Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska

”Kontrasten mellan vad som krävs av lärares förståelse och vad som förväntas av eleverna är inte bara slående – den är besvärande. Pinsam”, skriver debattörerna. Foto: Adobe Stock

Något är uppenbarligen fel i ett provsystem där svensklärares kompetens uppenbart misstros genom en lavin av instruktioner som ibland närmar sig en idiotförklaring, skriver 55 svensklärare, specialpedagoger och rektorer.

Föreställ dig följande: Du ingår i en grupp narkossköterskor, barnmorskor och läkare. Varje år får ni ett 75-sidigt häfte från Socialstyrelsen. Det ska ni läsa igenom för att – en gång om året – kunna inrapportera statistik. Ni får lära er att en kanyl är den del av sprutan som används för att injicera läkemedel, antingen subkutant eller intramuskulärt. Sedan följer instruktioner för hur ni ska bedöma behandlingar – komplett med fallbeskrivningar, undantag, tillägg och specialfall. Ni, som har utbildning och i många fall mångårig erfarenhet, förväntas läsa självklarheter och pekpinnar.

Känns det absurt? Ja. Men detta är exakt den verklighet vi svensklärare på gymnasiet möter – varje år. En akademisk profession får ett bedömningsstöd på 75 sidor för att kunna bedöma en enda av alla de texter vi varje termin hanterar. I dessa anvisningar får vi läsa att ”en inlednings funktion är att leda läsaren in i texten genom att presentera ämnet” och att ”det finns två sätt att markera nytt stycke”. Vi får också veta att ett specifikt, föråldrat och osannolikt elevuttryck inte ska ses som osakligt – utan som ett stilbrott.

”Något är uppenbarligen fel”

I det nationella provet får också eleverna ett häfte med texter de ska använda som underlag för skrivande. Blandningen av lamt formulerade artiklar från 15 år gammal lokalpress och navelskådande litteraturvetartexter, antingen med romaner som inte kan sägas vara klassiker utan i ropet på 1990-talet eller fulla av begrepp som våra elever aldrig stött på, väcker viss förundran. I årets texter förekommer flera ovanliga begrepp som inte hör till dem som vi använder i undervisningen om litteratur och som gör texterna svårgenomträngliga för elever. Kontrasten mellan vad som krävs av lärares förståelse och vad som förväntas av eleverna är inte bara slående – den är besvärande. Pinsam.

Något är uppenbarligen fel i ett provsystem där svensklärares kompetens uppenbart misstros genom en lavin av instruktioner – som ibland närmar sig en idiotförklaring – samtidigt som förväntningarna på och förståelsen av hur en 19-årings kunskapsutveckling bäst prövas och bedöms snävas in på ett högst oprofessionellt sätt.

Att be elever lajva universitetsstudenter i instruktionen med orden ”Du har just börjat läsa på universitetet …” i en high-stake provsituation är, utöver att det naturligtvis inte är en sann beskrivning av det de gör, ett sätt att också både förminska och skapa negativa konnotationer kring universitetsstudier i alla ämnen. I universitetsstudierna skriver man om ämnen man har en relation till, saker som diskuteras och studeras i en kurs, och man gör det utifrån texter som håller en hög kvalitet, både innehållsmässigt och formmässigt. Så ser också god svenskundervisning på gymnasiet ut. Men så ser inte det prov som antas mäta elevernas förmåga ut.

Tre tydliga krav

Om provet alls ska fortsätta finnas kräver vi följande:

  • Välj texter som våra elever har en rimlig möjlighet att relatera till. Det handlar inte om att sänka kraven – det handlar om att skapa meningsfulla, rättvisa och engagerande prov.
  • Låt lärare bedöma utifrån professionell kompetens. Det som är felaktig betygssättning på grund av marknadskrafter kommer aldrig ett 75-sidigt häfte att komma åt, hur detta än skrivs.
  • Låt oss slippa det argumenterande talet, som nu kan skrivas av språkmodeller, och låt oss få tiden det tar att lyssna på dessa tal till värdefull undervisning.

