”Relationen är ett verktyg – inte ett mål”

Foto: Marcus Gustafsson

”När elever väljer att inte lyssna beror det på att vi inte undervisat i klassrumsdisciplin”, skriver Linnea Lindquist.

”När elever väljer att inte lyssna på lärare för att eleven inte gillar vederbörande, så beror det inte på att läraren inte har lyckats skapa en god relation till eleven. Det beror på att vi inte har undervisat om, och tränat eleverna i klassrumsdisciplin” skriver Linnea Lindquist, i sin replik på Martin Karlberg.

Antingen så har Martin Karlberg inte läst min replik, eller så har han läst men inte förstått min poäng. Det är precis det som Martin skriver som är min poäng. Att vi måste avliva myten om att man bara lär sig av lärare man tycker om.

”Läraren ska respekteras”

Relationen mellan lärare och elev handlar inte om att eleven ska tycka om läraren, utan att läraren ska respekteras och eleven ska lära in det läraren lär ut. När elever väljer att inte lyssna på lärare för att eleven inte gillar vederbörande, så beror det inte på att läraren inte har lyckats skapa en god relation till eleven.

Det beror på att vi inte har undervisat om, och tränat eleverna i klassrumsdisciplin. Elever mår bra av tydlighet. De behöver förstå vad skolpersonal förväntar sig av dem och de behöver få undervisning och träning i de förmågor de behöver för att uppnå våra förväntningar.

Martin skriver att goda relationer inte byggs genom att läraren försöker bli omtyckt, utan genom ämneskunskaper, tydlig undervisning, effektiva kommunikationsmönster och genuint engagemang för elevernas utveckling. Det var ju exakt detta som var min poäng.

Relationer används för att skapa två läger

Jag kan inte tänka mig något som ger mer engagemang hos lärare än att se sina elever lyckas. Problemet är att relationer används som ett sätt att skapa två läger, de goda och de onda. Det gynnar varken lärare eller elever.

Det är genom att lärare, och all skolpersonal är tydliga, undervisar explicit om det eleverna ska lära sig, och säkerställer att alla elever kan följa med i undervisningen, som elever och lärande skapar relationer som bygger ömsesidig respekt för sina olika roller.

Relationen är inte ett mål i skolan, det är ett av många verktyg i lärarens verktygslåda.

Linnea Lindquist, biträdande rektor, Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS MER:

”Dags att avliva myten om relationer och lärande”

”Ingen myt att lärande kräver goda relationer”