Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen

Roger Thuring är utredare på Skolinspektionen.
Digitalisering På drygt var tredje skola använder eleverna mobiler eller skolans digitala verktyg på ett sätt som bryter mot skollagen. De spelar spel eller kollar på film på lektionerna. Men det är stor skillnad mellan olika ämnen, visar Skolinspektionens granskning.
Skolinspektionen har granskat elevernas användning av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning i undervisningen på högstadiet. Totalt har 221 lektioner granskats genom oanmälda besök på 60 skolor. På 22 av 60 skolor ägnar sig eleverna åt otillåten användning av digitala enheter. De gör sådant som läraren inte har gett instruktioner om.
Allra vanligast är att spela spel. Därefter följer att titta på film eller att söka information om shopping, kändisar eller fordon.
Det otillåtna spelandet och surfandet sker i större utsträckning på surfplattor och datorer som skolan gett eleverna än vad det förekommer på elevernas egna mobiler.
Det är något som Skolinspektionen beskrivit som förvånande.
Är det inte naturligt att eleverna gör sådant i skolan som de gör i övriga livet?
– Förvånande kanske inte är rätt ord i sammanhanget men det var ett intressant fynd att de i så stor utsträckning använder skolans utrustning. I den allmänna debatten har det varit mycket fokus på mobiler på skoltid men inte att andra enheter används otillåtet. Med ena handen är skolan noggrann med att plocka in mobiltelefonerna från eleverna men med andra handen delar man ut minst lika kraftfulla digitala enheter, säger Roger Thuring, utredare på Skolinspektionen.
Ett ämne utmärker sig
När det gäller otillåten användning på lektionerna i de olika ämnena så utmärker sig engelska, visar en bilaga till rapporten. Här förekommer otillåten användning på 16 av 30 observerade lektioner. I bild sker otillåten användning på 5 av 10 observerade lektioner.
Ämnen med lägre andel otillåten användning är matematik där det gjordes på 14 av 48 observerade lektioner, SO-ämnen 11 av 36 och NO-ämnen 8 av 28.
– Vi har inte sett att någon på till exempel engelsklektionerna letar efter glosor på Google translate utan det kan handlar om att spela spel eller kanske titta på Youtube eller EPA-traktorer.
Vid individuellt arbete och grupparbeten förekommer mer otillåten digital användning jämfört med undervisning i helklass.
– Det finns få exempel på att hela klassen störs av den otillåtna användningen med till exempel skickade meddelanden.
Över hälften följer inte skollagen
Granskningen har också omfattat rutiner för hantering av omhändertagande av digitala enheter. På 29 av de 60 skolorna finns brister i rutinerna för hantering av omhändertagande av elevernas digitala enheter. Sammantaget visar granskningen därmed att över hälften av skolorna inte uppfyller kraven i skollagen när det gäller hur mobiler och datorer används under lektionstid och att ha skriftliga rutiner för insamling av mobiltelefoner.
På drygt hälften av de granskade skolorna finns beslut från rektorn att samla in mobilerna vid skoldagens början.
– Om man har ett beslut att samla in mobiler på morgonen eller samla in mobilerna på lektionen samspelar det med att det blir mindre otillåten användning på skolans enheter. Det kan bero på att man har jobbat med de här frågorna aktivt på skolan, säger Roger Thuring.
Vad tror du att rapporten kommer att leda till?
– Jag tror att man i större utsträckning börjar diskutera hur skolans digitala verktyg inte ska används till massa annat än skolarbeten. Jag välkomnar den diskussionen. Ett enkelt sätt att begränsa otillåten användning är att fälla ner locket på datorn eller ställa undan surfplattan ifall de inte är helt nödvändiga i ett visst undervisningsmoment.
LÄS ÄVEN
Sandström: Skolans digitala djungel slår hårt mot elevers lärande
Debattören: Allt fokus på lust leder skolan fel