Detta är en debattartikel. Det är skribenterna nedan som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren.

Gunnel Thydell, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Jenny Danka, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Daniel Sterling, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Olof Rundcrantz, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Malin Andersson Öhrn, gymnasielärare i svenska, Leksands gymnasium 

Anna Gemfeldt, lärare i svenska och svenska som andraspråk 

Jenny Svensson, ämneslärare i svenska och spanska, Kattegattgymnasiet 

Jenny Lundberg, gymnasielärare i svenska, Rönnowska skolan 

Britt Almlid Ekman, gymnasielärare i svenska och tyska Anna Whitlocks gymnasium 

Janna Jörneklint Bergquist, gymnasielärare i svenska och engelska och speciallärare 

Marina Nordin, mellan- och högstadielärare i svenska, Sjöängsskolan i Stockholm 

Sara Engström, gymnasielärare i svenska och religionskunskap  

Hélène Vierikko, gymnasielärare i svenska 

Anna-Karin Johansson, gymnasielärare, Nacka gymnasium 

Emma Packalen, gymnasielärare i svenska, Hagagymnasiet, Borlänge 

Anna-Kari Kroik, specialpedagog/gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Johanna Nyberg, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Mia Pudaric, gymnasielärare i svenska, Designgymnasiet Malmö 

Fin Äleviken, gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk, Praktiska gymnasiet Gamlestaden 

Viveka Lindgren, gymnasielärare i svenska, Viskastrandsgymnasiet 

Julia Karlén, gymnasielärare i svenska, Hedbergska skolan, Sundsvall 

Terese Ring, gymnasielärare i svenska och historia, Nacka gymnasium 

Eline Bredby Real, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Lotta Valentin, tidigare lärare i svenska och rektor på gymnasiet 

Petra Ahrnstedt, specialpedagog, Fryshusets grundskola 

Anna Lindberg, gymnasielärare i svenska 

Emma Nordlöf, gymnasielärare i svenska 

Jannike Kohinoor, högstadielärare i SO och svenska, Fruängens skola 

Anneli Friedner, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Maria Bohlin, rektor, Globala gymnasiet 

Lisa Fogelberg, gymnasielärare i svenska, Värmdö gymnasium 

Alexandra Issa, gymnasielärare i svenska, NTI Södertörn 

Lena Hasslund, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Elisabet B Therstam, före detta gymnasielärare i svenska 

Sabina Franzén, gymnasielärare i svenska 

Caroline Köhnke, gymnasielärare i svenska 

Anette Larsson, gymnasielärare i svenska, De la Gardiegymnasiet 

Kerstin Göthberg, gymnasielärare i svenska, Drottning Blankas Gymnasieskola Nacka 

Peter Stålnacke, specialpedagog, Anna Whitlocks gymnasium 

Camilla Carlberg, gymnasielärare i svenska och religionskunskap, Anna Whitlocks gymnasium 

Fanny Eriksson, gymnasielärare i svenska 

Katarina Lycken Rüter, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Elin Sanfridsson, högstadielärare i svenska 

Linda Ekström Lind, ämneslärare svenska, historia och religion 

Hanna Nilsson, gymnasielärare, Rudbeck 

Emilie Tengbom Zetterman, gymnasielärare i svenska 

Christina Jonsson, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Anette Ångström, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Gunilla Halsius, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Amanda Grönroos, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Caroline Avebjörk, gymnasielärare i svenska 

Anna Lindholm, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Niklas Brismar Pålsson, gymnasielärare i svenska, Anna Whitlocks gymnasium 

Katharina Reimer, gymnasie- och högstadielärare i svenska 

Joel Rangsjö, verksamhetsutvecklare AI, gymnasielärare i svenska 

LÄS ÄVEN

Så godkänns elever som inte kan läsa på nationella provet i svenska

Hård kritik mot nationella proven i historia

Så driver NP upp betygen i engelska

4 av 10 kursbetyg i svenska är högre än NP-betygen

Så många slutbetyg är högre än NP-betygen