
Källa: Skolverket
Hanna Garberg är svensklärare på högstadiet och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Stockholm. Foto: Oskar Omne
Betyg
Niornas slutbetyg i svenska i våras var de sämsta sedan det nya betygssystemet infördes 2013. Och andelen underkända var den högsta hittills.
– Elever måste läsa mer i skolan, vi svensklärare mäktar inte med när vi ska kompensera för att de läser så lite i andra ämnen, säger Hanna Garberg.
Nyligen kom nyheten att andelen elever som förra läsåret inte nådde behörighet till gymnasiet hade ökat jämfört med året innan. I flera ämnen har elevernas resultat försämrats – det gäller också kärnämnet svenska.
Niornas genomsnittliga betygspoäng i svenska det senaste decenniet har formen av en kulle: från 13,7 poäng 2013 via 14,4 i mitten av perioden till på nytt 13,7 i våras. Andelen underkända i svenska har fördubblats under perioden, från 2,7 procent av eleverna 2013 till 5,4 procent 2024.
Vad beror de senaste årens nedgång på? Svenskläraren Hanna Garberg på Gubbängsskolan i Stockholm tror att den minskade läsningen i skolan är en av förklaringarna till betygstappet:
– Svensk skola har i hög grad fasat ut både läsandet och skrivandet. Förut läste ju eleverna många sidor i läroböckerna i vartenda ämne, idag får de kanske en stencil, kollar in en film, jobbar i grupp och gör en podd.
Att barn och ungdomar läser för lite beror alltså inte bara på telefoner och sociala medier, det beror också på hur skolundervisningen är upplagd, menar hon.
– Vi lärare har ett ansvar, elever läser för lite i skolan! I svenskämnet måste ju eleverna läsa och skriva, men det räcker inte, andra ämnen behöver också prioritera läsningen. Det är ett svek mot eleverna att de får läsa så lite!
Tillsammans med svensklärarkollegorna på skolan var hon på bokmässan härom månaden och lyssnade till bland andra skolminister Lotta Edholm och en ledamot från Svenska Akademien som i en panel lyfte fram bland annat just den här aspekten.
– Nu har vi lyckats övertala vår skolledning att låta alla lärare på skolan lyssna på panelsamtalet på en studiedag i nästa vecka. Allt fler inser att något måste förändras.
Hanna Garberg, som också är huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Stockholm, är därtill kritisk till många av de extra anpassningar som sätts in när elever inte klarar målen.
– När de har svårt att ta till sig mycket text får de lyssna istället och tillåts göra muntliga prov. Jag tror att det är att göra barnen en otjänst att ta bort läsningen. Man ser läsning som ett hinder för lärande, inte som ett verktyg.
I hennes egen nia i våras gjorde killarna ett lyft medan tjejerna låg mer stilla. Sett till hela landet har tjejerna tappat något mer i betygspoäng än killarna under de senaste åren. Hon har en teori vad det kan bero på:
– Svensk skola har kämpat i många år med att få ut killarna på banan. De får oftare vara i mindre undervisningsgrupper, vi väljer litteratur som passar dem. Vi har länge haft ett tydligt killfokus, kanske har vi anpassat för långt åt killhållet?
Hon ser ytterligare en tänkbar förklaring till tjejernas tapp:
– Det är flickorna som tidigare varit de stora läsarna och det är de som använder mest sociala medier, boken är utbytt mot scrollandet.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Så godkänns elever som inte kan läsa på nationella provet i svenska
Elever sviks när lärandet anpassas bort
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.