”Prata om gymnasieval på ett realistiskt sätt”

”När valet blir realistiskt får eleven en chans att lyckas”, skriver Setayesh Kormi Nouri.
Debatt ”Föräldrar vill sina barns bästa, men ibland leder ambitioner till att barnen placeras på vägar som inte passar dem. Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre. Många ser yrkesprogram som “andrahandsval” och Komvux som ett misslyckande, trots att båda kan vara precis vad eleven behöver för att lyckas”, skriver Setayesh Kormi Nouri.
Har du någonsin sett en elev kämpa allt hen kan men ändå inte räcka till? Trots stöd, extra lektioner och uppmuntran blir resultaten under förväntan. Det händer varje år.

Setayesh Kormi Nouri
Många elever väljer sitt gymnasieprogram utifrån vad som ”ska vara rätt”, ibland på föräldrars uppmaning, ibland för att samhället säger att det är prestigefyllt. Ofta vill föräldrar att deras barn ska välja ett brett program, med många möjligheter framåt. Men det är inte alltid enkelt att tänka på hur väl barnets intressen och styrkor matchar de ämnen som ingår. När det blir en obalans kan motivationen sjunka, även hos den mest ambitiösa eleven.
”Skolan gör allt”
Skolan gör allt för att stötta elever: mentorskap, extra lektioner, anpassningar. Men inget av det kan ersätta bristande intresse eller fel match mellan elevens förutsättningar och utbildningens krav. Resultatet blir underkända betyg, känsla av misslyckande och minskad motivation, trots alla goda intentioner.
Föräldrar vill sina barns bästa, men ibland leder ambitioner till att barnen placeras på vägar som inte passar dem. Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre. Många ser yrkesprogram som “andrahandsval” och Komvux som ett misslyckande, trots att båda kan vara precis vad eleven behöver för att lyckas.
Vi måste prata mer om gymnasieval på ett realistiskt sätt. Elever och föräldrar behöver förstå vad programmen verkligen innebär, inte bara vilka framtida möjligheter de kan ge. Rätt vägval bygger på elevens intresse, styrkor och mognad, inte på vad som ser bäst ut på papperet eller vad som uppfattas som prestigefyllt.
”Vill se elever växa”
När valet blir realistiskt, får eleverna chans att lyckas. När valet blir ett ”statusval”, riskerar vi att kasta bort motivation och självförtroende – två saker som är viktigare än betyg i det långa loppet.
Som lärare vill jag se elever växa, lära och känna stolthet över sin egen utveckling. Men det kräver att vi vågar tala om felval som ett verkligt problem, inte ett misslyckande. Vi måste uppmuntra realistiska, intressebaserade vägval och ge elever verktyg att förstå sina egna styrkor.
Handlar inte om vad som ser bäst ut
Gymnasiet är mer än en biljett till framtiden. Det är platsen där unga människor ska växa, lära sig hantera motgångar och framför allt: känna att de kan lyckas.
Rätt val handlar inte om vad som ser bäst ut. Det handlar om vad som passar eleven.
Setayesh Kormi Nouri, leg lärare i svenska som andraspråk och matematik
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN: