Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, och Lillemor Malmbo, ledamot i nationella skolformsföreningen för gymnasiet och vuxenutbildningen och ordförande för Sveriges Lärare Umeå.
Till startsidan
Minister Lotta Edholm om varför en utredning måste till: ”Tyvärr fungerar Komvux och SFI inte så bra.”
Vuxenutbildning
Regeringen tillsätter en utredning av Komvux och svenska för invandrare, SFI.
Kraven på kommuner, privata aktörer och elever ska skärpas.
– Vad jag vill se är nationella regleringar, säger Lillemor Malmbo, ledamot i nationella skolformsföreningen för gymnasiet och vuxenutbildningen och ordförande för Sveriges Lärare Umeå.
Under förra veckan beslutade regeringen om en tidsgräns för SFI. Eleverna får tre år på sig att klara utbildningen.
Nu går Tidöpartierna vidare med en utredning av vuxenutbildningen, som med sina 368 000 elever motsvarar gymnasieskolan i storlek.
– Tyvärr fungerar Komvux och SFI inte så bra – ibland fungerar det rent ut sagt dåligt, säger Lotta Edholm, gymnasie-, högskole- och forskningsminister (L), under en presskonferens.
– Vi delar regeringens problembild men utredningens riktlinjer är lite för snäva för att finna de rätta lösningarna. Det nuvarande systemet med entreprenader inom vuxenutbildningen måste övergå i offentlig regi och ersättas med ett långsiktigt hållbart system som präglas av kvalitet och långsiktighet, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
Facket vill att staten tar över ansvaret för finansiering, resursfördelning och likvärdighet.
Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, och Lillemor Malmbo, ledamot i nationella skolformsföreningen för gymnasiet och vuxenutbildningen och ordförande för Sveriges Lärare Umeå.
– Vi hade önskat att utredningen hade fått i uppdrag att formulera mycket skarpare förslag kring dessa systemfrågor, säger Robin Smith.
Hälften av anordnarna av Komvux är privata företag som fått uppdraget av kommunerna.
– Vad jag vill se är nationella regleringar, reglerad timplan för kurserna och slopat kontinuerligt intag på kurser. Dels för att erbjuda bra kvalitet, men också ett hållbart arbetsliv för lärarna. Det är svårt när flera olika kurser pågår i samma klassrum, säger Lillemor Malmbo, SFI-lärare, ledamot i nationella skolformsföreningen för gymnasiet och vuxenutbildningen och ordförande för Sveriges Lärare Umeå.
Lotta Edholm talar om risken för välfärdsbrottslighet:
– Komvux som bedrivs på entreprenad hanterar stora summor pengar och samtidigt är det svårt att veta vilka som står bakom en verksamhet och hur pengarna används, säger Lotta Edholm.
Flera granskningar har pekat på allvarliga brister. En ny rapport från Skolinspektionen visar att 25 av 30 kommuner brister i granskningen av Komvux som lagts ut på entreprenad.
Skolinspektionen har också konstaterat brister i betygssättningen, undervisningstid, och kvalitet. Till exempel vårdutbildningar utan praktiska moment.
– Vi måste ställa krav, både på individen men också på kommuner och utbildningsanordnare, säger Lotta Edholm.
Men Lillemor Malmbo menar att vinstintresset är ett problem.
– Ökad kontroll och skärpta krav är bra, men det är inte tillräckligt. Vi vill att vuxenutbildningen ska gå över till offentlig regi. Om kommunerna driver utbildningen i egen regi kommer de att resurssätta och följa upp bättre, säger Lillemor Malmbo.
Hon ser också en risk för att förra veckans beslut krockar med utredarens uppdrag.
– Tidsbegränsningen kan ställa till det så att det blir svårare att läsa kombinerad SFI och yrkesutbildning. Med sådana kombinationer kanske man behöver mer tid, särskilt när det gäller elever med kort eller ingen tidigare studiebakgrund, säger Lillemor Malmbo.
Som utredare har regeringen utsett Jan Rehnstam, enhetschef på Skolverket.
Utredningen ska presenteras senast 15 juni 2027.
LÄS ÄVEN:
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Arbetsmiljö Skyddsombudet som larmade: ”Jag kunde inte sova på natten.”
Arbetsmiljö Skyddsombudsstoppen: Hot, våld och dåligt klimat.
Arbetsmiljö Huvudskyddsombudet: ”När ord inte hjälper får vi ta fram lagarna”.
Debatt ”Det handlar inte om bestraffningar – måste möta tydliga följder”.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Stipendier ”De flesta lärare har saker de vill göra, men saknar tid”
Stipendier Startade läsprojekt i hemkommunen efter stipendieresan till Oxford.
Juridik Kontaktade Skolinspektionen – fick kritik av rektor: ”Särskilt allvarligt”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Ledarkrönika Partiet har något att verkligen bygga på – i stället för den senaste tidens effektsökeri.