlopp
Förskolans rum för alla sinnen
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.